Székely gumicsont

Lukács Csaba
2011. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tudathasadásos állapotba került Romániában az elmúlt hetekben az egyszerű tévénéző. A nagy nézettségű hír- és véleményműsorokban ugyanis a román politikusok a Brüsszelben megnyitott székelyföldi képviseleti iroda kapcsán először nem létezőnek mondták a Székelyföldet, majd utána – az ország területi-közigazgatási átalakítása ürügyén – elkezdtek éjjel-nappal beszélni róla.
Ha a romániai tömbmagyar régió politikusai üzletemberként gondolkodva be akarták volna vezetni a Székelyföld márkát az országos köztudatba, eurómilliókba került volna annyi reklám, amennyit kéretlenül kaptak az elmúlt hetekben. Újságok szalagcímében írták le a nevét, tévéhíradókban mutatták percekig a térképet (vadító piros színnel kiemelve az ország közepén lévő három, magyar többségű megyét), beszélgetős műsorok tucatjaiban sulykolták a kedves néző fejébe azt, amit korábban nem létezőnek mondtak, vagy ha nagyon nem lehetett elkerülni a megnevezését, akkor „úgynevezett Székelyföldnek” tituláltak. Az ország – különben szükséges – közigazgatási reformja az össznépi hisztériának köszönhetően kizárólag egyetlen kérdésre zsugorodott: lesz-e magyar többségű régió, vagy nem?
A zömében ellenzéki kézben lévő (hír)televíziók persze hergelni akarták az embereket, hogy a magyarellenességet felszítva kormányellenes hangulat legyen az országban. De közben elértek valamit, amit a romániai magyar politikusoknak a rendszerváltást követő huszonegy esztendőben nem sikerült: végérvényesen elültették a köztudatban Székelyföld létezését. Míg a régiót korábban a televíziókban többnyire „Harcov”-nak mondták (Hargita és Kovászna megyék nevének összevonásával), a heteken át tartó ingyenreklámnak köszönhetően most már mindenki tudja, hogy a magyarok nagy számban a Székelyföldön, vagyis Hargita, Kovászna és Maros megyékben élnek.
Korábban Bukarest minden eszközzel megpróbálta tiltani az elnevezés használatát. Amikor Kovászna megye határában a székelyföldi vezetők kitették a Tinutul Secuiesc – Székelyföld táblát, azt másnapra valaki lefűrészelte. A rendszerváltás után egyetlen hivatalos román nyelvű okiratban szerepelhetett az elnevezés, Illyefalva község címerében, és ott is csak rövid ideig. Történt ugyanis, hogy a helyiek a címer heraldikai magyarázatában beleírták: az ezüst határkő a Székelyföld és a Barcaság (Brassó vidékének hagyományos neve) határát jelképezi. A helyiek tavalyi döntését a kormány ugyan jóváhagyta (talán nem figyeltek oda a magyarázatra), de a Kovászna, Hargita és Maros Megyei Románok Civil Fóruma megtámadta ezt, azzal indokolva a keresetét, hogy a címer egy nem létező térségmegjelölést hivatalosít. A Brassói Táblabíróság a civil szervezetnek adott igazat, a belügyminisztérium pedig megfellebbezte a döntést (ez a per még tart), ám a kormány a múlt héten visszavonta a 2010-es jóváhagyását.
Kicsinyes, ugyanakkor érthetetlen játék ez, hiszen a román politikusok a Székelyföld-hisztériával tulajdonképpen azt mondják ki, hogy másfél millió magyar képes valós veszélyt jelenteni a húszmilliós románságra. Húszéves lemez ez, de még mindig működik: annak idején a Mol kútnyitásai jelentették azt, hogy az Erdélyt visszafoglaló magyar tankok ott fognak üzemanyagot vételezni. (Képzeljük el azt a háborús helyzetet, amelyben egy tank besorol egy Dacia mögé a benzinkútnál, és a katona megkéri a kutast, hogy mossa le a szélvédőjét.) Később a kétnyelvű helységnévtáblák mértek megrendítő csapást a románságra, most pedig itt ez a magyar többségű régió ügye.
A magyarok oldaláról viszont tényleg van vesztenivaló. Bakk Miklós erdélyi publicista ezt úgy fogalmazta meg: „a pillanat történeti, Székelyföld most szembesül először területi-politikai kereteinek teljes elvesztésével.” A székely székek dualizmuskori, tehát 1876-os felszámolása és helyettesítése az egységes magyar vármegyerendszerbe illeszkedő megyékkel ugyanis – bár felszámolta a középkori székely autonómiát – olyan közigazgatási keretet alkotott, amelyben a székelynek tekintett megyék valamiképp fenntartották a különálló közigazgatás hagyományát. Ez élt tovább a királyi Romániában, majd a székely közigazgatási keretek adminisztratív értelemben újjászülettek a kommunizmus idején létrejött Magyar Autonóm Tartományban, illetve – kompromisszumosan – az utána létrehozott megyékben.
A Ceausescu-korszak kezdetén, vagyis 1968-ban létrehozott jelenlegi megyerendszerben ugyanis megmaradtak a magyar többségű megyék, de hogy ne legyenek színmagyarok, hozzájuk ragasztottak román (vagy Maros megye esetében román és szász) kis alrégiókat. Ha most az unió elvárásaihoz való feltétlen ragaszkodás jegyében a magyarokat feloldják egy hárommilliós lakosságú szupermegyében, akkor lezárul az asszimilációs folyamat, és az autonómia is elérhetetlen messzeségbe kerül. Pedig nem kellene mást kérni, mint amit Nagy-Románia kikiáltói Gyulafehérváron megígértek 1918-ban – sajnos, ezt az ígéretet sem a romániai magyar politikusok, sem az anyaországiak nem tudták az elmúlt húsz esztendőben Bukaresten számon kérni. A mostani székelyföldi vitában is az derült ki feketén-fehéren, hogy Erdélyben kevés a médiaképes magyar politikus, aki a tévékamerák előtt jó románsággal, logikusan és frappánsan tud érvelni. Pedig létszükséglet lenne meggyőzően elmondani: ami jó a magyaroknak, az nem feltétlenül rossz a románoknak. Sőt, az országot erősíti, ha lesz egy virágzó régiója.
A valós autonómia segíthetne az asszimiláció megfékezésében is: az elmúlt évek szociológiai kutatásai azt igazolják, hogy a romániai magyar nők gyermekvállalási hajlandósága magasabb, mint a román nemzetiségű nőké, a kivándorlás mértéke pedig a románok körében évek óta nagyobb a magyarokénál. A magyarság ugyan számszerűen csökkent, de aránya stagnál (esetleg kicsit nőtt) a román többségi nemzetéhez képest. A három megye egyesülése gazdasági értelemben a román többségű szomszédokat sem sértené, hiszen megszabadulnának a „szegény rokontól”: Kovászna és Hargita megye ugyanis országos sereghajtó a nettó átlagjövedelmet tekintve, és a listán Maros sem áll fényesen. Ráadásul ebben a régióban van a legrosszabb állapotban az infrastruktúra, egekben van a munkanélküliség mértéke, és ide alig érkezett külföldi befektető – a Bukarestbe kopogtató üzletembereknek nyilvánvalóan nem ezt a régiót javasolták.
A Brüsszelből érkező pénzekből is ide csurrant a legkevesebb – ha önálló régiót alkotnának a magyar megyék, akkor igazságosabb lenne az elosztás, hiszen nem lenne jobb lobbierejű román tagmegye, amelyik rendre hazaviszi a kasszát.
Különös, hogy a legfőbb veszélyt a magyarokban látó román politikusok ingerküszöbét az nem lépi át, hogy milliós nagyságrendben vándorolnak ki saját választóik, így értékelve a szavazatukkal megtiszteltek ténykedését az ország élén. De említhetném a legfrissebb botrányt is, a múlt héten érettségizettek ügyét. A diákok az elmúlt húsz év legrosszabb eredményét produkálták: a vizsgázók több mint felének nem sikerült átmenőjegyet szereznie! Az elvetélt vagy elhibázott tanügyi reformok eredménye a román közoktatás csődje, mondják sokan, mások pedig azzal vigasztalják az elbukottakat, hogy a mostani belügyminiszter sem tudta annak idején megugrani az akadályt, ezért csak huszonnégy évesen érettségizett, esti iskolában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.