Gyorsan elfogy a lelkesedés

Hiába igyekeznek a nemzetközi piacra a hazai kisvállalkozások, ha nem tudják hálózatban (klaszterben) egyesíteni erőiket. Szakértők szerint az üzleti gyakorlat hiánya, illetve az erősebb cégek egyeduralma akadályozza az összefogást. Biztató példa viszont a kecskeméti Mercedes-gyár kiszolgálására létrehozott Hírös Klaszter fejlődése.

Hajdú Péter
2011. 05. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyorsan elfogy a kezdeti lelkesedés, mert a tagok nem látják az azonnali hasznot. Ez a legnagyobb gond a hazai klaszterekkel – hívta fel a figyelmet Barabás Tamás, a Klasztermenedzser.hu szakértője. Ennek oka részben az, hogy a kisvállalati vezetőknek nincs megfelelő üzleti rutinjuk: nem jutottak el odáig, hogy egy üzletért akár a piaci versenytársakkal is öszsze kell fogni. De az is előfordul, hogy a klaszter vezetői nem tudják összehangolni a szerteágazó érdekeket. Esetenként pedig valamelyik domináns szereplő erőlteti rá akaratát a többiekre, s ez veszi el kedvüket.
– Rengeteg a félreértés a klaszterekkel kapcsolatban. Sokan kizárólag összefogásnak vélik, pedig a szakirodalom is világosan jelzi, egy klaszteren belül éles verseny is lehet a szereplők között – ezt már Gulyás József, a hét elején Szovátán zajlott nemzetközi tőkeexport-konferenciát szervező KKVHÁZ vezetője mondta. De az sem mindegy, hogy ki a klaszter kezdeményezője. Ma rendszerint egy óriásvállalat indítja vagy legalábbis sugallja a szervezést, mintegy biztosítva megszokott beszállítói és információs hátterét. Ritkábbak az alulról jövő kezdeményezések, amelyek ma inkább az élelmiszeripart jellemzik, és céljuk a végtermék világpiaci minőségének a biztosítása a bonyolult és egymásra utalt termelési láncokban. Lényeges ezért, hogy az állam a kisebbek erőfeszítéseit felkarolja, amire jó példát láthatunk az Új Széchenyi-terv pályázatai között.
De vannak kivételek is. Barabás Tamás ilyennek tartja a Kecskemét környéki kisvállalkozókat hálózatba szervező Hírös Klasztert. Ez a csoportosulás nem várta meg, amíg a Mercedes kezdeményezi az összefogást, hanem az önkormányzat, a helyi főiskola és vállalkozók láttak neki a szervezésnek.
– A Bács-Kiskun Megyei Ipari és Kereskedelmi Kamara vezetésével 2008-ban alakult Hírös Klaszterben olyan vállalkozások tömörültek, amelyeknek jó esélyük van arra, hogy a kecskeméti Mercedes-gyár beszállítóinak alkatrészgyártói legyenek. Nemcsak az autóipari szakma képviselteti magát a hálózatban, hanem a legkülönbözőbb méretű pénzintézetek, tanácsadó szervezetek és egyéb szolgáltatók – mondta lapunknak Nyerges Tibor, a kamara klaszterért felelős gazdaságfejlesztési vezetője.
A jövő év elején induló autógyártól függetlenül is hasznosulnak a csoportosulás tagszervezeteinek kapcsolatai, hiszen egymás közötti szerződések is születtek már. A tavaly indított szervezetfejlesztési pályázat lezárását követően ismét megnyílik a klaszterba való belépés lehetősége, ezért várhatóan tovább bővül a tagszervezetek száma. Erre van is igény, mert napról napra jelennek meg Kecskemét közelében a Mercedes megrendeléseire építő külföldi vállalkozások.
Szerencse, hogy a kamara fogja össze a Hírös vállalkozásait, illetve azok szakembergárdáját, mert így lehetőség van arra, hogy a Mercedes igényeihez igazítsák az oktatást is. Öt olyan középszintű képzést indítanak ősztől, amelyben speciálisan az autógyártáshoz képeznek elektronikai és mechanikai szakembereket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.