Azok a hatvanas évek

Hegyi Zoltán
2011. 07. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kifejezetten kedvezett az elmúlt hétvége a televíziózásnak, egészen addig a pillanatig, míg az időjárás annyira be nem gorombult, hogy egy villám hazavágott mindent a környéken. De aztán elhárultak az akadályok, viszont szakadt az eső, így hát különösebb lelkiismeret-furdalás nélkül lehetett tovább bámészkodni. Volt mire, elég, ha csak Uma Thurman legújabb jelenését említjük, egy üdítőital-reklámban. De az alvászavarosok is jól jártak, elindult ugyanis a Copa America, Argentína–Bolívia nyitómeccsel, magyar idő szerint éppen hajnali háromkor. Mivel a latin focinak nincs párja, ott is ragadtam, és mire Sergio Agüero bevarrta az utóbbi idők egyik legszebb gólját, már hozzá is láttak a madarak, úgyhogy neki lehetett veselkedni a különböző mezőgazdasági műsoroknak. Nem tudom, a gazdák nézik-e ezeket, gyanítom, hogy ilyentájt már kinn vannak a határban, pedig egyik jobb, mint a másik.
Aztán két magyar film is ott marasztalt a képernyő előtt, különféle okok miatt. A reveláció Herskó János 1967-es, Szevasz Vera című filmje a Filmmúzeumon, ami valahogy mindig kimarad, vagy legalábbis nem nagyon említik, ha a magyar film aranykorának is nevezett időszakról esik szó. Pedig a mű maga a színtiszta cinema verité. Látszólag és majdnem a valóság tettenérése. A kamaszkorból éppen hogy kinövő, a felnőttkor küszöbén bukdácsoló lány útkeresésének története és különösen a képi világ, Zsombolyai János pompás kamerázásának köszönhetően Godard és Truffaut mögé-mellé helyezi a filmet, még akkor is, ha néha erős utánérzésekbe botlunk és a két francia akkoriban már máshol tartott.
Az igazi felfedezés azonban a főszereplő, Neményi Mária, egy „amatőr”. Egészen lenyűgöző, hogy mennyire szereti a kamera, hihetetlenül természetes, olyan, mintha Jean Seberget ledobták volna egy magyar falusi lakodalomba, vagy a Balaton partjára. Aztán feltűnt még Jancsó Égi bárányában (1970) és ezzel színészi pályafutása be is fejeződött. Operatőr lett, ő fényképezte a Hugó a vízilót és a Macskafogót.
A másik mozi, amely maradásra bírt, A meztelen diplomata (1963), Palásthy György filmje. A kérdés pedig az, hogy miért nem sikerült a mai napig jól vászonra vinni a zseniális Rejtő Jenő regényeit. Még Bujtor Istvánnak sem sikerült, pedig ő aztán tudta, hogyan kell közönségfilmet készíteni. A meztelen diplomata a Vesztegzár a Grand Hotelben című alapműből készült – és rossz. Annyira talán nem, hogy A magyar játékfilm története a kezdetektől 1990-ig című kötetnek még a filmográfiájából is kimaradjon, de kétségtelenül nem jó. Pedig néha még Jacques Tati is ott kísért a képekben, és bár Márkus László kiválasztása a főszerepre teljes tévedés, a színészi gárda is parádés, a Szendrő József–Garas Dezső kettős is méltó helyet foglal el a nagy vígjátéki duettek sorában. És mégis, a matéria makacsul ellenáll. Pedig a Vesztegzár a Grand Hotelben Rejtő egyik legjobban filmesíthető műve, a szokásos sziporkázó humor mellett felsejlik egy szabályosan felépített krimi. A film egyébként a gyönyörű színésznő, Krencsey Marianne köszöntésére került ismét képernyőre, aztán jött Alfonzó újra, ezúttal a Hogy volt?-ban és minden megoldódott.
(Szevasz, Vera – Filmmúzeum, július 1., 10.00; A meztelen diplomata – m1, július 3., 14.20.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.