Még mindig nincs elszállítva a csepeli galvániszap

A jövő héten folytatódhat az egykori Csepel Művek területéről a galvániszap elszállítása - tudatta a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóságon csütörtökön.

MNO
2008. 01. 10. 19:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A göngyölegekkel együtt több mint 1 400 tonna, a környezetre veszélyes anyagot már múlt év végén elszállítottak innen az erre a célra létesített dunaújvárosi tározóba, még körülbelül 600 tonna iszap maradt a helyszínen. A további munkákhoz közzététel nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásban választják ki a vállalkozót. Az eljárásban részt vesz az első mennyiséget a helyszínről elszállító Terszol Kft. is. A közbeszerzési eljárást pénteken indítják, ajánlatokat hétfőn délig kell tenni, és kedden már akár elkezdődhet a maradék anyag elszállítása, ami körülbelül 6 napot vesz igénybe. A munkával igyekezni kell, mert a csapadékos időjárás miatt nagyobb a lehetősége a galvániszap beszivárgásának a talajba. Ez is indokolja a gyorsított közbeszerzési eljárást.

Ezzel egyidejűleg az igazgatóság vizsgálatot indít annak megállapítására, hogy körültekintően történt-e a csepeli elszállítandó galvániszap mennyiségének meghatározása, az elszállítás műszaki ellenőrzése. Szakértők szerint a négy hordóemelet magasságban, hordókban és más göngyölegekben felhalmozott galvániszap pontos mennyiségének meghatározása nem volt egyszerű feladat, ezért maradhatott az eredetileg közbeszerzésben szállításra kiírt mennyiségen felül még körülbelül 600 tonna a területen.

Korábbi híradások szerint az első szállításra 62 millió forint állt rendelkezésre, ebből a nyertes cég a helyszínen átcsomagolta, majd elszállította a galvániszapot. A 40-60 tonna, csapadékvízzel hígult iszapot először speciális járműveken Szolnokra szállították ülepítésre. A galvániszapot Csepelen tároló céget időközben felszámolták, ezért a szállítás, ártalmatlanítás költségeit az államnak kell vállalnia.

A környezetvédelmi hatóságok 2004 decemberében szereztek tudomást a hordókról egy lakossági bejelentés nyomán, az ügyben környezetszennyezés címén ismeretlen tettes ellen egy ellenzéki politikus tett feljelentést. A hordók a Dunától 100-150 méterre vannak, egy részük megsérült, szétrohadt, ami a talaj szennyeződéséhez vezetett, és a folyóba is bekerülhetett az anyagból. Az időközben fóliával letakart hordókat a Fríz Kft. szállította a helyszínre engedély nélkül. A környezetvédelmi hatóság felszólítása ellenére a galvániszap a helyén maradt, ugyanis az időközben felszámolt cég az elszállítás költségét nem tudta kifizetni.

A galvániszap a fémtárgyak díszítésére vagy korrózió elleni védelmére szolgáló fémbevonat-készítés hulladéka, veszélyességét a különféle toxikus fémek jelentik, így például tartalmazhat kadmiumot, krómot, nikkelt, ólmot, higanyt.

(mti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.