Papírfecnik: továbbra is káoszt okoz a KRÉTA rendszer az iskolákban

A digitális felület jelenleg képtelen kezelni több, a szakképző intézményekre jellemző oktatási sajátosságot.

Hutter Marianna
2017. 09. 26. 13:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár hamarosan befejeződik az új tanév első hónapja, továbbra is ezer sebből vérzik a Központilag bevezetett Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer (KRÉTA) – tudta meg a Magyar Nemzet. Lapunk nemrégiben már beszámolt róla, hogy az iskolákban nehézséget okoz a rendszer használata, ám a hibák jó részét azóta sem sikerült orvosolni. A KRÉTA-t először még 2016 nyarán vezették be a Klebelsberg Központ által fenntartott intézményekben. Lapunk megkeresésére a Pedagógusok Szakszervezete hétfőn közölte: megyei vezetőik beszámolója szerint még mindig sok helyen akadozik a rendszer, leáll, „de ha türelmesek, lehet vele dolgozni”. Elmondták, a tankerületi központok tisztában vannak a problémával, így ha határidős feladat van és azt a KRÉTA miatt nem tudják teljesíteni az iskolák, akkor újabb határidőket adnak.

A lapunkhoz érkezett beszámolók szerint a helyzet a rendszert az idei tanévben bevezető szakképzési intézményben még kaotikusabb. Volt olyan pedagógus, aki egyebek között azt nehezményezte, hogy a szakképzésre jellemző gyakorlati órákat nem lehet fölvinni a KRÉTA-ba, az ugyanis csak a hagyományos 45 perces órákat képes kezelni. Egy vidéki szakgimnázium tanára pedig arról számolt be, náluk egyáltalán nem működik a rendszer, meg sem lehet nyitni, így ők jelenleg „papírfecniken” vezetik az adminisztrációt.

– Fontos volna, hogy minél előbb működjön a KRÉTA, mert a kezdeti nehézségek ellenére nagyon megkönnyítené a munkánkat – nyilatkozta lapunknak Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet vezetője. Elmondta: a rendszer jelenleg nem minden iskolatípusra van jól berendezve, tanügyigazgatási szempontból pedig nem úgy működik, ahogyan kellene. Például a szakképzésben gyakori, hogy egy-egy osztályt csoportokra bontanak, ám ezeket a felület nem tudja még kezelni. Probléma az is, hogy a szakképző iskolákban sokszor vannak A és B hetek, amikor a diákok más órarend szerint tanulnak, ám ezt a kettőt nem képes megkülönböztetni a KRÉTA. Emiatt minden adat megduplázódik. Továbbá probléma azoknak a tanulóknak a regisztrációja is, akik nem az iskolákban, hanem külső helyszínen teljesítik gyakorlatukat.

Lapunk arról is érdeklődött, igaz-e értesülésünk, hogy miután a KRÉTA használatához sokan az Oktatási Hivatal által működtetett Köznevelési Információs Rendszerből (KIR) próbáltak adatokat lehívni, ami utóbbit is súlyosan leterhelte. A szakember elmondta: a KIR állományába nemrég valóban nem tudtak semmilyen adatot bevinni, de ez a probléma már megszűnt.

Tóth József leszögezte: nem szabad semmilyen, a rendszer működését érintő problémát elhallgatni, de a mostani hibák fölött sem szabad ítélkezni. Ugyanis korábbi e-naplók bevezetésekor is vetődtek fel hasonló gondok, megoldásuk pedig csak több lépcsőben volt lehetséges. – Ismerem a pedagógusok kezdeti idegenkedését, de amikor megszokják a rendszert, már mindenkinek kényelmes lesz – mondta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.