Az óramutató és az idő legbelső dimenziója

A szó szoros értelmében intézménnyé vált Joseph Kadar (Le’  Kadar), aki Kádár Józsefként kezdte pályáját több mint fél évszázaddal ezelőtt. 1969-ben Párizsba emigrált, de a rendszerváltozás évtizedeiben már egyre több időt töltött itthon. Múzeumokat alapított, vándorkiállításokat szervez kollégái műveiből. Alkotásai január végéig a Fény Galériában láthatók.

P. Szabó Ernő
2010. 12. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak a kiállításon látható művek között olyanok, amelyeket a hetvenes évek elején készített a fény városában, és vannak olyanok is, amelyek a legutóbbi években születtek ugyanott – a tárlat alcíme tehát, Negyven év Párizsban, korrekt. Mégis többről van szó, mint amit a cím ígér. Hiszen a művek sora a hatvanas évek végén Magyarországon, jelesül Debrecenben készült képekkel, a Mandulás, illetve a Korsós csendélettel kezdődik, és azt is tudjuk, hogy 1990 óta, azaz a rendszerváltozás utáni időszakban, Kádár József, Le’ Kadar, miközben továbbra is párizsi művész maradt, egyre több időt tölt itthon is. Sőt nemcsak kiállítóként van jelen a művészeti közéletben, de különböző események szervezőjeként is.
Az első párizsi évtized szürrealista művei, az Elmúlás vagy a Via Dolorosa mellett kiállít ebből az időszakból linómetszetet, kollázst, olaj monotípiát és művészpénzt is, amelynek motívumaival kit is idézhetne a művészet egyik fővárosában a hírnevet és gazdagságot – de legalábbis a saját helyét – kereső művész, mint Picassót?
A nyolcvanas évek termését elsősorban az Indiában 1984-ben készült fotók képviselik, mellettük egy 1986-os felvétel André Kertészről, amely torzított formáival Kertész Torzulások című női aktsorozatára utal. Ez a mű egyrészt akkoriban készített Hommage-sorozatának más darabjaival (Hommage ŕ Kassák, Hommage ŕ Le Corbusier) van szoros kapcsolatban, részben pedig a kerékpár formáit megkettőző montázzsal együtt azt a folyamatot érzékelteti, amely a látott valóság megörökítésétől vezet olyan vizuális effektusok létrehozásáig, amelyeknek az itt és most látott világ képeihez nincs vagy csak áttételesen van közük; a fotogramokhoz, az elektrografikákhoz. Az eltérő minőségek, motívumrendszerek találkozásának eredményei az úgynevezett dualista kompozíciók, amelyekben a geometrikus és figurális vagy a szürrelista és geometrikus elemek találkoznak. A montázstechnika sajátos, egyszemélyes művészi irányzattá lényegített változataként is felfoghatók ezek a művek, utalnak arra a párhuzamosságra is, amely Le’ Kadar művészetét jellemzi, s amely a legutóbbi évtized kollázsaiban, például az 1956-ra emlékező 2006-osban is jelentkezik.
A kilencvenes évektől újra elsősorban a festészet képalkotó lehetőségei foglalkoztatják. Az utóbbi évek műveiből készült összeállítás jól érzékelteti, hogy a teljesség, az univerzum törvényszerűségeire figyelve hogyan mozdult el a plasztikus forma, a gömb, majd a mozgáshoz, dinamikához kötődő ellipszis, illetve ellipszoid, a derékszögben találkozó geometrikus elemektől az átlósan futó erővonalak felé. Legutóbbi festményein újabb elemekkel gazdagodik a kompozíció. Egyrészt különös mikrovilágok jelennek meg az alapkompozíción belül, másrészt feltűnik az óramotívum, az idő dimenziója. Ha a negyven év párizsi tapasztalatait megidéző tárlaton ennek a motívumnak a jelentését kutatjuk, remélem, nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, ez a képi kronométer és Le’ Kadar belső órája újabb termékeny évtizedeket ígér.
(Joseph Kadar: Negyven év Párizsban, Fény Galéria, 2011. január 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.