Még mindig nincs elszállítva a csepeli galvániszap

A jövő héten folytatódhat az egykori Csepel Művek területéről a galvániszap elszállítása - tudatta a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóságon csütörtökön.

MNO
2008. 01. 10. 19:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A göngyölegekkel együtt több mint 1 400 tonna, a környezetre veszélyes anyagot már múlt év végén elszállítottak innen az erre a célra létesített dunaújvárosi tározóba, még körülbelül 600 tonna iszap maradt a helyszínen. A további munkákhoz közzététel nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásban választják ki a vállalkozót. Az eljárásban részt vesz az első mennyiséget a helyszínről elszállító Terszol Kft. is. A közbeszerzési eljárást pénteken indítják, ajánlatokat hétfőn délig kell tenni, és kedden már akár elkezdődhet a maradék anyag elszállítása, ami körülbelül 6 napot vesz igénybe. A munkával igyekezni kell, mert a csapadékos időjárás miatt nagyobb a lehetősége a galvániszap beszivárgásának a talajba. Ez is indokolja a gyorsított közbeszerzési eljárást.

Ezzel egyidejűleg az igazgatóság vizsgálatot indít annak megállapítására, hogy körültekintően történt-e a csepeli elszállítandó galvániszap mennyiségének meghatározása, az elszállítás műszaki ellenőrzése. Szakértők szerint a négy hordóemelet magasságban, hordókban és más göngyölegekben felhalmozott galvániszap pontos mennyiségének meghatározása nem volt egyszerű feladat, ezért maradhatott az eredetileg közbeszerzésben szállításra kiírt mennyiségen felül még körülbelül 600 tonna a területen.

Korábbi híradások szerint az első szállításra 62 millió forint állt rendelkezésre, ebből a nyertes cég a helyszínen átcsomagolta, majd elszállította a galvániszapot. A 40-60 tonna, csapadékvízzel hígult iszapot először speciális járműveken Szolnokra szállították ülepítésre. A galvániszapot Csepelen tároló céget időközben felszámolták, ezért a szállítás, ártalmatlanítás költségeit az államnak kell vállalnia.

A környezetvédelmi hatóságok 2004 decemberében szereztek tudomást a hordókról egy lakossági bejelentés nyomán, az ügyben környezetszennyezés címén ismeretlen tettes ellen egy ellenzéki politikus tett feljelentést. A hordók a Dunától 100-150 méterre vannak, egy részük megsérült, szétrohadt, ami a talaj szennyeződéséhez vezetett, és a folyóba is bekerülhetett az anyagból. Az időközben fóliával letakart hordókat a Fríz Kft. szállította a helyszínre engedély nélkül. A környezetvédelmi hatóság felszólítása ellenére a galvániszap a helyén maradt, ugyanis az időközben felszámolt cég az elszállítás költségét nem tudta kifizetni.

A galvániszap a fémtárgyak díszítésére vagy korrózió elleni védelmére szolgáló fémbevonat-készítés hulladéka, veszélyességét a különféle toxikus fémek jelentik, így például tartalmazhat kadmiumot, krómot, nikkelt, ólmot, higanyt.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.