Korszerű főhajtás Bartók Béla előtt

Szeptember 7-én láthatunk itthon először 3D-s technikával teljes balett- és opera-előadást: az Operaházban Ravel Boleróját és Bartók Kékszakállúját adják elő egy estén. A Bolero Lola Greco alkotása, a Kékszakállút Kovács István, Juditot pedig Komlósi Ildikó formálja meg a vetített díszletek között. Komlósi Ildikó az előadás ötletgazdája, de az alkotói folyamatban is aktívan részt vett férje, Francesco Stochino Weiss producer oldalán. A művésznő lapunknak a 3D operai alkalmazásának részleteiről beszélt.

Vakulya Eszter
2011. 09. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 3D-s technika lesz a különlegesség A kékszakállú herceg vára rendezésében. Mit jelent a 3D az operában?
– Nem építünk díszleteket, csak egy lépcsősort a színpad elején, e mögé feszítünk ki egy hatalmas, speciális vásznat, amely a 3D-s vetítés által érzékelteti a vár hatalmas tereit és mélységét. Ugyanúgy, mint egy 3D-s moziban, bizonyos elemeket szinte megérinthetünk. Ugyanakkor az előadás éppen olyan élő, mint egy hagyományos opera-előadás, csak a közönség kap egy 3D-s szemüveget. A világ efelé halad, és nekünk kötelességünk haladni a korral. Ez talán egy olyan fiatal közönségréteget is az operába vonzhat, amely egyébként nem jönne be.
– A vetített díszlet képi világa inkább hagyományos vagy inkább modern? Bartók elég sok mindent megkötött…
– Igyekeztünk stilizáltan, Bartókhoz hűen kialakítani a jellegét. Zenéje egyszerűen megfesti a képet, arról nem is beszélve, hogy a partitúrába beleírta a saját elképzeléseit, megjegyzéseit, tulajdonképpen úgy is mondhatnánk, hogy a maga rendezését. Természetesen a Kékszakállút rengetegféle rendezésben színre vitték már, a klasszikustól a modernig, a minimalistától a teljesen extrémig. Az a stílus, amit most kialakítottunk, a képzőművészet és az építőművészet keveréke a komputergrafikával realizálva. A díszleteket ugyanis építőművészeti alkotásként fogtuk fel, és igyekeztünk bevonni a strukturális építészetet a látványba.
– Elsősorban a látványra vagy inkább a zenére koncentrálnak? Bartóknál az utóbbin van a hangsúly.
– Látványosnak kell lennie az előadásnak, de természetesen nem szabad, hogy ez elvegye vagy csökkentse az operai élményt. Bartók zenéjének dimenziói és a hangszerelése általában problémát jelent a különböző színrevitelekben, hiszen a rendezők igyekeznek mozgatni az énekest, és amikor hátraküldik, néha képtelenség áténekelni ezt a fajta hangzást. Itt ezzel nincs gond, hiszen hátulról vetítenek, ezért nekünk mindenképp a színpad elején kell állni, ugyanakkor a 3D-s mélységérzet következtében látványban mégiscsak a közepén vagyunk a várnak. Így a karmesterrel, a zenekarral és a közönséggel is jobb a kapcsolat, mégsem tűnik úgy, hogy kívül rekednénk a díszleten.
– A Kékszakállú-előadásoknál a társítás általában a legnagyobb probléma. Sokszor kioltja egymást a két darab, vagy legalábbis csökkenti a katarzist. A Boleróval ez hogy működik?
– Amikor másik operával megy a Kékszakállú, én is mindig tartok ettől. A Boleróval úgy érzem, művészileg tökéletes a társítás, sikerült összekötni a két darabot. Ugyanúgy ötszereplős – a Kékszakállúban a három régi aszszonnyal együtt van meg az öt szereplő –, és tulajdonképpen a Kékszakállú előzményeként fogható fel a koreográfiája. A kettő együtt meséli el a történetet, így erősítik egymást, ugyanakkor külön-külön is megállnak a lábukon mint önálló alkotás. Természetesen a 3D lehetőségei a Kékszakállúban teljesednek ki.
– Az alkotói stáb tagjai komoly múltra tekintenek vissza, gondolok itt például Andrew Quinnre, akihez a Mátrix vizuális effektjei kötődnek. 3D-s mozik már készültek, de élő zenével, amelynek a tempója az adott pillanatban alakul, változik, nyilván egész más dolgozni.
– A művészvéna és a zeneközpontú hozzáállás nem hiányzik a produkcióból, hiszen sokat segített az, hogy a stáb mindegyik tagja nemcsak technikus, de zenei végzettségű is, beleértve a férjemet, aki maga is zenész. Én személy szerint is sokat kaptam Bartóktól és A kékszakállú herceg várától, ezért is találtam fontosnak, hogy a darab befejezésének 100. évfordulóján itt, Magyarországon szólalhasson meg először ezzel a technikával ez az előadás. Tulajdonképpen ez az én főhajtásom is Bartók előtt. A világ szinte mindegyik nagy színpadán énekeltem már, és egy ideje nem vagyok tag az Operaházban, de nem felejtem el soha, hogy innen indultam az Andrássy útról, hogy mennyit kaptam ettől a háztól, és mindig is az anyaházamnak fogom tekinteni. Most, amikor ennyire nehéz helyzetben van az Operaház, különösen fontosnak tartom, hogy segíthessek. Mi ezzel a világpremierrel szeretnénk hozzájárulni az Operaház csillogásához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.