Potter: túl a fantázián

Befejezéséhez közeledik a tizedik éve tartó Harry Potter-sorozat. A gyerekek felnőttek, Voldemort kilép az árnyékból, és a két filmre bontott utolsó rész tovább komorodik. Lélektani mese mindenkinek. David Yates rendező az eddigi legjobb Rowling-adaptációval rukkolt elő.

Kárpáti György
2010. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utolsó húsz év egyik legnagyobb üzleti húzásának bizonyult, hogy a Warner Stúdió megvásárolta J. K. Rowling regényfolyamának megfilmesítési jogait. A franchise csak a mozikban ma-holnap átlépi a 6 milliárd dolláros bevételt, és ezzel a Harry Potter minden idők legsikeresebb szériájává válik. Az adatok alapján valószínűtlen, hogy a stúdió csak a rajongók kérésére szedte kétfelé a záróepizódot. A hatszáz oldalas könyv kitöltene több filmre való játékidőt is, de a tömörítés korábban sem okozott gondot a hollywoodi forgatókönyvíróknak, nyilván itt sem ez volt az elnyújtás oka. A kapzsiság kivételesen nem ártott: a Harry Potter és a Halál ereklyéi első része a sorozat eddigi legsikerültebb darabja.
A gyerekek felnőttek, a történet közeledik Harry Potter és Voldemort utolsó összecsapásához, sokkal nagyobb a karakterek közötti feszültség, és a mozi hangvétele is egyre komorabb. Mindezt David Yates árnyalt jellemábrázolással igyekszik megjeleníteni. Törekvése a film egyetlen achillesi pontja. A korai években elég volt a gyerekek jelenléte a vásznon, mostanra azonban fontos a színészi teljesítmény. A Harry Pottert, Hermione-t és Ront alakító tinik azonban nem lesznek a következő évtized Jack Nicholsonjai és Katherine Hepburnjei, és ez mára bántóan látványos. A vizualitással most sincs baj, sőt, a Halál ereklyéi az eddigiekre is rátesz. A műtermi érzet a múlté, a fantázia teremtményei soha nem voltak enynyire valóságosak. Voldemort kilép az árnyékból, a jó és a rossz nyíltan feszül egymásnak. Talán a legnagyobb meglepetés is ez: a Halál ereklyéi kilép a fantasyk világából. A legtöbb ismert szereplő, a varázseszközök és az infantilis humor is elkopott a három barát mellől, akik a film közepén lélektani drámába keverednek. Meseszerű cselekményszövés helyett emberi érzések. A szereplők vándorlását a lélektani folyamatokat megjelenítő képek érzékeltetik, érzések vetülnek a tájra, és az már csak nézőpont kérdése, mindezt a rendező művészi ambíciójának, szenvelgésnek vagy a záróepizód baljós előjátékának tekintjük-e. Megoszlanak a vélemények Rowling történetmeséléséről, az idő azonban alighanem őt igazolja majd. A váratlan fordulat az elmesélés módjára is igaz, és ez kifejezetten előnyére válik a Harry Potter-mítosznak.
(Harry Potter és a Halál ereklyéi, 1. rész – színes, szinkronizált amerikai film, 146 perc, 2010. Rendező: David Yates. Forgalmazó: InterCom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.