Alkotmánybírósághoz fordul Ferihegy miatt a XVII. kerületi önkormányzat

Alkotmánybírósághoz fordult Budapest XVII. kerületének önkormányzata, hogy megszüntesse a Ferihegyi repülőtérről felszálló gépek által keltett károkozást – jelentette be Riz Levente, a kerület polgármestere csütörtöki sajtótájékoztatóján. A Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője reagálásában közölte, a futópálya használatának további korlátozása elképzelhetetlen, azonban a BA által kidolgozott zajvédelmi programnak köszönhetően csökkenhet a zajártalom.

MNO
2008. 02. 21. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A képviselő-testület csütörtöki ülésén döntött úgy, hogy alkotmánybírósági beadványt nyújt be a Rákoshegyet érintő környezeti és zajterhelés megszüntetéséért. Ezzel egy időben Deák István helyi lakos birtokvédelmi pert indít a Budapest Airport mint üzemeltető ellen a repülőgépek által okozott károk miatt; a pert az önkormányzat finanszírozza. A polgármester tájékoztatása szerint az Alkotmánybíróságnál azt szeretnék elérni, hogy helyezzék hatályon kívül azt az 1997-es rendeletet, amely megengedte a repülőteret üzemeltető vállalatnak a kifutópálya Rákoshegy felőli végének használatát.

Riz Levente azt mondta, hogy Rákoshegy a repülőtéri zaj által érintett összes városrész között is egyedülálló, mert a gépek másfél kilométerre szállnak fel, és a házak felett 100-200 méterre repülnek el. „Van egy százéves település, nyolcvan év múlva odaköltözik egy repülőtér, aztán nekünk kell elviselnünk, hogy annak minden zaja és egészségügyi kára ráterhelődik a lakosokra” – mondta.

A polgármester úgy látja: az emberek egészséges élethez való alkotmányos joga sérül, ezért fordultak az Alkotmánybírósághoz. Deák István, a birtokvédelmi per indítója elmondta: létezik ugyan egy – a hatóságok által 2004 végén kijelölt – Rákoshegyet elkerülő légi folyosó, ám ezt a legtöbb gép nem használja, és a városrész felett repül keresztül. A helyzetet érzékeltetve egy videofelvételt játszottak le, amelyen egy lakóház fölött néhány méterrel szállt el egy repülőgép. „Ezek a gépek zajterhelést okoznak, kieresztett féklapokkal, nagy teljesítménnyel járatott hajtóművel ereszkednek lefelé, légörvényeket okozva, hajtóműveikből száz méter magasból ömlik a káros gáz és az el nem égett kerozin” – hangsúlyozta. A polgármester információi szerint az alkotmánybírósági eljárás végére legkorábban egy-két év múlva tehetnek pontot.

„A Ferihegy 2 futópálya-használatának további korlátozása elképzelhetetlen”

Szollár Domokos, a Budapest Airport kommunikációs vezetője közleményében úgy reagált, hogy a Ferihegy 2 futópálya-használatának további korlátozása elképzelhetetlen. A pálya mindkét végére szüksége van a Budapest Airportnak ahhoz, hogy maximálisan eleget tegyen a repülésbiztonság követelményeinek, és biztonságosan tudja működetni a Ferihegyi nemzetközi repülőteret. A BA 2006-ban 12 hónapos zajvédelmi munkaprogramot hirdetett, ezt követően 2007. február 28-án egy 17 javaslatból álló csomagot nyújtott be a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak. A javaslatok együttesen jelentősen javítanának a repülési zajártalmaknak kitett valamennyi település életén.

A javaslatok nyomán megváltozna a légtér szerkezete, a repülési eljárások rendszere, új szabályok lépnének életbe az éjszakai repülés területén, csöndesebb repülőtér-üzemeltetést tennének lehetővé, és új, a zajterhelést csökkentő beruházások indulhatnának el – írta közleményében Szollár Domokos. Hozzátette: a társaság 2007. október végén újabb – 100 millió forint értékben – önkéntes zajszigetelési programot indított, amellyel megkezdi a leginkább érintettnek minősülő ingatlanok zajszigetelését, a passzív akusztikai program során a következő években 250 ingatlanon cseréli ki a nyílászárókat, vagy látja el hangszigeteléssel a tetőszerkezetet. Szellőztető ventillátorokat helyeznek el a védelem alá eső ingatlanok hálószobáiban, a beruházás során tovább fog csökkenni a környéken lakók zajterhelése.

Egymilliárd forint a zajkibocsátás csökkentésére

Csaknem egymilliárd forint értékben a BA ugyancsak megkezdte egy új hajtóműpróbázó hely létesítését is, amely szintén a repülőtér földi zajkibocsátását csökkenti, valamint megkezdődött egy új zajvédő fal építése a repülőtér 1-es terminálja mellett. Az új zajvédő fal gátat szab az épületek között kiáramló repülési zajnak. A földi zajok elsősorban a XVIII. kerületben élőknek jelentenek problémát.

A beruházás összértéke hatmillió forint. Szollár Domokos megjegyzi, a repülőtérre közlekedő légi járművek technikailag képtelenek kiereszteni az el nem égetett kerozint, továbbá a magas olajár miatt egy légitársaság sem engedheti meg magának, hogy ily módon veszteséget termeljen. A vonatkozó jogszabályok szerint a napi forgalom öt százaléka közlekedhet a XVII. kerületi városrész felett. Ferihegyen átlagosan 400 le- és felszállás történik naponta, így Rákoshegy felett a gépmozgások száma nem haladhatja meg a napi átlag húszat.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.