Zsebből zsebbe

Kurucos lendülettel ugrott neki az Orbán-kormány a gazdaság átalakításának, pontosabban egyelőre csak a gazdaságban lévő pénzek átrendezésének és beszedésének. A magánnyugdíj-pénztári befizetések ideiglenes leállítása és a társadalombiztosítási rendszerbe utalása elérte ugyan a polgárok ingerküszöbét, de inkább tétovaságot, mint indulatot váltott ki. Maradni vagy visszamenni? – fontolgatják a munkavállalók, akik csak töredékes információval rendelkeznek jogaikról és kötelességeikről.

Hanthy Kinga
2010. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Irigyeljük a franciákat! Szétverik az országot, mert a kormány hatvanról hatvankettőre emeli a nyugdíjkorhatárt, nálunk meg már régen annyi, ám egy néhány éve készült felmérés szerint a magyar lakosságnak erről csak 44 százaléka értesült. Ennél is jóval kevesebben tudják, hogy mennyi nyugdíjjárulékot fizet utánuk munkaadójuk, a magánnyugdíj-pénztári tagok közül pedig csak minden nyolcadik sejti, milyen ellátásra számíthat a társadalombiztosítótól. A nyugdíj előtt állóknak csupán 39 százaléka volt tisztában azzal, hogy szolgálati idejének melyik szakasza alapján állapítják meg a járadéka mértékét, a 60 évnél fiatalabbaknak pedig több mint a fele nem gondolkodott el azon, miből él meg nyugdíjaskorában. Ilyen hiányos ismeretanyaggal kell most dönteniük munkavállalók millióinak, hogy maradjanak-e magánnyugdíj-pénztári tagok, vagy visszatérjenek az állami kasszához.
A magánnyugdíj-pénztári befizetések ideiglenes átirányításának kormányzati indoka: ha az unió ragaszkodik az országnak kitűzött hiánycélhoz, és nem hajlandó hosszú távon megtérülő kölcsönnek tekinteni a nyugdíjkassza hiányát, akkor nincs más lehetőség, mint befoltozni a zsákon a lyukat: egy időre elvenni a magánnyugdíjpénztárakba befolyó, az állami kasszából hiányzó pénzt.
Ma még nem lenne hiány a nyugdíjkasszában, ha 1998-ban nem vezetik be a magánnyugdíj-pénztári rendszert, és ha a magyar társadalom jogkövető adófizető lenne – magyarázza Matits Ágnes nyugdíjszakértő. Aktív munkavállaló ugyanis van elég. A Ratkó-generáció még dolgozik, gyermekei pedig már dolgoznak. Vagyis ha minden magyar munkavállaló fizetné a tényleges bevételei utáni járulékot, akkor a nyugdíjkassza nemhogy deficites, hanem szufficites lenne, azaz többletbevétele keletkezne. A következő két évben sem lesz hiány, amíg a magánnyugdíj-pénztári járulékok a tb-kasszába folynak be. A rendszert azonban hosszú távra kell megtervezni, és mai számítások szerint 2050-től kizárólag állami forrásból nem lesz finanszírozható az állam által kifizetendő nyugdíj. A mai munkabér alapján befizetett magas járulék a magánpénztárak működése mellett is csak az állami nyugdíjfizetési kötelezettség kétharmadára lenne elég.
Kinek érdemes most visszalépnie, és kinek jobb maradnia a magánkasszáknál? Matits Ágnes szerint ez nehéz kérdés, mert kor- és élethelyzetfüggő is, továbbá nem ismerjük azt a majdani törvényi szabályozást, amelyik segítene a helyes döntésben. Ezért csak általánosságokat lehet mondani. Például ha valakinek tíz évnél hosszabb munkaviszonya volt már akkor, amikor belépett a magánnyugdíjpénztárba, nagy valószínűséggel nem éri meg ott maradnia. A magánnyugdíjpénztár-tagok közül ugyanis csak kevesekben tudatosodott, hogy ide való belépésükkel elveszítették addigi nyugdíjjogosultságuk egynegyedét, amit, ha visszatérnek az állami rendszerbe, visszakapnak. A jogalkotó akkor azzal indokolta a döntést, hogy a magánnyugdíjpénztárak majd pótolják a veszteséget magasabb járadékaikkal. A hiba vagy inkább bűn beismerése volt, hogy tavaly visszaengedték az állami rendszerbe azokat a generációkat, amelyek bizonyosan vesztesei lettek volna a nyugdíjjog elrablásának. Mérlegelniük kell viszont a maradást magánpénztári számlájuk egyenlege alapján azoknak, akik pályakezdőként keveset kerestek, magánnyugdíj-pénztári tagságuk idején viszont már jól kereső állásba kerültek. Annak is érdemesebb maradnia, akinek a nyugdíjazásig legalább 20–25 éves befizetése lesz a magánnyugdíjpénztárban. De ha valaki az utóbbi évtizedben nem jól keresett, akkor térjen inkább vissza az állami rendszerbe.
Tovább bonyolítja a képet, hogy egy 1997-es törvény szerint 2013-tól új nyugdíjszámítási rendszer lép hatályba, amelyben a legfontosabb változás, hogy a nyugdíjat a korábbitól eltérően a bruttó keresetből számolják ki, viszont adóköteles lesz. Továbbá: lineáris lesz a nyugdíjskála, ami azt jelenti, hogy egységnyi szolgálati időért mindig ugyanannyival több nyugdíj jár. Ám ehhez a csaknem tizenöt éve alkotott törvényhez máig nincs meg a végrehajtási utasítás, ennek ismerete nélkül pedig ma nem lehet racionális döntést hozni, csak érzelmi alapút. Ha valaki jobban bízik az állami nyugdíjban, mint a magánpénztáriban, akkor úgyis visszalép mérlegelés nélkül.
Mára nyilvánvaló, hogy nem jó döntést hoztak, akik 20 évnél rövidebb időre léptek be a magánnyugdíjpénztárakba, a többiek jövője pedig azon is múlik, hogyan alakul a hazai nyugdíjpénztárak további működését meghatározó törvényi környezet. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter minapi bejelentése szerint a kormány kétpilléres nyugdíjrendszerben gondolkozik, mert a három pilléren nyugvó rendszer bevezetése hiba volt.
Hogyan képzelhető el az átalakítás? A konkrét kormányzati tervek ugyan nem ismertek, de a végrehajtás nem bonyolult: meg kell szüntetni az önkéntes és a kötelező magánnyugdíjpénztárak közötti megkülönböztetést, véli szakértőnk. Ha nem lesz kötelező a pénztári tagság, akkor mindenki dönthet arról, hogy a nyugdíjjárulékát csak az államnak vagy egy részét egy magánpénztárnak fizeti. Igaz, ezzel tudomásul veszi azt is, hogy a magánnyugdíj-pénztári befizetéseire nem lesz állami garancia, ahogy eddig volt.
A magánpénztári tagok levélben kapnak majd személyre szóló tájékoztatást arról, milyen feltételekkel térhetnek vissza a tisztán tb-nyugdíjhoz. A kormány azt ígéri, hogy bevezeti az állami rendszerben is az egyéni számlát, amelyen azonban nem pénzkezelés lesz, hanem a nyugdíjjogosultság vezetése, tehát nyugdíjígéret. Ha viszont a kormány valóban egyéni pénzszámlák vezetésén gondolkozik, akkor feltehetően az állami nyugdíjrendszer működtetése is drágább lesz a jelenleginél.
A tisztán tb-nyugdíjrendszerbe 2011. december 31-ig lehet visszatérni, s a menő és maradó emberek száma alapján határoznak a jövőről. Selmeczi Gabriella, a kormányfő nyugdíjvédelmi megbízottja a Heti Válasznak adott nyilatkozatában azzal nyugtatta a kivárókat, hogy egyetlen pénztár sem élheti fel a tagok egyéni számláján levő összeget az átmeneti időben hiányzó tagdíjak miatt. A működési költségek pótlására gyors és korrekt megoldást keres a kormány. A nyugtatásra valóban szükség van, mivel nem tudható, mi lesz a magánnyugdíjpénztárak sorsa. Költségeiket ugyanis csak bevételeikből fedezhetik, ám ha ezek tizennégy hónapig elmaradnak, akkor nem lesz miből. Viszont kötelezően el kell intézniük a visszalépők nem csekély költséggel járó adminisztrációját, működtetniük kell a céget, fizetést kell adniuk. Ezért jelenleg csak a pénztárak tisztességén múlik, hozzányúlnak-e a hozamhoz.
Az 1997-ben a Horn-kormány által véghezvitt nyugdíjreform nem volt sem átgondolva, sem tisztességesen előkészítve. Nem tisztázták a magánnyugdíjpénztárak tulajdon- és felelősségviszonyait, magasak és szabályozatlanok voltak éveken keresztül a pénztárak működési költségei. Nemzetközi környezetben rendszeridegen elem a nálunk működő önkormányzati forma is, tehát hogy a pénztáraknak maguk a tagok a tulajdonosai. A kis pénztáraknál ez a konstrukció még csak-csak működőképesnek bizonyult, a nagyok esetében azonban csupán formalitás. A járulékfizetők többsége nem is tud arról, hogy beleszólhatna például pénztárának befektetési politikájába. A pénztárak többsége mögött nagy bankok és biztosítótársaságok állnak, és ezek kezelik a portfóliót. De mivel a kapcsolatnak nincs jogi alapja, a háttérintézmények valójában nem vállalnak felelősséget a hozamért.
Egyre égetőbb és a bizonytalanságot fokozó probléma az is, hogy máig nincsenek tisztázva a járadékfizetés, vagyis a magánpénztárakból érkező nyugdíjak kiszámításának szabályai. Senkinek sem lehet fogalma arról, mi alapján állapítják majd meg magánpénztári járandóságát. A nyugdíjkorhatárt most elérő – évi mintegy kétezer ember – ezért csak egy összegben tudja felvenni a számláján levő pénzt. Tizenöt év tagsági jogviszony után azonban már nem lesz lehetséges az egyösszegű kifizetés. Tévhit terjed a magánnyugdíj örökölhetősége körül is. Az ugyanis csak akkor száll a kedvezményezettre, ha a járadék kifizetését még nem kezdték meg.
Matits Ágnes a legutóbbi Hitelintézeti Szemlében elemezte a magánnyugdíjpénztárak hozamteljesítményét. 2008 a gazdasági válság miatt volt fekete év, 2009-ben pedig annak ellenére éreztették hatásukat az előző évi veszteségek, hogy a hozamok elég magasak voltak. A 2008. és 2009. évet együtt nézve az 54 magánpénztári befektetési portfólió közül csak 11-nél volt pozitív reálhozam, és csak öt olyan pénztár akadt, amelyiknél egyik befektetési csomagban sem volt kisebb a kétéves hozam, mint a kétéves infláció. De az idén jól alakultak a hozamok, így várható, hogy mára a portfóliók döntő része ledolgozta a 2008. évi hatalmas veszteségeket. S talán éppen ebben lehet a magánpénztárak hosszú távú előnye, hogy a piac nemcsak veszteség, hanem jelentős nyereség elérésére is esélyt adhat.
A kérdés az, mennyire szeretjük és viseljük el ezeket a nagy ingadozásokat, ráadásul a közelmúlt sok keserű tapasztalattal is szolgált.
A magánnyugdíj-pénztári vagyon 30 százaléka olyan pénztárak kezelésében van, amelyek az utóbbi tíz évben még az inflációt elérő hozamokat sem tudtak felmutatni. A gondot részben az okozza, hogy sok esetben a pénztár háttérintézményéhez tartozó vagyonkezelők kezelik a vagyont, akiknek nem kell tartaniuk attól, hogy leváltják őket esetleges rossz teljesítményük miatt. Verseny tehát nincs, pedig a magánszférában éppen a piaci verseny előnyeit kellene kamatoztatni.
Miközben az emberek általában érzékenyek, ha a zsebüket közvetlenül érintő kormányzati döntések születnek, most alig tiltakoznak a bizonytalanság miatt. Ennek oka a szakértő szerint az, hogy nincs bizalom a magánpénztárak iránt, amiért ők maguk is sokat tettek. A bizalomvesztés talán akkor vált a legnyilvánvalóbbá, amikor egy évvel ezelőtt kísérlet történt arra, hogy a pénztárakat részvénytársasággá alakítva a tagokat kiszolgáltatott ügyfelekké tegyék. Talán ezért is érzik úgy sokan, hogy mégis jobb, ha a nyugdíjukat teljes egészében az állam kezébe helyezik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.