Esetről esetre

Kulcsár Anna
2011. 07. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Letette a hivatali esküt tegnap délután az Országházban Paczolay Péter, az Alkotmánybírság (AB) elnöke. Az esemény egyedülálló a köztársaság történetében, az AB huszonkét évvel ezelőtti létrehozása óta ugyanis még sosem döntöttek a képviselők a testület elnökéről. A vezetőket – Sólyom Lászlót, Németh Jánost, Holló Andrást, Bihari Mihályt és magát Paczolayt – eddig a bírák választották ki hároméves időtartamra. Most először nyílt rá mód, hogy a Ház döntsön a fontos közjogi poszt betöltéséről.
Az ünnepélyes pillanattal új szakasz kezdődik az 1989 novemberében megalakult és 1990 januárja óta működő AB életében. Erről maga Paczolay is említést tett, amikor tegnap délelőtt – még jelöltként – meghallgatta az Országgyűlés alkotmányügyi bizottsága. Az elnök úgy vélte: a bírák régi elképzelése valósul meg azzal, hogy szűkül a bárki által kezdeményezhető utólagos normakontroll lehetősége, ugyanakkor létrejön a valóságos alkotmányjogi panasz intézménye. Utóbbi nem jelent szuperbíráskodást – fejtette ki a szakember –, mert az AB nem a bíróságok ítéleteinek tényállását vagy jogi érveit fogja felülvizsgálni. A döntéseket kizárólag alkotmányjogi szempontból ítéli meg.
Paczolay mindemellett reményét fejezte ki, hogy a szabályozás az elkövetkező hónapokban szűrőt iktat majd be, és elkerülhető lesz, hogy az ügyvédek új perorvoslatnak tekintsék az AB eljárását. Szerinte elképzelhető lenne, hogy az Alkotmánybíróságról törvény úgy rendelkezzék: az alkotmányjogi panaszban csak azokra az alapjogi sérelmekre lehessen hivatkozni, amelyeket a peres eljárásokban is előterjesztettek az érintettek. Nem lehet kétségünk ugyanakkor afelől, hogy a testületet különösen az első időkben elhalmozzák majd érdeklődésükkel az állampolgárok. A jogerősen elítélt személyek vagy a pervesztes al- és felperesek közül sokan itt keresik majd igazukat. A képviselők már érzékelik: önmagában nem lesz elegendő, ha a törvényhozás csupán azt szabályozza majd, milyen feltétellel kérhető az ítéletekben megsértett alkotmányos alapjog védelme. Megfelelő szabályozással az Országgyűlésnek törekednie kell a bírói jogsértések megelőzésére, kiküszöbölésére is. Magyarán: az alkotmánybíráskodást és az igazságszolgáltatást egyszerre kell új alapokra helyezni. Erre a januárban hatályba lépő alaptörvény a hozzá kapcsolódó sarkalatos jogszabályokkal együtt lehetőséget ad.
A szomszédjogi viták, a társasházi perek, a kis és a nagy sérelmek azért jutnak el minden fórumra, mert a közönség nem mindig és nem időben kapja meg az igényelt jogszolgáltatást. Lehet azt mondani, hogy az eljárások túlnyomó része egy-két éven belül lezárul, s csak a megaügyek húzódnak el. Az elégedetlenségen azonban a statisztika nem segít.
Figyelemre méltó volt Paczolay Péter reagálása arra a kérdésre is, amelyet a megválasztása előtti meghallgatáson szocialista képviselők tettek fel az új alaptörvény preambulumáról. Az érdeklődők természetesen politikai vitát kívántak gerjeszteni ebben az ügyben is, azt hangoztatva, hogy a történeti alkotmány összeférhetetlen a köztársaság intézményével. Az elnök szakmai érvekkel tért ki a provokáció elől. Azt említette: mint az elmúlt húsz évben, ezután is esetről esetre válaszolnak majd az alkotmányértelmező kérdésekre. Szavaiból kicsendült: megoldható lesz, hogy az alaptörvény szabályait a nemzeti hitvallásban és a történeti alkotmány vívmányait figyelembe véve értelmezze az alkotmányvédő testület. Ez az angol jogból ismert gyakorlat nagy lehetőség. S tegyük hozzá: nem csak a bírák számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.