Nyugdíjreform és hosszú távú gazdaságpolitika

Botos Katalin
2010. 11. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Satuba van szorítva a magyar kormány gazdaságpolitikája. Ha szabadulni szeretne a magyar gazdaság külső irányításától, akkor magának kell elérnie, hogy a nemzetközi pénzpiacok bizalma visszatérjen és megerősödjék. Ehhez el kell érnie a nemzetközi szervezetek által megkövetelt deficitszintet, bármi legyen is az ára. A kormány nem szeretné, ha ezt a terhet a mára agyonterhelt polgárok, a középosztály vállaira helyeznék. Keresi ezért a rendkívüli bevételek (adók), kiadások (tb-átutalások egy részének visszatartása) lehetőségét. Nem kényszerülne ezekre, ha a piac nem koncentrálna annyira a deficitmutatóra, nem ragaszkodna annyira a gyors hiánycsökkentéshez. Végül is megérthetjük a piac és a nemzetközi szervezetek, különösen az EU vonakodását, hiszen már annyiszor vezettük félre a konvergenciaprogramok ígéreteinek nem teljesítésével. Azt azonban nehéz elfogadni, hogy noha a kötelező magán-nyugdíjpénztári rendszert csak a kelet-európai országokra kényszerítették rá, most kilenc országot büntetnek azért, mert belement vagy belemegy az ilyen jellegű reformokba. Az implicit adósság ugyanis a nyugati gazdaságokban se kisebb, de ott nem látszik, mert eltakarja a felosztó-kirovó rendszer. Emiatt tehát nem csúsznak túl a bűvös 3 százalékon. Minket azonban keményen fenyeget az EU éppúgy, mint a piac. A piac, amely rövid távon gondolkodik, és csak saját kölcsönadott pénzének biztonsága és a hozam érdekli.
Vannak azonban olyan kérdések, amelyekhez államférfiúi bölcsesség, hosszú távú szemlélet szükséges. Ilyen a társadalombiztosítás. Jó lenne, ha mindenki belegondolna egyszer, a tüntető franciák is, hogy korunk társadalomszerkezete alapvetően megváltozott a XIX. századhoz képest. Ma már a társadalom 90 százaléka bérből és fizetésből él, s ráadásul évtizedekkel tovább, mint korábban. Egy osztrák statisztikát láttam a minap, amelyből kitűnt, hogy 1960-hoz képest az emberek aktív munkában töltött éveinek száma 44-ről 36-ra csökkent, viszont 8 év helyett immáron 20 esztendőt töltenek nyugállományban. Gyermekeik is jóval hosszabb ideig tanulnak, és addig ők sem keresők, tehát nem járulékfizetők. Honnan vegye tehát a társadalombiztosítás rendszere a nyugdíjasoknak folyósítandó összegeket? Hiszen egyre kevesebben és kevesebb ideig fizetnek járulékot. Márpedig a bérből élőknél jószerint ez az egyetlen megélhetési forrás idős korukra. Kelet-Európában különösen keveseknek van lehetőségük arra, hogy felhalmozott vagyonukból éldegéljenek. Azt mondhatják erre a kevéssé tájékozott polgárok: hát éljenek abból a pénzből, amit korábban a nyugdíjpénztárakba vagy a nyugdíjrendszerbe magába befizettek! Igaz, azt már mindenki felfogta, hogy a nagy kasszába befizetett pénzt rögtön kifizetik a mai nyugdíjasoknak. Na de esetleg a pénztárakba történt befizetések. De tessék mondani, az a pénz egy pántos ládában hever-e vajon? Dehogyis! A hagyományos előírások szerint biztonságos befektetésekbe kellett azokat helyezni, és régebben úgy gondolták, ilyen befektetés az ingatlan és főképp az állampapír. De mi is az állampapír? Az állam túlköltekezésének finanszírozója, a jövő terhére vállalt ígéret. Ezt az állam csak akkor tudja visszafizetni (a már felhalmozott állományokat persze gyakorlatilag soha), ha a gazdaság dübörög, és bőven van adóbevétel. A magánnyugdíjpénztáraknál is ez a helyzet: akkor várható jó hozam, ha egy valóban dinamikusan fejlődő gazdaságot finanszírozunk velük.
A társadalombiztosítási rendszer finanszírozása soha nem szakítható el a gazdaság mindenkori állapotától. Illúzió volt azt hinni, hogy ez a magánnyugdíjpénztárak bevezetésével elkerülhető. Erre a felismerésre kormányzatunk is eljutott. Ma már látszik a magánpénztárak kudarca számos helyen, ahol bevezették. A pénzközvetítő szektor erőteljesen tiltakozik minden visszarendezés ellen, hiszen milliárdos vagyonkezelésekről van szó.
Hogyan tovább? Nyilván úgy, hogy egyszerre oldjuk meg a jelen nagy problémáját, az államháztartási deficitet és a jövő kérdését, a finanszírozás fenntarthatóságát. Tehát ha visszaállítjuk a társadalombiztosítás központi rendszerét komoly változásokkal, amelyek a tartós finanszírozhatóságot biztosítják. Azt mindenképpen biztosítani kell, hogy akik kénytelenségből beszálltak a rendszerbe, azokat ne érje hátrány. A megfontolt reformnak néhány fontos alapelvét nem árt folyamatosan hangsúlyozni. Olyan társadalombiztosítási rendszer kell, amely biztosítja a munkáltatók érdekeltségét a gyermekesek foglalkoztatásában; megfelelő részmunkaidős lehetőségeket teremt a női munkavállalóknak; amely pótolja a nők gyermekvállalás miatt kieső nyugdíjjogosultságát; amely igenis munkához, járulékfizetéshez köti a nyugdíjat; és állami garanciát nyújt, hogy az erőfeszítésekkel arányos nyugdíjat, a mindenkori munkabérekhez arányosítva, ki is fogja fizetni.

A szerző egyetemi tanár,
a Demográfiai Kerekasztal tb-albizottságának vezetője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.