Sikeresen dokkolt az Atlantis

Sikeresen kapcsolódott tegnap az Atlantis amerikai űrrepülőgép a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS). Az Atlantist pénteken a floridai Cape Canaveral-i űrközpontból indították harmincharmadik és egyben utolsó útjára, amellyel lezárul az amerikai űrkatatási hivatal, a NASA harminc évvel ezelőtt kezdődött űrsiklóprogramja.

MN-összeállítás
2011. 07. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Atlantis négy asztronautát, a kapitány Chris Fergusont, Doug Hurleyt, Sandra Magnust és Rex Walheimet, rakterében pedig 3,7 tonnányi élelmiszert, ellátmányt és tartalék alkatrészeket szállított az ISS-re, majd tizenkét naposra tervezett küldetése végén, július 20-án tér vissza a Földre – írta a NASA a honlapján. Az Atlantis pénteki kilövését megelőző visszaszámlálást az eredeti startidőpont előtt 31 másodperccel leállították, majd folytatták, így az űrsikló a tervezettnél két perccel később emelkedett a magasba, és 42 másodperc elteltével belemerült az indítóhely fölötti felhőkbe – adta hírül a CNN. A visszaszámlálási leállást műszaki hibával magyarázták, de a hibát gyorsan elhárították. Az indítás után nyolc perccel az Atlantis rendben Föld körüli pályára állt. A startot óriási érdeklődés övezte, az űrközpont környékén csaknem egymillió ember gyűlt össze, hogy nyomon kövesse az utolsó űrrepülőgép-indítást. Az Atlantis nyolc napon át lesz a űrállomáshoz kapcsolva, és hazatérésekor rakterében egy megrongálódott üzemanyagpumpát hoz majd kivizsgálásra. A bonyolult dokkolási műveletet az Atlantis parancsnoka, Chris Ferguson hajtotta végre. A manőver során az űrsiklót „hanyatt” kellett fordítani és az űrállomás mozgásirányának megfelelően pályára állítani – jelentette az AP. A fordulat közben az ISS-ről lefotózták az Atlantis hőpajzsait, és a képeket kielemezve megállapították, hogy nem sérült meg a hőszigetelés. A jármű ezután csatlakozott a 360 kilométerrel Új-Zéland felett Föld körüli pályán mozgó űrállomáshoz. Ez volt az Atlantis tizenkettedik dokkolása a NASA űrsiklóprogramjának utolsó, 135. küldetésén.
Richard Nixon korábbi amerikai elnök 1972-ben jelentette be a Space Shuttle űrrepülőgép-programot, három évvel azután, hogy a Neil Armstrong vezette Apolló űrhajóval a Holdra szálltak. A Columbia volt az első űrrepülőgép, amit 1981 áprilisában indítottak útnak, éppen Jurij Gagarin kozmoszban tett utazásának huszadik évfordulóján. A floridai Cape Canaveralról emelkedett az űrbe a Columbia, fedélzetén a Holdat is megjárt veterán John Younggal és az újonc Robert Crippennel – emlékeztetett
a távirati iroda. Az amerikai űrrepülőgépek forradalmasították az űrrepülést, mert a program kezdetéig a szovjetek és az amerikaiak is egyszer használható űrhajókat alkalmaztak, az űrrepülőgépeket azonban többször be lehetett vetni. A későbbiekben az űrsiklóflotta négytagúra bővült: szolgálatba állították a Challengert (1982), a Discoveryt (1983) és az Atlantist (1985). A kiemelkedő teljesítménynek számító programot azonban az űrutazások két legtragikusabb katasztrófája árnyékolta be. Az első 1986. január 28-án következett be, amikor a Challenger hét űrhajóssal a fedélzetén az indítást követő 73. másodpercben felrobbant. A későbbi vizsgálat kimutatta: a tragédiát a jobb oldali szilárd hajtóanyagú rakéta két szegmense közötti illesztés hibája okozta, egészen pontosan az illesztésben lévő gumi tömítőgyűrű elégtelensége. Emiatt a kiszivárgó üzemanyag belobbant. A második tragédia 2003. február 1-jén a Columbiával történt. Az űrrepülőgép azt követően robbant fel, hogy a visszatéréskor, belépve a sűrű légkörbe, túlhevült, mert az indításkor egy szigetelő habdarab levált a külső üzemanyagtartályról, és megsértette a keringő egység hővédő pajzsát. Ismét hét űrhajós vesztette életét. Űrrepülőgépekről indítottak szondát a Vénusz és a Jupiter felé, és ugyancsak űrsikló állította Föld körüli pályára a Hubble űrteleszkópot. A három űrsikló a jövőben amerikai múzeumok kiállítási tárgya lesz. Az amerikai asztronauták várhatóan 2015-ig – amikorra elkészülhetnek az űrsiklók utódai – kizárólag az orosz Szojuz űrhajókon juthatnak el az ISS-re.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.