Biztató jelek, bokros teendők

Dinamikus fejlődés, javuló minőségű szolgáltatások, elégedett ügyfelek, másrészt hiányosságok egyszerre jellemzik a hazai távközlési szektort. Egy friss tanulmány szerint az idejétmúlt szabályozás az egyik legfőbb gátja a fejlődésnek, a kormányzati célok ugyanakkor bizakodásra adnak okot.

Bodacz Péter
2011. 06. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legfontosabb távközlési szolgáltatás egyértelműen a mobiltelefon, ezt követik a televízió- és internet-előfizetések, majd a vonalas telefon. A lakosság túlnyomó többsége valamilyen szolgáltatás-kombinációt vesz igénybe, azaz külön telefon-, televízió- és internet-előfizetés helyett ezek összekapcsolt csomagjaira fizet elő – többek között ez derül ki az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) megbízásából a Corvinus Egyetem Informatikai Kutatóintézete és az E-Business Kutatóközpont által készített tanulmányból. A félszáz oldalas munka a hazai távközlési szektor két évtizeddel ezelőtti liberalizációjától napjainkig veszi számba a technológiai fejlődést, a fogyasztók elégedettségét, a terület gazdasági súlyát és a piaci tendenciákat. Eszerint a húsz évvel ezelőtti tízszázalékoshoz képest a hangalapú penetráció (azaz a vezetékes- és mobillefedettség) mára 150 százalékosra nőtt, a magyar lakosság 95 százalékának van mobilhozzáférése.
Figyelemre méltó adat, hogy – mint az a Bell Research idézett, 2010-es felméréséből kitűnik – a hazai fogyasztók az európai átlagnál elégedettebbek a szolgáltatásokkal, a minőséggel és a hibaelhárítással, a díjszabást viszont viszonylag sokan kifogásolják. A tanulmány hangsúlyozza azt is, hogy minden vizsgált elégedettségi mutató 4,3-asnál jobb átlagot hozott az ötös skálán. A „legerősebb” részpiacnak a mobilinternet számít; a megkérdezettek nyolcvan százaléka szerint a kapott sávszélesség megfelel a szerződésben ígérteknek. (Az uniós átlag e tekintetben hatvanszázalékos.) Mindez vélhetőleg annak a meglepő uniós adatnak köszönhető, miszerint hazánk büszkélkedhet az ötödik legnagyobb átlagos sávszélességgel a közösségben. A felmérés szerint nyolc év alatt reálértéken számolva csaknem negyven százalékkal csökkentek a távközlési szolgáltatások díjai; a mobiltelefonárak az uniós átlag körül, a széles sávú interneté pedig jóval az alatt alakul hazánkban.
A tanulmány hosszasan tárgyalja az infokommunikációs (IKT) szektor, ezen belül a távközlés gazdasági súlyát hazánkban. A leginkább említésre méltó számok a következők: az utóbbi öt évben évente 130-150 milliárd forintot ruháztak be a magyar távközlési szolgáltatók, ami az IKT-szektor beruházásainak több mint a felét tette ki, a nemzetgazdaság összes beruházásait tekintve pedig négy százalék körüli súlyt képvisel. Ezzel az eredménnyel jobban teljesít az uniós átlagnál. Bár általánosságban nem állunk rosszul hálózati lefedettség terén, tennivaló is akad. A tanulmány szerint a digitális írástudás alacsony szintje és a további beruházások elmaradása foghatja vissza a fejlődést; a széles sávú mobilinternet-hozzáférés tekintetében például az utolsók vagyunk az unióban. A helyzeten sokat segíthet a beruházásösztönző szabályozás megteremtése. Ez belátható időn belül a hírközlési törvény felülvizsgálatával valósulhat meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.