Rokon kultúrák találkozása

Hatalmas transzparensek hirdetik június 14. óta a pekingi szépművészeti múzeum homlokzatán az épületben látható kortárs magyar képzőművészeti kiállítást, amelynek hivatalos megnyitóját június 20-án tartották. A Kínából a napokban hazatért kiállítók, szervezők, múzeumi szakemberek szerint nemcsak a tárlat nyilvánossága különleges, de a látogatókra gyakorolt hatás is rendkívüli.

P. Szabó Ernő
2011. 07. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most jó magyarnak lenni! – kiáltott fel Bogányi Gergely zongoraművész a pekingi Kínai Szépművészeti Múzeumban a Magyar művészet című kiállítás június 20-i megnyitóján. Hazatérése után sem változtatott véleményén, úgy véli, fantasztikus volt, ami történt. – Méltó megjelenés, különösen meleg, baráti diplomáciai fogadtatás és nem utolsósorban a látogatók pillantása, ahogyan a kiállítást nézték… Jó volt látni művészként, milyen sikere van a társművészeteknek hazánktól sok ezer kilométerre – összegezte lapunknak benyomásait. Osztják véleményét a kiállítók, a múzeumi szakemberek abban, hogy nagy sikert aratott az összeállítás, amelyet az átlagosan napi hatezer látogatót fogadó múzeumban nyolc-tízezren néznek meg naponta. A megnyitó előtt rendezett sajtótájékoztatón mintegy harminc jelentős kínai sajtóorgánum képviselői vettek részt, a legnagyobb kínai televíziós csatorna, a CC TV fő műsoridőben ad híreket a kiállításról. Idehaza a Forrás Galéria honlapján túl a katalógus segítségével kaphatunk képet az anyagról. Prokopp Mária, az ELTE művészettörténeti intézetének profeszszora szerint a Bárd Johanna tervezte katalógus megjelenése méltó az összeállítás gazdagságához.
Tóth Norbert, a Forrás Galéria igazgatója, a tárlat kurátora a kínai művészeti akadémia kalligráfia-professzorának a véleményét idézi, amely a vendégkönyvben is olvasható: „Amit láthatunk, az nem kínai, de nem is európai, motívumaiban, karakterében, jelképeiben érezhető, hogy a miénkkel rokon kultúra.” A professzor kiemelte annak fontosságát is, hogy a kiállító harminchárom magyar művész között nemcsak jelentős kitüntetésekkel elismert alkotók vettek részt, de új eszközöket használó, új nézőpontokat felvillantó fiatalok is, ilyen módon az egyes generációk művei egymásra épültek.
– Olyan léptékű kiállítótérben mutatkozhatunk be, amilyenben én még sohasem állíthattam ki – jellemezte a Kínai Szépművészeti Múzeum két emeletének kiállítási termeit Párkányi Raab Péter szobrászművész. – A rendezést megfelelő technika is segítette, így nyugodtan mondhatjuk, hogy világszínvonalú kiállítás született – tette hozzá. Ugyancsak részt vett a megnyitón a kiállítók közül Rényi Krisztina grafikusművész, aki szerint a kiállítás „elképesztő, összhatásában lélegzetelállító, óriási hatást gyakorol a látogatókra”.
Bogányi Gergely zongorajátéka, a Rákóczi-induló felforrósította a megnyitó hangulatát, s a Sebestyén Márta által elénekelt, elfurulyázott magyar népdaloknak ugyancsak óriási sikere volt. És még nagyobb talán annak a kínai népdalnak, amelyet néhány évvel korábban Sanghajban megtanult, s amellyel most azt a hidat érzékeltette, amely a kínai népzene pentaton dallamait és a magyar népdalokat összeköti. – Az ének tónusa és a furulya ismerős volt a fülüknek, érezhető volt, hogy rokon értékekre figyeltek fel – idézte fel a hatást az énekesnő, s hozzátette: hasonló „kapcsolatfelvétel” alakult ki a kiállított művek és a látogatók között is.
Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója szerint nem lehet eléggé értékelni a magyar kultúra iránti kínai érdeklődést, amit a pekingi szépművészeti múzeum igazgatójával, Fan Di’ Annal folytatott tárgyalásain is tapasztalt. – Óriási az érdeklődés ma az egész világban Kína iránt. Megtiszteltetés, hogy ilyen jelentős kiállítással mutatkozhatunk be – érzékeltette kérdésünkre a főigazgató a magyar kiállítás jelentőségét.
A folytatást egyrészt a jövő augusztusi budapesti kínai kiállítás jelenti, másrészt azok a kapcsolatok, amelyek a Forrás Galéria és a pekingi 798 Art Zone, Kína legnagyobb művészeti központja között formálódnak. A magyar kiállítás július 4-i zárása után sem marad egyébként kortárs magyar mű nélkül a pekingi szépművészeti múzeum: a kiállítás szervezői a múzeumnak ajándékozták Incze Mózes Hegyvivők című festményét és Párkányi Raab Péter Játszma című plasztikáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.