Piaci versenyben kell legyőznünk a versenytársakat. A siker azon múlik, hogy hány elfogadóhelyet és munkaadót sikerül bekapcsolni a hálózatba, amihez rugalmasság és versenyképes költségek kellenek – mondta lapunknak a kafetériaszolgáltatását a tervek szerint ez év végén indító Posta Paletta Zrt. vezérigazgatója. Krátky Attila tájékoztatása szerint a piaci helytálláshoz minden feltétel biztosított: az anyacég, a Magyar Posta Zrt. logisztikai adottságaira, hálózatára építve jó feltételeket tudnak ajánlani a munkaadóknak és az utalványt elfogadó helyeknek, így reményeik szerint az első teljes üzleti év, vagyis 2012 végére a piac meghatározó szereplői közé tartoznak majd. Mint kiemelte, a kistelepülésekre is kiterjedő postai hálózatnak köszönhetően gyorsan és egyszerűen hozzá lehet jutni az utalványokhoz, vagy beváltani azokat, ami előny a versenytársakkal szemben. A már kiépült infrastruktúra ugyanakkor a működési költségekben is érezteti majd a hatását, ami minden bizonnyal a szolgáltatás beárazásában is fontos szempont lesz.
Krátky Attila tájékoztatása szerint kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a hipermarketláncok mellett a kisebb üzletek is partnereik legyenek, ezzel a kistelepülések üzletei is növelhetik forgalmukat. – A következő hónapokban az elfogadóhelyekkel, illetve az utalványt vásárló vállalatokkal tárgyalunk. Számításaink szerint a jelenleg 200-300 milliárd forintos forgalmú utalványkibocsátási piacon a következő években 10-15 százalékos részesedést érhetünk el a jelenleg meghatározó szerepet játszó cégek mellett. A pontos kínálatot az határozza majd meg, hogy az állam mely utalványtípusokra ad adókedvezményt – állapította meg a 100 millió forint alaptőkével és 150 millió forint tőketartalékkal létrehozott Posta Paletta Zrt. vezérigazgatója.
A rendszer lényege, hogy kibocsátó cég a jegyért cserébe készpénzhez jut, amelyből különböző befektetéseket finanszírozhat. Az ezekből befolyó haszon mellett bevételt jelent a néhány százalékos kezelési költség is, amit az utalvány visszaváltásakor érvényesít a kibocsátó az elfogadóhellyel szemben.
A rendszer minden valószínűség szerint nem működne, ha az utalványokat nem lehetne béren kívüli juttatásként – adómentesen, vagy mérsékelt adóval terhelve – adni a dolgozóknak. Azaz a szektor működtetése végső soron az államnak kerül pénzbe, miközben becslések szerint a piac kétharmadát a francia érdekeltségű Accor Services, a Le Chéque Déjeuner és a Sodexo Pass uralja. Ez a piaci kép – potenciális hazai szereplő hiányában – az utalvány formájú béren kívüli juttatás jogszabályi hátterének 1993-as megteremtésekor alakult ki. Az pedig már csak hab a tortán, hogy az utalványforgalom számottevő részét bonyolító kiskereskedelmi üzletláncok, például a Tesco, a Cora, az Auchan, vagy a Lidl is külföldi kézben vannak. A témában egyébiránt szerettük volna megkeresni a francia cégeket tömörítő Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülést, ám többszöri hívásunkra is csak egy faxkészülék tárcsajelét hallhattuk.
Brüsszeli lobbizás. Eljárást kezdeményezett a Magyar Posta az Európai Bizottságnál annak megállapítása érdekében, hogy az általa nyújtott pénzforgalmi, illetve a megbízásból végzett közvetítői szolgáltatásokat valódi versenyfeltételek között látja el – közölte a társaság kommunikációs osztálya. Ha a brüsszeli határozat a posta számára pozitív lesz, úgy az említett tevékenységekkel kapcsolatos beszerzések mentesülnek a közbeszerzési kötelezettség alól, vagyis ezeken a területeken a versenytársakéhoz hasonló rugalmas feltételekkel tevékenykedhetnek majd.
Eltűnt egy 31 éves amerikai nő Budapesten