Aki sikítani akart

Rajcsányi Gellért
2010. 12. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor én még kissrác voltam, nem hallgattunk Illést. Az utóbbi két évtized fiataljai már több hullámmal későbbi zenekarokat, műfajokat hallgattak. Az Illés lemezei ott porosodtak a szülői gyűjteményben, egyik borítójukon (Add a kezed; 1972) olyan tarka ruhákban feszítettek, hogy még a XXI. század neohippijei se mernének azokban az utcára menni. Szörényiék és társaik valóban színpompásra festették a hatvanas évek szürke Magyarországát. Senkinek nem lesz reveláció, anynyiszor használták már a párhuzamot, de le kell írni: az Illés volt a magyar Beatles, s ha már párhuzamok: a női kedvenc Bródy volt Paul McCartney, a szemüveges, szemtelen Szörényi pedig John Lennon. S ahogy a liverpooliak a jól szabott öltönyökből kiszabadulva hajat és szakállt növesztve kitalálták az ezerszínű brit popzenét, úgy Szörényiék pár év alatt megalkották a magyar popot, egy warholi 15 perccel megelőzve a többieket, Metrótól az Omegáig. Legyen hangsúlyos a „magyar” jelző: abban az időben, az akkori körülmények között bámulatos könnyedséggel, a britekkel szinte egy időben írták meg hasonló ütemekre a teljesen eltérő szerkezetű magyar nyelv első popdalait, majd mindezt a népzenéből átemelt ízekkel is megfűszerezték.
– Eleinte nem nagyon szerettem, mert ha lejött, elkérte a gitáromat, óriási show-t csinált, eltépte a húrjaimat, levetette magát a földre, aztán visszaadta a gitárt, és azt mondta, ne haragudj! És a gitáron nem volt húr – emlékezik az őskorszakbeli Szörényire Bródy. Mások viszont ezért szerették őt, nagyon. A naiv, szerelmes kölyökdaloktól eljutottak a kommunista hatalom zsíros bajszát egyre komolyabban cibáló, politikai töltetű számokig. Levi vagány hangjával és Bródy szövegeivel klubról klubra járva, rajongó fiúknak és sikoltozó lányoknak hozták be a szabadság szellőjét Nyugatról – akkor még a nyugati szél hozta a szebb jövő ígéretét. Ne feledjük Szörényi Szabolcs, Illés Lajos és Pásztory Zoltán munkásságát sem: a groove-os, lüktető ritmusszekció és a villanyorgona ma is kortalanul szólnak a hangfalakból.
Rock and roll derűre ború: jöttek a hatalom packázásai, a válaszul kiadott Human Rights konceptlemez (1971-ben, egy időben az első nyugati progrock konceptlemezekkel); a zenekar felbomlása és Szörényi életművének továbbélése a Fonográfban; s végül a nyolcvanas években a zenei karrier koronája, az István, a király (s később a folytatásai). Amit mi bánhatunk, hogy ezután elmaradt a szerves továbbfejlődés és a következő zenésznemzedékekkel való együttműködés. Angliában teljesen természetes a különböző korszakok neves zenészeinek együttműködése, kölcsönhatása, de nálunk, a rendszerváltás utáni két évtizedben a fiatalabbak nézőpontjából már csak a távoli Olümposzról és régi bakelitekről visszatekintő zenekar volt az Illés. Mindenkinek magának kellett újrafelfedeznie a zenekart, bár készült Illés-feldolgozáslemez, és a szépemlékű Matula magazin a zenekart a valaha volt negyedik legjobb magyar popzenei produkciójává, Szörényit a hatodik legnagyobb magyarrá avatták. Mint férfiénekes, Levi talán a legjobb volt az elmúlt 45 év magyar popzenéjében – tehetjük hozzá.
Szörényi Levente az interjúk és a róla szóló legendák alapján kemény ember. Kemény és érzékeny ember, aki megküzdött azért, hogy önmaga lehessen egy önmagaságot nem toleráló rendszerben. Negyvenöt éve áll a rajongók és másféle figyelő tekintetek kereszttüzében, de létrehozta saját életművét, és ma saját kedvtelésére a magyar őstörténetet kutatja. Egyik legutóbbi, Heti Válaszban megjelent interjújában figyelemre méltó reflektáltsággal, távolságtartással és hűvös öntudattal értékelte saját szerepét. „Ha valaki erős karakter, és hitelesen tudja tolmácsolni a művészetet, annak nem lehet bocsánatot kérve kisomfordálni a színpadról.” Ugyanakkor: „Van önkontrollom: most lesz egy koncertem, és többet nem fogok kiállni a színpadra.”
Ettől még a dal ugyanaz marad. Az Illés legjobb, nem agyonjátszott felvételeiből ma is árad a frissesség, az ifjú energia, ami a mai hallgatókat is magával ragadja, és ami fejünkbe veri: bárkik lehetünk. Ő például az első rocksztár a vasfüggönyön innen. Ahogy egy gyongyhajulany nevű kommentelő írja egy Illés-videó alatt a neten: „Nahat 40 ev eltelt… Koszi ezert!” Csatlakozunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.