Bezárható kiskapuk

A lakásszövetkezetek képviseleti jogosultságának pontosítását és a szövetkezetekből való kiválási lehetőségek egyértelműsítését tenné lehetővé az a törvénymódosító javaslat, amely jelenleg a parlament előtt van.<br />

Szabó Emese
2011. 05. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt hét pénteken benyújtott, a lakásszövetkezetekkel foglalkozó törvénymódosítási javaslat igen sok embert érint, ugyanis hazánkban jelenleg 1280 lakásszövetkezet van, s ezek öszszesen több mint 300 ezer lakás kezelését látják el. Egyértelművé válhat a helyzet, ha a parlament elfogadja a nemzetgazdasági miniszter által benyújtott módosító javaslatot – mondta érdeklődésünkre Farkas Tamás, a Lakásszövetkezetek és Társasházak Országos Szövetségének elnöke.
– A lakásszövetkezeti törvényt a társasházi törvény többszöri korrekcióját követően módosítanák, ami egyben azt is jelentené, hogy megtörténne a két jogszabály közti harmonizáció. A gyakorlatban ez azt jelenteni, hogy a társasházi törvénybe már beépített és már bevált megoldások a lakásszövetkezeti törvénybe is bekerülnének. Ilyen például az, hogy az ismételt közgyűlést azonos napon is meg lehetne tartani. Ugyancsak e körbe tartozik, hogy a kintlevőségek könnyebb behajthatóságának érdekében a jelzálogjog-bejegyzésekre hat hónap helyett már három hónap után is lehetőség lenne – hangsúlyozta Farkas Tamás.
A szakember szerint fontos változást jelent az is, hogy a tervezet szerint egyértelművé válna, ki láthatja el a lakásszövetkezetek képviseleti jogát. – A most hatályos szabályozásnál az igazgatóság tagjai automatikusan képviseleti jogot kapnak, ami azt jelenti, hogy ha a grémium kilenctagú, akkor a lakásszövetkezetet kilenc ember képviselheti – ami nem helyénvaló. Emiatt lenne kedvező változás, ha a lakásszövetkezetet az igazgatóság elnöke, megválasztott ügyvezető elnöke, ügyvezető igazgatója, vagy a közgyűlés által képviseleti joggal felruházott igazgatósági tagja képviselhetné. Ugyancsak módosulna az is, hogy a lakóépületekben kamerás megfigyelő rendszerek épülhetnének ki, amit a jelenleg hatályos rendelkezések gyakorlatilag teljesíthetetlen előírásai ellehetetlenítenek. A törvénymódosítás a kedvezőbb előírásokkal erre is megoldást kínál.
Farkas Tamás kiemelte a javaslat azon újítását, amely lehetővé tenné, hogy ezentúl tíz helyett már hét tag is alapíthasson lakásszövetkezetet.
– Ezen túlmenően egyértelművé válna a kiválás módja is, jelenleg ugyanis a szövetkezetből egy épületegyüttes ugyan kiválhat, azonban ennek módja az elmúlt évek tapasztalatai és a bírói gyakorlat szerint sem volt egyértelmű. Változás az is, hogy a módosítás az üdülőszövetkezeteket, a nyugdíjasház- és a műhelyszövetkezeteket elkülönítené a lakásszövetkezetektől, és azokat külön fejezetbe vonná össze. Az ezekre vonatkozó legfontosabb módosítás az lenne, hogy a nyugdíjasházak és az üdülőszövetkezetek esetében az üdülőegység és a nyugdíjas-lakóegység nem lehet a szövetkezet tagjainak a tulajdona, hanem ezeknek szövetkezeti tulajdonban kell maradniuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.