Határozatlan idejű vasutassztrájk péntek hajnaltól

A Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) február 1-jén hajnali három órától megkezdi a sztrájkot a MÁV Zrt.-nél, a MÁV Start Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél – jelentette be Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, Budapesten. Gaskó a Lánchíd Rádiónak elmondta: a dolgozók 70 százaléka nem veszi fel a munkát, és számítanak a többi érdekképviselet támogatására is. •A GYSEV nem sztrájkol, de a menetrendek módosulnak •Nem született megállapodás az elégséges szolgáltatásról

MNO
2008. 01. 31. 16:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezet határozatlan idejű sztrájkot hirdetett, a MÁV Cargo Zrt. munkavállalói szolidaritási sztrájkkal csatlakoznak. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta, hogy ezidáig a MÁV Zrt. és a MÁV Start Zrt. vezetésével nem sikerült megállapodni a még elégséges szolgáltatásokról, így szerintük február 1-jétől bárhol káosz alakulhat ki a vasúti közlekedésben.

Gaskó István a Lánchíd Rádiónak elmondta, hogy terveik szerint a munkabeszüntetés ideje alatt minden vonalon naponta négy vonat közlekedne.

A VDSZSZ a három, a sztrájkban érintett társaságok munkavállalói részére nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén a társaságba vitt MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV Start Zrt. munkavállalói részére 10 százalékos alapbérfejlesztést is követelnek, a személyszállítási cég esetében július elsejéig visszamenőlegesen.

Gaskó István hozzátette: az alapbér-fejlesztés a 2008. évi bérfejlesztésen felül értendő, a VDSZSZ a többségben mozdonyvezetőket tömörítő MÁV Trakció Zrt.-nél is kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett a követelés elérése érdekében. Gaskó István kifejtette, hogy a kiszervezés miatt a MÁV leányvállalatainál dolgozókat 25-30 százalékos keresetveszteség éri, a sztrájkkövetelések ezt a veszteséget kompenzálnák. A Liga elnöke elmondta, hogy a sztrájk megkezdésekor mintegy 2600 dolgozó (40 százalékuk tagja a VDSZSZ-nek) teljesít szolgálatot a vasúttársaságoknál. Reményét fejezte ki, hogy minél többen csatlakoznak a munkabeszüntetéshez. Gaksó István szerint a sztrájkkövetelések nem túlzóak. A MÁV Start Zrt. és a szakszervezet között már létrejött az egyezség a követelések teljesítéséről, amikor a menedzsment az utolsó pillanatban visszavonta ajánlatát.

A Liga közleménye rámutat: Kóka János korábbi gazdasági és közlekedési miniszter ígérete alapján szakszervezetük korábban csak azzal a feltétellel járult hozzá a cég privatizálásához, ha a munkavállalók részesedhetnek a MÁV Cargo Zrt. tulajdonlásából. Ábrahám Gergely, a GKM szóvivője ezzel kapcsolatban elmondta: 2005-ben valóban felmerült a dolgozói tulajdonszerzés lehetősége a szakszervezetekkel folytatott tárgyalásokon, az akkori miniszter ezt azonban egy hosszabb távra szóló – például a reálbéremelés mérséklését is tartalmazó – megállapodás esetén tartotta volna elképzelhetőnek.
(MTI, Lánchíd Rádió)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.