Virágok a kátyúban

Minya Károly
2011. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első magyar googlewhackblatt nevű játéknak (2008 nyarán) az volt a lényege, hogy küldjenek az olvasók olyan magyar szavakat, amelyekre az internetes kereső csak egy találatot hoz ki (http://index.hu/tech/net/whack0805). Azaz „egyedi gyártású” neologizmusokat kellett gyűjteni. Íme a győztesek: elblogolgat, őzillatú, kikorrumpálta, anyaszú, zsírtigris, űrfő, sünfos, csóklé, műbőrharisnya, kabalakalap. E kifejezések sem kommunikációs szükségletet nem elégítenek ki, sem stilisztikai célt nem szolgálnak. Ezért nevezhetjük őket fiktív, funkciótlan neologizmusoknak.
Az általam kitalált fiktív szó, a címül adott gerillanyelvészet a látszat ellenére pozitív tartalmú, ugyanis a feladata kedvező tartalmú szavak széles körű terjesztése. Természetesen nem veendő teljesen komolyan. Ez egyébként akkor jutott eszembe, amikor a -turizmus utótagú összetételek sorában felbukkant a szégyenturizmus (prostituáltak utaztatása külföldre). Nosza, akkor én megalkottam az illatturizmust (erre sincs egyetlen találat sem), amelynek során a fehér akác virágzása idején, főként estefelé utazhatnának a turisták szaglászni a mezőre, határba, kertvárosokba.
Visszatérve a gerillanyelvészetre, két ihletadót kell még megemlíteni: az egyik a gerillakertészet. Ez olyan erőszakmentes civil kezdeményezés, amelynek során egy-egy egyén vagy természetvédő szervezet, illetve egyesület a közterület-felügyelet vagy a városvezetés hivatalos engedélye nélkül virágokat, fákat helyez ki, ültet el nyilvános helyeken. A legújabb változata, hogy kátyúkba ültetik a virágot. Az egyik gerillakertész autójában mindig van néhány tő friss virág. S ha kátyút talál, elülteti.
Ösztönző lehet az is, hogy ellensúlyozzuk a rosszat tükröző kifejezéseket. A sok -kommandó utótagú (a legújabb a bérkommandó) és gyűlölet-, valamint gerilla- előtagú összetételt. A gerillamarketing a nem hagyományos marketingeszközök, illetve -technikák összefoglaló neve. Szokatlan, legtöbbször meghökkentő módszereket használ üzenetei célba juttatására. Az ilyen reklám azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy heves érzelmeket vált ki, és pontosan emiatt kerül be a híradásokba is. A valódi gerillaakciók szervezői rendszerint csak a kampány legvégén leplezik le magukat. Így fordulhat elő, hogy az internet közösségi oldalain vagy a levelezőrendszereken gyorsan terjedő kisfilmről kiderül, nem egyszerű heccről, hanem előre átgondolt, ügyesen el- és előkészített reklámkampányról van szó. A gyűlöletbeszéd olyan szó- vagy írásbeli megnyilvánulás, amelynek célja valamely társadalmi csoport megalázása, megfélemlítése vagy a csoport tagjai elleni erőszak, esetleg előítéletes fellépés kiváltása. Legtöbbször a nemi, faji, etnikai, nemzeti, vallási vagy szexualitás szerinti csoportok ellen irányul. (A kifejezés egyébként az angol hate speech tükörfordítása.) A gyűlöletkampány utálatot, megvetést kelt egy párt, esetleg személy iránt. Nem is folytatom tovább. Tehát műveljük kertünket, és terjesszük a kellemes hangzású és tartalmú szavakat. Ez akkor gerillanyelvészet szóterápiával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.