„Nem osztom Istent szeletekre”

Alig egy hónap múlva ötvenedik születésnapját ünnepli Matl Péter munkácsi szobrászművész. Számos munkája áll kárpátaljai, magyarországi köztereken – akár számvetésre is ösztönözhetné az alkalom. A Vereckei-hágón álló Millecentenáriumi emlékmű alkotóját azonban a jövő foglalkoztatja, a kárpátaljai magyarság által létrehozott, képviselt értékek megőrzése, tudatosítása.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy korábbi interjúban a kárpátaljaiakat közrefogó kettős vasfüggönyről beszélt. Mit ért ezalatt és mit jelent a bezártság ma egy Kárpátalján élő művész számára?
– Olyan jellegű bezártságról, mint amilyenben a Szovjetunió idején éltünk, már nem beszélhetünk. Azt sem mondhatjuk, hogy gátolnák az alkotótevékenységet. De nem becsülik, sőt, szándékosan pusztítják értékeinket. Kiengedték a sovinizmus szellemét a palackból és most nem tudnak vele mit kezdeni. Egyébként a szélsőséges ukrán nacionalisták mögött az úgynevezett Svoboda-párt áll, amelyet inkább Galíciából irányítanak. Kárpátalján ugyanis nincs hagyománya a nacionalizmusnak, a különböző nemzetiségek között olyan szoros, gyakran családi kapcsolatokkal is megerősített kötelékek szövődtek, hogy akik ezek eltépésére törekednek, azok tulajdonképpen saját véreiktől is elvágják magukat.
– Úgy tudom, Pro Arte néven nemrég alapítvány jött létre az értékromboló tevékenység megfékezésére. Kik hozták létre?
– Művészek, írók, orvosok, zenészek, tudósok. Olyanok, akiknek fontosak a múltból örökölt értékeink. Nézze, Kárpátalja mindig is provinciálisnak számított. Nincsenek olyan Európa-hírű kincseink, mint például Kassának vagy Marosvásárhelynek, de vannak igenis szép, a XIX–XX. század fordulóján épült városi épületeink és vannak népi építészeti értékeink is. A faépítészet értékeit például az újgazdagok veszélyeztetik elsősorban azzal, hogy a régit megsemmisítik és stílustalan elemekkel díszítik házaikat. A másik nagy problémánk, hogy belvárosainkat ledózerolják. A harmadik dolog, amivel foglalkoznunk kell, hogy az ukrán nácik folyamatosan támadják a magyar történelmi értékeket, mert szerintük mindent el kell tüntetni, ami „sérti, irritálja az ukránokat”.
– Mennyiben sértheti például őket az ön legismertebb munkája, a Vereckei-hágón fölállított millecentenáriumi emlékmű, amelyet újra és újra megrongálnak?
– Én olyanra terveztem a Magyarok Világszövetsége nemzetközi pályázatának nyertes alkotását, hogy senkit ne sértsen, sőt, arra törekedtem, hogy a különböző nemzetek megbékélésének a helye legyen. Az emlékmű alakját egy, a népi építészetben megfigyelhető, védő hatású oromdísz ihlette, a hetes tagolás a hét honfoglaló törzsre utal, de a forma – tükörképével együtt – olyan csillagmotívumot ad ki, amely minden Kárpát-medencei nép művészetében fontos szerepet kapott. Kapu-, egyben kápolnateret, oltárkövet vesznek körül a tömbök, amely egységében stilizált nőalakra is emlékeztet. Tudtam, hogy az emlékművet támadni fogják, éppen ezért kerestem a jelképeket a megbékélés terének a kialakításához azon a helyen, amely a magyarság számára a legfontosabb szimbólumok közé tartozik. Az indulatokat a politika kavarja, pedig az ukránok is felmennek oda például esküvő után fényképezkedni.
– Két emlékművet is készített a sztálini terror áldozataira emlékezve. A munkácsi az otthon maradt asszonyok előtt tiszteleg, a másik, egy négyméteres gránit forma a diktatúrával szembeszálló lelkészeket idézi meg. Lehet győzni olyan erők ellen, amelyeket a múlt, a diktatúra évtizedei ma is táplálnak?
– Igen, de ehhez vissza kell mennünk a gyökerekig. Nekem, mint Ukrajnában élő magyar nemzetiségű művésznek meg kellett találnom – az iskolában belénk sulykolt ukrán formák, motívumok helyett – azokat az ősi, eredeti motívumokat, amelyekre építkezni lehet. Feladatomnak érzem, hogy az ukrán és a magyar nép közelítésén munkálkodjam. Nagyon fontosak számomra a szakrális terek is; mintegy húsz olyan munkám van, amely ilyen terekbe készült református, görög katolikus, ortodox templomokba, sőt zsinagógába is. Nem osztom Istent szeletekre. Megpróbálom a megrendelőket meggyőzni arról, hogy nem a XVI–II–XIX. századi motívumok ismételgetésével, hanem kortárs formák beemelésével kell gazdagítanunk e tereket. Ez nagyon fontos, mert Kárpátalján az emberek többsége nagyon vallásos, gondolkodásuk formálódásában a templomoknak jelentős szerepük van.
– Több műfajban, többféle anyaggal dolgozik, gyakran vesz részt külföldi művésztelepeken, de otthon maga is lelkesen szervezi művésztársai munkáját. Nem szegte kedvét a kettős állampolgárságról szóló népszavazás kudarca?
– Nem ez volt az első nagy pofon, hanem az, amikor a Szovjetunió szétesése után lemondtak rólunk, amikor a magyar kormány „semmilyen igénnyel” nem lépett föl. Ami pedig december 5-ét illeti: van olyan barátom, aki azóta nem teszi be a lábát Magyarországra. Én viszont minden eszközzel változatlanul azt szeretném tudatosítani, hogy a kárpátaljai magyarság létezik, értéket jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.