Ady mint friss kortárs dalszövegíró

K O R O N G<br /><br />Ha a század második felében születik, egészen biztosan rocksztár lett volna Ady Endre. Ez illett volna hozzá, és valószínűleg tömegek rajongtak volna érte, ahogy költőként is legendává vált még életében. Akkoriban a Nyugat számított undergroundnak, a kulturális élet okkal vagy ok nélkül megszilárdult tekintélyei üldözték is tűzzel-vassal szegény Ady Endrét. Pedig aztán! A Role zenekar Ady-lemeze mintha ezt az analógiát támasztaná alá, és megmutatja, hogy Ady kortárs kontextusban, rocksztárként is tökéletes.

R. Kiss Kornélia
2011. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A versek olyan gyönyörűen megállják a helyüket zeneszövegként a progresszív rockot és népzenét elegyítő csíki együttes tolmácsolásában, mintha csak ezért születtek volna. Adyt egyébként többen megzenésítették már, de míg a legtöbben valóban verseket zenésítenek meg, addig a Role, azt hiszem, inkább a zenéihez keresett verseket. Sokkal kisebb alázat, odasimulás van ebben a lemezben, mint általában a versmegzenésítésekben. A Role elugrott, és jó helyen landolt. Nem Ady-versekhez írt zenét, hanem elővette Adyt, és közölte vele, hogy mostantól dalszövegíró, és Ady könnyen beletalált a szerepbe. Látszik, a zenekarnak nagyon világos elképzelése volt arról, hogy milyen ez a költészet, és hol a helye a mai kultúrában.
Bátorságra vall az is, hogy a Role mindezt női hangon merte megszólaltatni, egy olyan világban, ahol minden egyenjogúság ellenére a költészet is, a rockzene is alapvetően férfiterep. Nem beszélve arról, hogy Ady költészete, amellett, hogy egyetemes üzenete van, kimondottan férfias költészet. De a zenekarnak valószínűleg nem is volt más választása, mert tagjai között mostani felállásban, legalábbis a hivatalos honlapjuk tanúsága szerint, nincs férfi énekes, csupán Nagy Tivadar mint vokál. (Ő szerepel egy dal erejéig énekesként a lemezen, ekkor viszont se szó, se beszéd elkezd rappelni, az áldozat stílszerűen egy „kiosztós” vers, a Fajtáddal együtt átkozlak. Hihetetlen, de tökéletes a költemény ebben a stílusban is.) Hozzá kell tenni, hogy tehetséges énekesnők (Bodor Emese és Sántha Zsuzsánna) vannak a csapatban, és igazság szerint ettől is egyedi, érdekes a produkció.
Talán ennek a nőies vonalnak köszönhető, hogy a dalválogatásban nem szerepel túl sok szerelmes vers (roppantul nem jól jönne ki, ha Ady nevében női hangon kellene szólongatni Lédát, Asszonyomat és a többi), de valószínűleg nem csak ez volt az ok, van számos olyan szerelmes vers, ahol ilyen probléma nem merül fel. Egyszerűen más típusú ez a lemez, nem szerelmi szenvedély fűti, inkább arra a másik, sorsa határait feszegető, lázadó Adyra fűzte fel a Role a korongot.
(Role Zenekar: Ady, Helikon Kiadó, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.