Keveslik Matolcsy György ajánlatát, demonstrálnának

A szakszervezetek keveslik Matolcsy György ajánlatát, miszerint azon közalkalmazottaknak, akiknek jövőre csökkenne a nettó bére, az állam annyi pluszösszeget ad, amellyel az idei szintnek megfelelően kipótolja az összeget. Ha a kormánnyal nem sikerül egyezségre jutni, december 4-én a Parlament közelében demonstrálnak a szakszervezetek. Az ügy pikantériája, hogy az akciót szervező érdekvédők az elmúlt nyolc évben érdemi nyomásgyakorlás nélkül szemlélték a közszolgálat és az ott dolgozók – szavaik szerint – kivéreztetését.

Bákonyi Ádám
2010. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akinek jövőre csökken a bére a közszférában, az extra fizetésemelést kap – jelentette be Matolcsy György. A nemzetgazdasági miniszter a FigyelőNetnek adott interjújában kifejtette: a közszférában 1000 és 5000 forint közötti veszteség lenne akkor, ha nem történne nominális béremelés, és az állam nem lépne közbe. – De az állam közbelép. Mindenkinek, akinek jövőre csökkenne a nettó bére, az állam annyi pluszösszeget ad, amellyel „nullára”, tehát az idei szintnek megfelelően kipótolja az összeget – mondta a miniszter. Az intézkedés a teljes közszférára, azaz mind a 690 ezer emberre vonatkozik, költségvonzata pedig 25-30 milliárd forint lehet – tette hozzá Matolcsy György.
A bejelentés idején éppen ülésezett az a demonstrációs bizottság, amit még múlt héten hozott létre a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF), a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) és az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége, mivel álláspontjuk szerint a jövő évi költségvetés vesztese a közszféra lesz. – Üdvözöljük a miniszter szavait, de nem ismerjük a javaslat részleteit. Ugyanakkor, ha a kereseteket csak az idei nominális szintig pótolják, a 3,5 százalékos infláció akkor is sújtja a dolgozókat – mondta lapunknak Fehér József. Az Országos Közszolgálati Érdekegyeztető Tanács (OKÉT) soros elnöke szerint csak az illetménytábla arányos emelésén keresztül lehetne garantáltan megoldani, hogy a közszolgálati dolgozók nyolcvan százaléka – szerintük – ne szenvedjen el jövőre reálbércsökkenést. – Abban reménykedtünk, hogy az MSZP-kormány előző négy éve alatti vesszőfutás után a mostani kabinet kedvező ajánlatot tesz – fogalmazott Fehér József.
A szakszervezetek az OKÉT keretein belül akarnak tárgyalni és megállapodni a kormánnyal, a demonstrációs bizottság ugyanakkor december 4-ét már kijelölte a lehetséges tiltakozó akció időpontjául. Ezt a Parlament közelében, a Roosevelt téren tartanák meg. Fehér azzal magyarázta a demonstráció előkészületeit, hogy annak megtartása sok és hosszadalmas hivatalos eljárást igényel, lefújásáról viszont fél órával az esemény előtt is dönthetnek.
Az természetes, hogy a szakszervezetek fellépnek az általuk kifogásolt intézkedések ellen, ám visszásnak hat, hogy az előző ciklusok alatt sokkal súlyosabb ügyekben nem, vagy csak alig éltek a nyomásgyakorlás eszközével. Önmagában érdekes körülmény, hogy most együtt kardoskodik a közszféra ügyei mellett az MSZP-vel két választási együttműködési megállapodást is kötő MSZOSZ, illetve az Autonóm szakszervezetek. A két konföderáció ugyanis kilencven százalékban a versenyszférában van jelen, azaz az Országos Érdekegyeztető Tanácsban, a munka törvénykönyve alá tartozó munkavállalók képviselete a feladatuk. A korábbi években a szolidaritási nyilatkozatok megtételén túl egyébként nem is volt szokás, hogy a konföderációk úgymond egymás térfelén játszanak. A SZEF valóban az egész közszféra hivatalos képviselője, ám a szövetség az utóbbi nyolc évben érdemi nyomásgyakorlás nélkül szemlélte, a kormány miként sodorja a működésképtelenség határára a közszolgálatot. Bár a SZEF egyes ügyekben sztrájkbizottságot alakított, munkabeszüntetést végül sosem tartott, két-három erőtlen tüntetés mellett az MSZP-kormány bármilyen rendkívül súlyos, szakmai megfontolásokat nélkülöző, pusztán pénzügyi hátterű intézkedést véghezvihetett a közszférában. Ezek közé tartozik, hogy a 2002-es, átlagosan ötvenszázalékos béremelést követő nyolc évből négyben semmiféle illetményalap-emelés nem történt, így a bérek reálértéke már tavaly visszazuhant a 2002-es szintre. A SZEF nem alkalmazott érdemi nyomásgyakorlást a közszférát érintő, összesen közel százezer fős elbocsátások miatt, amelyek ráadásul nem a minisztériumi vízfejeket, hanem a lakossági szolgáltatókat érintették. Mindemellett a közalkalmazottak 2003-as 13. havi bére körüli „trükközés” – lényegében elcsalás –, illetve a plusz egyhavi juttatás tavalyi, végérvényes megszüntetése sem vezetett olyan ellenálláshoz a SZEF-nél, amely meghátrálásra késztette volna a kabinetet. Mindeközben a kormány hivatalos kommunikációjának része volt a közszolgálati dolgozók elleni hecckampány, ebben kiemelt figyelmet „élveztek” elsőként a köztisztviselők, majd a pedagógusok és az egészségügyi dolgozók.
A SZEF függetlenségét ráadásul kérdésessé teszi, hogy elnöke, Varga László több és szoros szállal is kötődik az MSZP-hez. Testvére, Varga Zoltán korábbi önkormányzati miniszternek, akit annak idején hivatalba lépésekor éppen azzal bíztak meg, hogy az önkormányzati rendszerből – azaz a közszolgák legfőbb munkaadói területéről – vonjon ki 120 milliárd forintot. Testvérével való összeférhetetlensége miatt a konföderáció egyes tagszervezetei elnöki tisztségének felfüggesztését kérték, ám a SZEF ügyvivő testülete leszavazta a javaslatot. A SZEF vezetője apja továbbá Varga Lászlónak, a Fiatal Baloldal korábbi elnökének, szocialista országgyűlési képviselőnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.