Következő mérkőzések
Svájc
18:002024. június 29.
Olaszország
Németország
21:002024. június 29.
Dánia

Magyarok Mózese

Ő S Ö K  T E R E<br /><br />Mi volt Kossuth példátlan népszerűségének oka? Milyen Kossuth-képet alakított ki a Horthy-rendszer és a Rákosi-diktatúra? Ezekre a kérdésekre is válaszol a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2011. 09. 26. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kossuth-kultusz az egyetlen valódi, alulról jövő történeti kultusz Magyarországon, amely közvetlenül és állandóan jelen van a magyar kultúrában. Kossuth Lajos tiszteletének számos megjelenési formája ismert, úgymint a sajtószabadságért börtönt viselt hazafi, a szabadságharc és a magyar függetlenség védelmezője, a világot járó „új Washington”, a kiegyezéses rendszer bukását előre látó Kasszandra és az emigráns „turini remete”. 1849 tavaszán, a szabadságharc országgyűlésének ülésezése idején az ajtónálló úgy jegyezte fel nevét: a „Magyarok Mózese”. Kossuth kultusza egyfelől közel szakrális jellegű nemzeti érzés, másfelől széles körű, történeti elemekkel átszőtt népi kultusz. Ilyen módon a körülötte kialakuló mítosz kevésbé az elit által dominált Széchenyi-tisztelethez, mint inkább a Szent Istvánhoz kapcsolódó legendáriumhoz hasonlítható.
Kossuth pályája kezdetén, 1832-ben a rendi gyűlésről hiányzó Zemplén vármegyei képviselők megbízottja volt, s ilyen minőségben indította útjára és adta ki egészen 1836-ig az Országgyűlési Tudósításokat, amellyel megteremtette a pozsonyi diéta nyilvánosságát. Majd annak végeztével, de immár a cenzúrát kikerülve terjesztette 1836–37-ben a Törvényhatósági Tudósításokat. A korszak korlátozott nyilvánosságának áthágása miatt háromévi börtönre ítélték. 1837 és 1840 közötti raboskodása idején már kiépült a Kossuth alakja köré fonódó martirológium és tisztelet – mondja Csorba László történész, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója. Szabadulása után, 1840 novemberében Pest megye közgyűlésén úgy nevezte Széchenyit a „legnagyobb magyarnak”, hogy abból kiérződött ellenfele múlt időben való említése, majd miután a következő év elején átvette a Pesti Hírlap szerkesztését, a magyar sajtó úttörőjévé vált. Kossuth 1841 és 1844 közötti cikkeiben tematizálta a közvéleményt, és koherens liberális ellenzéki programot dolgozott ki. Ebből kifolyólag – mondja Gyarmati György történész, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának főigazgatója – „Kossuth mindig kortársai előtt egy lépéssel járt és egy lépcsővel feljebb állt”. A népszerűség oka az volt, hogy Kossuthban egyesült a liberális ellenzék öszszes politikai törekvésének képviselete és a karizmatikus, hiteles politikus személyisége. Így nem csoda, ha az 1840-es években fokozatosan hozzá került a kezdeményezés, miközben az ellenzék meghatározó alakjából annak vezetőjévé vált. Az 1847-ben megalakult Ellenzéki Párt programját is ő fogalmazta meg.
Kossuth Lajos következő nagy korszaka, amely igazán hatalmassá tette, a forradalom és szabadságharc időszaka volt. A Batthyány-kormányban pénzügyminiszter lett, és nevéhez fűződik az első önálló magyar bankó kibocsátása; 1848 nyarán fölényesen megválasztották a pesti belváros képviselőjévé, majd nagybetegen elmondott 1848. július 11-i beszédével egyértelműen maga mellé állította az országot. A szeptember 15-én megalakított Országos Honvédelmi Bizottmány vezetőjeként Kossuth óriási sikerű alföldi toborzó körutat tartott. 1848 őszétől 1849 nyaráig emberfeletti munkával, kiváló szervezőkészséggel és karizmatikus személyiségével vezette a szabadságharcot, amelynek betetőzéseként kezdeményezésére fogadták el 1849. április 14-én Debrecenben a Függetlenségi nyilatkozatot. Az országos népszerűséget talán csak az árnyékolta be, hogy a Békepárt és a katonai vezetés részéről felmerült, hogy a kormányzó elnökké tett Kossuth esetleg diktatúrát vezet be.
A Kossuthról itthon kialakított kép csak tovább gazdagodott emigrációja idején. Csorba László felidézi, hogy a törökországi tartózkodása alatt köztiszteletnek örvendő Kossuthot ovációval fogadta London, Amerikában pedig a kormány és a köznép is örömünneppel köszöntötte. Ekkor alakult ki az a nézet, hogy Kossuth az általános emberi szabadságtörekvés fáklyavivője. 1865-től 1894-ben bekövetkezett haláláig Torinóban élt, amely a kiegyezés után a „turini remete” kultikus lakhelyévé vált. Magyarországi hívei évente többször is felkeresték, szavát igeként hallgatták, egy-egy nyilatkozata élénk hullámokat vert odahaza. Leghíresebb és egyben az emigrációs létét meghatározó megszólalása a Deáknak írott Kasszandra-levél volt, amely kérlelhetetlenül kritizálta a „haza bölcsét”, amiért Magyarország sorsát a Habsburg Birodalomhoz kötötte. Kossuth emigrációs évei alatt igyekezett emlékezetét fenntartani, amelynek egyik eleme volt, hogy 1879-ben elkezdte Irataim az emigráczióból címmel monumentális könyvsorozatát, amelyet óriási sikerrel adtak ki itthon.
Ezernyolcszázhatvanhét után Kossuth tisztelete ellenzéki tettnek számított, a dualizmus időszakában a bécsi udvar kifejezetten nem támogatta kultuszát, amely a nép körében azonban rendkívül meghatározó volt. Még két alkalommal került sor nagyszabású országos megmozdulásra Kossuth kapcsán: akkor, amikor egy 1879-es rendelkezés életbe léptetése miatt elveszítette magyar állampolgárságát, és mivel Bécs nem volt hajlandó kompromisszumot kötni ez ügyben, Tisza Kálmán miniszterelnök erre hivatkozva mondott le, illetve amikor a hamvait szállító vonat 1894. március–április fordulóján Budapestre érkezett, és hatalmas gyászünnepség keretében eltemették.
A Horthy-korszak ambivalensen viszonyult Kossuth alakjához: a nemzeti retorikában felhasználta, de demokratikus elkötelezettségét nem hangsúlyozta. Így a húszas évek első felében jellemző volt, hogy a kormányzó érdekében Kossuthra hivatkoztak, aki egykor kormányzó elnök volt, de az a törekvés nem sikerült, hogy alakját beépítsék a revíziós propagandába. Nem túlzás azt állítani, mondja Gyarmati, hogy a két világháború között államosították Kossuthot. 1927. november 6-án avatták fel a Parlament előtt Horvay János Kossuth-szobrát, amely körül az 1848-as miniszterek szerepeltek, s ugyanekkor fogadták el március 15. nemzeti ünneppé nyilvánítását és a Kossuth érdemeiről szóló törvényt Klebelsberg javaslatára.
Ezerkilencszáznegyvenöt után előtérbe került Kossuth, amit jelzett, hogy az 1946-ban kibocsátott forint legnagyobb, százas címletén az ő arcképe szerepelt, az új köztársasági állami jelkép pedig a Kossuth-címer lett, s 1948-ban az állami elismerés legrangosabb formájaként bevezették a róla elnevezett díjat. Az új hatalom ismét élt és jelentősen visszaélt Kossuth emlékével, mondja Csorba, amit bizonyít, hogy 1848 századik évfordulóját a szélsőbal kisajátította, de Révai József javaslatára Kossuth helyett mégis Petőfi és Táncsics került előtérbe. Születése százötvenedik évfordulóján, 1952-ben a Horthy-korban állított Kossuth-szobor helyére a Kisfaludi Stróbl Zsigmond, Kocsis András és Ungvári Lajos által mintázott alkotás került, az egykori kormánytagokat pedig munkások és parasztok szoboralakjaira cserélték.
A Kossuth-kultusz száz évéről szól az Ősök tere. Az adás időpontja a Hír Tv-ben: szombat 10.30, vasárnap 13.30, szerda 16.05 és csütörtök 11.30.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.