Tízórás egyeztetés után sem sikerült peren kívül megállapodniuk az elhunyt magyar diákok családjait képviselő ügyvédeknek a kacsahajót és a tolóhajót működtető cégek jogi képviselőivel. Így folytatódik a tavaly Philadelphiában, a Delaware folyón történt hajóbalesetben érintettek pere az Egyesült Államokban. A tanúvallomások rögzítése várhatóan augusztusban fejeződik be, a tárgyalás kezdetét pedig szeptemberre tűzték ki – tudta meg lapunk Péter Rónaitól, a magyar áldozatok családjait képviselő amerikai ügyvédtől.
Ismert, tavaly július 7-én a Ride the Ducks (RTD) kétéltű járművén 34 utas volt, köztük egy mosonmagyaróvári középiskola korábbi és jelenlegi diákjaiból álló csoport, amikor tíz perccel a vízre szállás után füst kezdett kiáramlani a motorházból, és a kisméretű hajó leállt. Noha a kapitány vészjelzéseket adott le, azokat nem vette észre a folyón közeledő, 76 méteres bárkát továbbító rendezőhajó.
A balesetben két magyar fiatal vesztette életét. Hozzátartozóik beperelték a turisztikai társaságot (RTD), a rendezőhajót működtető céget (K-Sea Transportation Partners), valamint Philadelphia önkormányzatát. Noha korábban szó volt arról, hogy a balesetet túlélő magyar diákok szintén pert indítanak többek közott az RTD ellen, ez végül elmaradt. Chris Herschend az év elején Magyarországra utazott. Elmondása szerint azért, hogy együttérzését fejezze ki a tragédiában érintetteknek. Ugyanakkor éppen azt a két családot nem kereste fel, akik elvesztették gyermekeiket. Mike László, a túlélő diákok családjait képviselő szülő korábban lapunknak elmondta, hosszabb ideig egyeztettek, majd végül megállapodtak a RTD-vel, hogy nem indítanak pert. A kacsahajó kapitány szintén beperelte a K-Sea-t és az önkormányzatot.
Mint arról korábban beszámoltunk, a hatóság eddig kiadott több mint négyezer oldalas jelentéséből kiderült, hogy a bárkát továbbító rendezőhajó személyzete, a kacsahajó kapitánya és a parti őrség mulasztása is hozzájárulhatott a tragédiához. A tolóhajó tisztje szabálytalan módon, egy családi vészhelyzet miatt telefonján beszélt az ütközés előtt. A kacsahajó pedig néhány perccel a baleset előtt elutasította egy másik hajó segítségét.
A tragédiában szerepet játszhatott az is, hogy a parti őrség az elmúlt tíz évben nem készített alapos felmérést a folyó megnőtt forgalmáról, valamint az ebből fakadó veszélyekről. Időközben a rendezőhajó kapitánya ellen büntető- eljárás indult.
Orbán Balázs: Ez a háború nem a mi háborúnk - videó