A belpiacra termelők mennek tönkre

Munkatársunktól
2011. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyarországi cégek fizetésképtelenségi mutatója radikálisan, 21 százalékkal nőtt az idei év első felében a múlt év hasonló időszakához képest. A piac továbbra is pang, és szinte minden szektorban tovább nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma – állítja a Coface Hungary nemzetközi hitelbiztosító. A társaság felméréséből az is kiderül, hogy a legtöbb probléma az építőipart, valamint a kis- és nagykereskedelmi cégeket jellemzi. Az összes hazai fizetésképtelenségi eljárás 23 százalékát ez utóbbiak ellen, míg közel 20 százalékát az előbbi ágazatban indították az év első hat hónapjában. Az eljárás alá vont cégek között nagy számban vannak még ingatlangazdálkodók, a turizmus és vendéglátásban, valamint a gépjárműiparban érdekelt vállalkozások.
– Az érintett ágazatokat tekintve az eredmények nem túl meglepőek – magyarázza az adatokat Bagyura András, a Coface kereskedelmi vezetője. A legkomolyabban ugyanis azokon a területeken nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma, ahol korábban is: mégpedig ott, ahol elsősorban a belföldi vásárlók forintjain múlik a teljesítmény. Az adott ágazatban működő vállalkozások számát is figyelembe véve a faipari cégek állnak az élen, majd őket követik az építőipari, valamint a turizmus-vendéglátásra szakosodott társaságok. Emellett az országos átlag felett található számos ágazat, így például a gépjárműipar, a logisztika, a kiskereskedelmi vállalkozások, az élelmiszeripar, valamint az acél- és a fémipar.
Emellett az adatok visszatükrözik azt, hogy a fizetésképtelenség szempontjából a mezőgazdaság is rossz fél évet zárt, ami nem meglepő, hiszen ebben a múlt év kedvezőtlen eseményei is szerepet játszanak. A kérdés emiatt az, hogy az ágazat idén hogyan tudja majd ellensúlyozni a tavalyról áthúzódó rossz folyamatokat. Más a helyzet az állattenyésztők esetében, ők ugyanis sokkal rosszabb helyzetben vannak, mert esetükben az értékesítési ár és a termelési költség közötti még nagyobb lett a különbség. A fuvarozásban és logisztikában is nőtt a csődhányad, ami látszólag ellentmond annak, hogy beindult a külkereskedelem. Ám vélhetően még mindig sok a többletkapacitás ebben a szektorban, így azt az export növekedése még nem tudja teljes egészében lekötni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.