A kezdetben a vég

A magyar költészet középnemzedékének alkotója, Turczi István A változás memóriája című prózaverskötetében kibékíthetetlen ellentéteket ütköztetve ébred rá az élet igazságaira. Gazdag versprózai univerzumát mélysége ellenére játékosság jellemzi.

2011. 09. 21. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kabdebó Lóránt a Rögeszmerend – Turczi István művének tragikus derűje című monográfiájában filozófusnak, metafizikusnak, az élet és halál, lét és öröklét alapkérdéseivel állandó küzdelmet folytató alkotónak írja le Turczi Istvánt. A magyar költészet középnemzedéke alkotójának A változás memóriája című, új könyve is igazolja az irodalomtörténészt. E kötetben negyvenöt sokszólamú prózaverset olvashatunk, amelyek Lator László ajánlásának szavaival élve alapjában véve régimódi versek. Abban az értelemben mindenképpen, ahogy a tradíció, a szellemi, lelki hagyomány is időtlen, ősi és új – ám minden kor részére volt, van és lesz üzenete.
Turczi látszólag kibékíthetetlen ellentéteket ütköztetve ébred rá egy-egy igazságra, például az Azutánia című opusban, amelyben a léten túli világot a budai bástyasétány szín- és fénygazdagságán keresztül bemutatva kijelenti: „Nincs semmi megrendítő abban, ahogy kikockázod jussunkat a Nagy Mozdulatlanságra.” A vers üzenete: a világegyetem harmóniája nem más, mint a látszólagos vagy valóságos ellentmondások kényes egyensúlyának megteremtése.
E tisztán ezoterikus gondolati képvershez mérten Turczi föld közeli egyszerűséggel rajzolja meg édesanyja alakját Az anyamegmaradás törvénye című költeményben. Az anya, aki „egész nap diót tör”, a növényeivel beszélget, a madarak röptét figyeli, „hogy megtudja, érdemes-e bemenni a városba”, még az aranykor természetességével beszél a flóra és a fauna lényeivel, e bensőséges kapcsolat magától értetődően vezeti el őt Istenhez. A költő fiú leírja azt az ősi folyamatot, ahogy a szülőanya átérezteti, megérteti a gyermekével a „bárhol megteremthető mindenség közepét”, a Teremtő létének rejtőzködve is mindenütt jelen való bizonyosságát.
Turczi gazdag versprózai univerzumában megtalálható az üres papírral folytatott örökös írói küzdelem egyik szorongató kényszerképzete is: mi történik az alkotóval, ha egyszer csak „nem lesz több vers”? Az Újrakezdés című költeményből föltárul a lét körforgása, az apokalipszisek és a feltámadások egymást követő folytonossága. A versből megértjük: eredendő tragédiánk, hogy minden kezdetben ott a vég. Ám vigaszunk, hogy minden végben mégiscsak ott van az örök kezdet is.
Turczi bátran él a nyelvi humor eszközeivel is. A költő a sokszólamúság és a játékosság nyomvonalán juttat el bennünket a Pneuma spiritualis című kulcsversében két egyszerre igaznak tűnő bizonyossághoz. Kiindul abból az alapigazságból, hogy „nincs új a nap alatt”, majd bebizonyítja, hogy „minden új a nap alatt”. A mű végső konzekvenciája: a valamirevaló alkotó soha nem mondhat le sem az eredetiségről, sem az olvasónak címzett üzenetről, a sokak által megtagadott mondanivalóról.
Groteszk meglepetést kelt A filozófia rövid története című prózavers, amely a tudományoskodó címének dacára nem más, mint egy kutyasétáltatás olykor bájos, máskor prózai életképeinek a bemutatása. Ugyanakkor a derűsen talányos, bökverset sejtető cím, a „Kié” alatt olvasható aforizma juttatja el az olvasót a lételmélet alapkérdéseihez és a kötet összegző zárógondolatához. Jelesül: amikor a tiszta ész cserbenhagy bennünket, segítenek a megérzések, intuíciók: „Az agy órája lejárt / bízd magad érzékeidre / már túl néhány fohászon / menetkész új jelekkel teli az ég, kié a tisztánlátás, ez a kozmikus vászon.”
(Turczi István: A változás memóriája, prózai versek. Palatinus Kiadó, 2011, 77 oldal, 1950 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.