Tanbaj és a benső Trianon

Czakó Gábor
2011. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olvasom a Magyar Nemzetben – Gyerekhiány a középfokú iskolákban (2011. július 2.) –, hogy az ősszel induló tanévre 152 158 helyet hirdettek meg, ám csak 102 809 gyermek jelentkezett. Az ok a benső Trianon: 1918-ban Károlyiék ideológiából adták át az országot a zsákmányéhes szomszédoknak, a mai nemzedék nem szül, nem nevel gyermeket, s így üríti ki a hazát más, élni vágyóbb népek számára. De maradjunk az iskoláknál, az élet tanműhelyeinél. A nemzet sorsa függ tőlük. A szakiskolákba 30 százalékkal kevesebb gyermek jelentkezett, még a létszám felét sem tudták föltölteni. Jó hír viszont, hogy a nyolc- és hatosztályos gimnáziumokba 7, illetve 6 százalékkal többen igyekeztek, és már az első körben beteltek a padok.
Vajon miért?
Boldogult Balogh János akadémikus, hazánk egyik legbölcsebb embere mesélte egyszer nagy örömmel, hogy hírét vette: az ő iskolája, a fasori Evangélikus Gimnázium bizonyult a világ legjobb középiskolájának. Nem az utca, hanem a világ legjobb középiskolájának! Csak az ott végzett Nobel-díjasok miatt? Ugyan, a pesti piaristák is neveltek két ilyen tudóst a világnak! Szent-Györgyi Albert pedig éppenséggel a Lónyay utcai református gimiben érettségizett… Óriási volt a verseny! Itthon is!
A háború után még sokáig élt az elismerő szólás: „érettségizett ember”. Tudniillik jól tudta a történelmet, járatos volt a művészetekben, a matekban és a természettudományokban, tudott latinul és mondjuk németül. Tudott dolgozni, és érdekelte a tudás. Medve doktor mesélte, hogy a gulágon érettségizett magyar katonákból – volt rá tíz éve! – olyan orvosokat nevelt hat-hét hónap alatt, akik fölülmúlták a szovjet orvosnőket, akik az egyetemen leginkább a marxizmussal töltekeztek. Persze gyógyszertant nem tanított, mert gyógyszerek alig léteztek.
Ma az érettségi semmi. Az emelt szintű úgyszintén.
A kommunisták által kitalált „demokratikus” 8 + 4-es rendszer tönkretette a kiváló magyar közoktatást: lefelé, a tudatlanság és a lustaság szintjén egyenlősített. Csak négy alaphibáját említem. Az egyik: az első négy osztályban nem tanít meg rendesen írni-olvasni, számolni, viselkedni. A másik: a gyermek fejlődését éppen a legérzékenyebb időszakban, a kamaszkorban töri meg, és gyöngíti az életre szóló középiskolai jó hatásokat, a kapcsolati tőkét is beleértve. A harmadik: kétszer tanítja ugyanazt az anyagot a tárgyak jelentős részében – mindkétszer sokkal kevésbé alaposan, mint a nyolcosztályos rendszer. Ebben emlékeztet a bolognai bachelorképzés művi szintjeire. A negyedik: a pedagógus alaptípusává a „lámpás” és a „legenda” helyett a középszerű embert tette – tisztelet a kivételnek.
Nem véletlen, hogy a kommunista rendszer bomlását megérző igazi pedagógusok már a 80-as évek végén kísérleteket tettek a régi gimnázium visszaállítására. Tudtommal az első – eredményes – kezdeményezés a Hoffmann Rózsa igazgatta angyalföldi Kilián gimnáziumban történt. Lami Pál és Rónai Béla tanárok dolgozták ki az új tanmenetet Németh László elvei alapján. Az iskola ma a nagy író és gondolkodó nevét viseli.
Szóbeszéd az egyetemeken, hogy a hallgatók erkölcsi és tudásszintje évről évre csökken. A bölcsészjelöltek közül nem mindenki tud írni-olvasni, az emelt matekból érettségizetteknek a műszaki karokon alapvető számtan-fölzárkóztató tanfolyamot kell tartani. A hallgatók jó részének fogalma sincs arról, hogy eredmény munka nélkül nem születik.
Az első zökkenés az ötvenes években következett be, amikor jöttek a négy osztály után érettségizettek. A második, amikor a gimnáziumokból kiöregedtek a nyolc osztály után egyetemre került tanárok. A harmadik az érettségirendszer szétdúlása, a színvonal lerontása, a fegyelem és a rend „kitiltása” az iskolákból. Egyre nagyobb tömegben érettségiznek tudatlan, sőt tudásvágytól érintetlen, munkától idegenkedő értetlen fiatalok. Nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy lássuk: a következő szakadékba azok hullanak, akik a bolognai rendszer tanárainak tanítványai lesznek, hisz nyilvánvaló, hogy a mostani egyszakos tanárok tudatlanabbak és műveletlenebbek a régebben képzett két- és többszakos elődeiknél, akik nyilván többet és keményebben tanultak náluk. Nem beszélve az elhelyezkedési nehézségekről. Mikor lesz belőlük tanárlegenda? Létay Menyhért a szekszárdi gimiben mat.–fiz. szakos volt, és osztályfőnöki óráin akkor tiltott művészek alkotásait tanította: Bartókot, Kodolányit…
Mi történt? A 40-es évek végén átvettük a nálunkénál silányabb szovjet mintát, majd éppen a Fidesz kormányzásának idején – 1999-ben – elfogadtuk a „bolognait”, a mienkénél lényegesen vacakabb nyugatit. Ugyanekkor támadások indultak a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok ellen is. Az eddigiekből kitetszik, hogy a két kormánypárt vezető oktatáspolitikusának, Hoffmann Rózsának és Pokorni Zoltánnak miben tér el oly erősen a tanügyi elképzelése. Tagadhatatlan, hogy a Fidesz volt szakminiszterének a tervei megvalósultak, és az országra nézve súlyos következményekkel jártak – nyilván összefonódva és tetéződve a Magyar Bálint-féle iskolabizgetés hibáival. A felelősséget vállalni kellene. A tanügyi válságot nem orvosolja, hogy Pokorni Zoltán most a nyári szünidő megrövidítésének ötletével állt elő, mert Dániában és Németországban… Ezen a szinten ne! Jól tudjuk, hogy északon annyival rövidebb a nyári szünet, amennyivel ott rövidebb a nyár. A gyerekek meg a tanítók Koppenhágában nem punnyadoznak a május végi-június eleji hőségben…
A főkérdésekre kellene összpontosítani. A megoldhatókra: a munkára, a fegyelemre, a tudás megszerettetésére és a súlyos szerkezeti hibákra. Az alap- és középfokú oktatás színvonalára és rendszerbajaira, a felsőoktatásban meg arra, hogy a bolognai folyamat bevezetése egyértelműen tragikusnak bizonyult. Lehet, hogy önmagában is az lett volna, de azért mindenképpen, hogy gépiesen történt, hatásvizsgálat és értelmezés nélkül, leginkább a hibákat összegyűjtve és magunkra zúdítva. A mai iskolarendszer a benső Trianon folytatása.
Tökéletesen igazat ír Laczkovich Miklós akadémikus Bologna és a tanárképzés című cikkében, hogy a tanárképzést teljes egészében ki kell venni a bolognai rendszerből, mert abba sem tartalmilag, sem szerkezetileg nem illeszthető be.
Lehet, hogy más tudomány oktatása sem?

A szerző író

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.