Pihenőkártya: vihar a jutalék körül

Az üdülési csekket felváltó pihenőkártyára pár hetet ugyan még várni kell, de a befogadásával kapcsolatban felmerült jutalék összege miatt a turisztikai szakmán belül már most áll a bál. Eközben tegnap kormánybiztost neveztek ki a kártyával kapcsolatos feladatok ellátására.

Szabó Emese
2011. 06. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Széchenyi-pihenőkártyát szállásadáshoz köthető szolgáltatásokra lehet igénybe venni, ám már most olyan hírek érkeznek a piacról, hogy azon szállásadók, amelyek csomagjaikban javaslatot tesznek vendégeiknek az egyéb szolgáltatók – például fürdők és vendéglők – igénybevételére, azoktól cserébe elég magas jutalékot szándékoznak kérni – mondja Bánki Erik, a parlament sport- és turizmusbizottságának vezetője, aki szerint emiatt a jutalék mértékét törvényi úton kellene szabályozni. – Az ezzel kapcsolatos egyeztetések még hátravannak, a jutalék arányát véleményem szerint nagyjából három százalékban kellene maximalizálni. Ennek oka az, hogy a pihenőkártya célja nem az, hogy a szállodák az egyéb szolgáltatókon gazdagodjanak. A kisebb összegű jutalék ugyanakkor elfogadható, hiszen a szállodáknak a szolgáltatás csomagok kialakításával és kiajánlásával pluszmunkájuk keletkezik.
A szakma ezzel kapcsolatos véleménye igencsak megoszlik.
– Pontosan nem tudjuk, hogy a szállodák az egyéb szolgáltatóktól mekkora jutalékot kérnek majd a kártya befogadásáért, de ha a hotelek jelenlegi gyakorlatát vesszük alapul – azt, hogy 5-15 százalékos jutalékkal kalkulálnak –, akkor az nekünk sokba fog kerülni – mondja lapunknak Vancsura Miklós, a Magyar Fürdőszövetség elnöke. A másik gond az, hogy a szállodák szolgáltatásait értékesítő szervezőirodák sok esetben már eleve 15 százaléknyi jutalékot kérnek, ha pedig az utazási iroda a szálloda szolgáltatásait csomagban értékesíti, akkor nekünk is jutalékot kell fizetnünk, még akkor is, ha a szálloda nem kérne. A jutalék jogossága különösen az olyan települések esetében vitatható, ahol a vendégeket egy fürdő vonzza, a városban pedig bőven vannak két-három egységből álló apartmanok.
A vendéglátósok ugyancsak ezen a véleményen vannak. – Mi sem szeretnénk másod- vagy harmadrendű, kiszolgáltatott szolgáltatók lenni pusztán azért, hogy a szállodák kerekebb programot nyújthassanak vendégeiknek. Irreálisnak tartjuk, hogy a hoteleknek jutalékot fizessünk a csak csatoltan értékesített szolgáltatás miatt – hangsúlyozza lapunknak Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének tiszteletbeli elnöke, aki szerint a Széchenyi-pihenőkártya éttermi használatát közvetlen módon kellene megoldani. – Ezt akkor is így gondoljuk, ha a jutalék összege alacsonyabb lenne.
Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség főtitkára ugyanakkor úgy látja: a jutalékfizetésre okkal van szükség. – Mivel a pihenőkártyát csak szállodaszolgáltatáshoz kötődően lehet felhasználni, a hotel pluszfeladatot vállal, hiszen az éttermek, fürdők és egyéb szolgáltatók miatt több teendője lesz. Mi emiatt azt gondoljuk, hogy a piaci szereplőkre kell bízni megállapodásukat a kölcsönös előnyök alapján.
Még nem tudni, hogy a szakmabeliek milyen egyezségre jutnak, de az már tegnap kiderült, hogy a Széchenyi-pihenőkártya kibocsátásával és felhasználásával kapcsolatos feladatokat Körtvélyessy László András miniszteri biztos látja majd el. Feladata többek között az lesz, hogy megszervezze és koordinálja a pihenőkártya kibocsátásával kapcsolatos teendőket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.