Határozatlan idejű vasutassztrájk péntek hajnaltól

A Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) február 1-jén hajnali három órától megkezdi a sztrájkot a MÁV Zrt.-nél, a MÁV Start Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél – jelentette be Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, Budapesten. Gaskó a Lánchíd Rádiónak elmondta: a dolgozók 70 százaléka nem veszi fel a munkát, és számítanak a többi érdekképviselet támogatására is. •A GYSEV nem sztrájkol, de a menetrendek módosulnak •Nem született megállapodás az elégséges szolgáltatásról

MNO
2008. 01. 31. 16:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezet határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, a MÁV Cargo Zrt. munkavállalói szolidaritási sztrájkkal csatlakoznak. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta, hogy ezidáig a MÁV Zrt. és a MÁV Start Zrt. vezetésével nem sikerült megállapodni a még elégséges szolgáltatásokról, így szerintük február 1-jétől bárhol káosz alakulhat ki a vasúti közlekedésben.

Gaskó István a Lánchíd Rádiónak elmondta, hogy terveik szerint a munkabeszüntetés ideje alatt minden vonalon naponta négy vonat közlekedne.

A VDSZSZ a három, a sztrájkban érintett társaságok munkavállalói részére nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén a társaságba vitt MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV Start Zrt. munkavállalói részére 10 százalékos alapbérfejlesztést is követelnek, a személyszállítási cég esetében július elsejéig visszamenőlegesen.

Gaskó István hozzátette: az alapbér-fejlesztés a 2008. évi bérfejlesztésen felül értendő, a VDSZSZ a többségben mozdonyvezetőket tömörítő MÁV Trakció Zrt.-nél is kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett a követelés elérése érdekében. Gaskó István kifejtette, hogy a kiszervezés miatt a MÁV leányvállalatainál dolgozókat 25-30 százalékos keresetveszteség éri, a sztrájkkövetelések ezt a veszteséget kompenzálnák. A Liga elnöke elmondta, hogy a sztrájk megkezdésekor mintegy 2600 dolgozó (40 százalékuk tagja a VDSZSZ-nek) teljesít szolgálatot a vasúttársaságoknál. Reményét fejezte ki, hogy minél többen csatlakoznak a munkabeszüntetéshez. Gaksó István szerint a sztrájkkövetelések nem túlzóak. A MÁV Start Zrt. és a szakszervezet között már létrejött az egyezség a követelések teljesítéséről, amikor a menedzsment az utolsó pillanatban visszavonta ajánlatát.

A Liga közleménye rámutat: Kóka János korábbi gazdasági és közlekedési miniszter ígérete alapján szakszervezetük korábban csak azzal a feltétellel járult hozzá a cég privatizálásához, ha a munkavállalók részesedhetnek a MÁV Cargo Zrt. tulajdonlásából. Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője ezzel kapcsolatban elmondta: 2005-ben valóban felmerült a dolgozói tulajdonszerzés lehetősége a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon, az akkori miniszter ezt azonban egy hosszabb távra szóló – például a reálbéremelés mérséklését is tartalmazó – megállapodás esetén tartotta volna elképzelhetőnek.
(MTI, Lánchíd Rádió)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.