Titkos és egyenlő

Kulcsár Anna
2011. 07. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megosztja a pártokat az a választójogi tervezet, amelyről a hét végén tárgyalt a Fidesz elnöksége. A baloldali ellenzék hétfőn tiltakozásul kivonult az Országgyűlés választójogi reformot előkészítő albizottságának üléséről. Az MSZP visszalépésnek tekinti az elképzelést, mert az szerinte nem teljesíti az arányosság követelményét, túlkompenzálja a győzteseket. A Lehet Más a Politika úgy véli: a változások a Fidesz és az MSZP bebetonozását szolgálnák. A Jobbik a kompenzációs lista eltörlését fájlalja leginkább, és azt állítja, hogy a választójog még aránytalanabb lesz, mint eddig volt.
Áder János, a választójogi reform kidolgozásának koordinálásával megbízott európai parlamenti képviselő a hét végén ismertette a Fidesz elnökségének álláspontját. Közlése szerint az országgyűlési választás a jövőben is vegyes rendszerű lesz. A kompenzációs lista megszűnhet, így a mandátumok számát az egyéni választókerületi jelöltekre és az országos listákra leadott szavazatok határoznák meg. A Fidesz tervei szerint a második választási forduló megszűnne, elegendő volna egyszer az urnákhoz járulnunk. Az egyéni választókerületekben és az országos listákról ugyanannyi, nagyjából száz-száz képviselőt lehetne a parlamentbe küldeni. Az ötszázalékos küszöb megmaradna. Az várhatóan augusztusban dől el, hogy a külföldön élő magyarok miként vehetnek részt az országgyűlési képviselők megválasztásában.
Az új választójogi törvény az első olyan sarkalatos jogszabály, amely minden bizonnyal évtizedekre meghatározza majd Magyarországon a népképviselet érvényesülését, a hatalomgyakorlás feltételeit. A jelenleg hatályos rendelkezéseket lényegében még 1989-ben a kerekasztal-tárgyalások résztvevői fogalmazták meg. Törekvésük az akkori helyzetnek megfelelően az volt, hogy az állampárt utódja lehetőleg ne jusson túlsúlyra, s az ország ne váljon kormányozhatatlanná. A kölcsönös bizalmatlanság formulája rendkívül bonyolult és mostanára idejétmúlt szisztémát hozott létre. Hozzájárult ahhoz, hogy húsz év alatt a választókban az a kép alakuljon ki: az Országgyűlés, a politikusi garnitúra valójában tehetetlen. Erejükből csak a civakodásra, a torzsalkodásra, önnön pozícióik építgetésére futja. A közügyek másodlagosak.
Ilyen előzmények után döntött úgy a kétharmados többséggel tavaly megválasztott Országgyűlés, hogy a következő parlamentet 386 helyett kétszáz képviselő alkossa. Ez a módosítás közmegelégedésre szolgált. Várhatóan nem fogják sajnálni a választópolgárok azt sem, ha a jövőben másodszorra esetleg már nem kell az urnákhoz járulniuk. Az egyszerűbb eljárással az utólagos alkudozások, szövetkezések kiküszöbölhetők lesznek, de csak akkor, ha a mandátumra pályázó politikai erők idejében a közvélemény elé tárják elképzelésüket. Aki megfelelően tájékoztatja a választókat, az képes lehet a jelenleginél több ajánlószelvény összegyűjtésére is. Különösen, mivel a választókerületeket – egy alkotmánybírósági döntés nyomán – újjászervezik: 176 egyéni kerület helyet csupán nagyjából százat ír elő a tervezet. A szelvények így garantálhatják, hogy csak azok vehessenek részt a politikai küzdelemben, akik mögött tényleges támogatottság van.
A kisebb és a nagyobb pártok helyzete eleve eltérő, így nem csoda, ha mindegyik más megoldást talál előnyösebbnek. A törvény őszi beterjesztéséig még számos alkalom lesz jobbító javaslataik benyújtására. A szabad választás szabályai – a demokrácia és a jogállam keretei között – különbözhetnek. A lényeg az, hogy a választójog közvetlen, titkos és egyenlő legyen, s a maga kiszámíthatóságával segítse érvényre jutni a választói akaratot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.