Vászonra skiccelt párhuzamos valóságok

A körülmények néha túlnőnek rajtunk, és mindent megtennénk egy beépített szelepért, csak hogy ki lehessen ereszteni a fáradt gőzt. Dargay Attila meséi szelepként működnek. Filmjeiben megelevenedik a gyermeki álomvilág, amelybe évtizedek múltán is érdemes visszatérni. Szaffi című klasszikusát egy magyar animációtörténeti vetítéssorozat részeként nemrég az Örökmozgó tűzte újra műsorra. A rajzfilmrendező özvegyével, filmjeinek operatőrével, Henrik Irénnel a Dargay-mesék titkáról beszélgettünk.

Lengyel Viktor
2010. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mesevilág a moziban
A Zöld Holló filmklub egy egyetemistákból álló filmes szervezet, az Országos Diákzsűri önálló egyesülete. A diákzsűri 1999-ben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen alakult azzal a céllal, hogy a nagy nyugat-európai filmfesztiválok mintájára a hazai filmszemlén is működjön filmszakos hallgatókból álló zsűri. – Kezdetben csak a filmszemlén vettünk részt, de néhány év alatt bekerültünk minden nagyobb magyar filmfesztiválra. Ezzel párhuzamosan országos szintűre növeltük a tagságunkat; ma a legtöbb olyan felsőoktatási intézmény, ahol van filmmel kapcsolatos képzés, delegál hozzánk zsűritagot – mondta lapunknak Teszler Tamás, a filmklub egyik szervezője, a diákzsűri volt elnöke. A hetedik félévébe lépett filmklub szeptember közepén indult magyar animációtörténeti vetítéssorozatának részeként az Örökmozgóban december 2-án Tóth Pál Leo és Fred (1987), december 9-én Koltai Jenő és Hernádi Tibor A hetedik testvér (1994), december 16-án pedig Gauder Áron Nyócker (2004) című alkotását tűzik műsorra. A vetítések délután öt órakor kezdődnek.

Animációk versenye. Vasárnapig az animációé a főszerep Budapesten és Bécsben: az Anilogue 2010 nemzetközi animációs filmfesztivál több mint száz európai animációs rövidfilmet kínál az érdeklődőknek. A szervezők az elmúlt hónapok szórakoztató és művészi animációs filmjeinek legjavából is válogattak a japán animéktől az argentin tárgyanimációig. Holnap este hatkor az Uránia Filmszínházban látható lesz Phil Mulloy díjnyertes egész estés munkája, a Viszlát, Mr. Christie!, de különlegességnek számít a Kells titka című Oscar-jelölt mozi is. Utóbbi ír–belga–francia gyártásban készült, de a mágikus kelta–viking történet míves rajzi kidolgozása nagyrészt a Mikulás Ferenc vezette Kecskemétfilm stúdió szakértelmét dicséri. Liszka Tamás fesztiváligazgató lapunknak elmondta: azzal, hogy három éve Budapest mellett Bécsben is megrendezik a fesztivált, világszínvonalra kötelezték magukat. Ráadásul – a kulturális szférában egyedülálló módon – sikerül javarészt külföldi forrásokból fenntartaniuk egy magyar irányítású, alapvetően Budapesten zajló művészeti eseményt – tette hozzá. Az Anilogue programja vasárnap este nyolctól a One Piece: Erős világ című japán animével zár az Uránia Moziban. (K. Gy.)


Látja, ez zseniális! – mutat Henrik Irén az Örökmozgó előterében kiállított skiccekre. – Ez az egyszerű lazaság, amivel Mialkovszky Erzsébet feldobta az alakokat, utánozhatatlan. A rajzok a számítógépes technika precizitásával szemben teret adnak a fantáziának. A skiccelt karakterek sohasem tökéletesek – pont ez mozgatja meg a képzeletünket – folytatja, miközben leülünk a kiállítási térben. Az Örökmozgó Filmmúzeumban szeptember közepe óta vetítéssorozattal idézik fel a magyar animáció hőskorát a János vitéztől a Ludas Matyin át a Macskafogóig; a Zöld Holló filmklub épp találkozásunk napján tűzte műsorra Dargay Attila klasszikusát, a Szaffit.
A digitális habzás korából valószínűtlennek tűnik, ahogy harminc évvel ezelőtt egy generáció fújta a rendező másik klasszikusa, a Vuk főcímdalát. A Dargay-filmek ma olyannak tűnnek, mint a vitrinben őrzött, régi felhúzós karórák. Ha közelebb férkőzünk hozzájuk, hallani a békebeli ketyegést. Ezek a mesék ma is élnek. Nehéz megfejteni a titkukat. Talán a karikatúraszerű figurák, a jellegzetes, kézzel rajzolt világ – vetem fel a rendező özvegyének. – Részben – feleli Henrik Irén. – Művészi igénnyel rajzolták, festették a karaktereiket, s a sikerhez az is hozzátartozik, hogy ezek a filmek elsősorban gyerekeknek készültek. Attila jött rá arra, hogy az animáció a legkisebbek nyelvén beszél. Nagyon jó érzéke volt a gyerekekhez, őket tekintette a filmjei első számú célközönségének. Sokszor kikérte öt-hat évesek véleményét egy-egy figuráról. Attila mindig azt mondta: ha egy gyerek kibámul az ablakon vagy babrál, miközben mesélsz neki, a történettel van a baj, nem a gyerekkel – meséli a rendező özvegye, miközben a mozi körülöttünk lassan megtelik. – Óvodáskorú unokatestvéreim az édesanyjukat a Vuk nyomán sokszor „Anyarókának” szólítják – vetem közbe, s Henrik Irén már folytatja is: – Ezek a filmek olyan húrokat pendítenek meg, amelyeket minden gyerek meghall. A rajzfilmek világát nem a rendező, a gyermeki képzelet festi meg – véli Henrik Irén. – Ott van azért bennük a valóság fonák oldala is – szakítom meg –, Dargay Attila animációs meséi valahogy mégsem hagynak keserű utóízt. Henrik Irén szerint a titok egyszerű. Tiszteld és szeresd azt is, ami nem te vagy! Ha ez a rejtett üzenet célba ér, a mese örök érvényű marad. – A képzelet teszi érdekessé a világot, még ha a valóságban a dolgok másképp történnek is. A mesékben megjelenhet az egyszerű igazság, de drámaiság feszíti őket. Ha hallgatnának a halálról, nem lenne tétjük a meséknek – magyarázza a Dargay-filmek operatőre. Zsúfolt vetítőterem, a gépben a Szaffi szalagja. Henrik Irén belép. Mintha Dargay Attila is itt volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.