Jó pár utas tanácstalanul téblábolt a peronon, miután meghallották, hogy a hajnalban elindult vonatok közül néhány csak valamelyik közeli állomásig jutott. A sztrájkolók hivatalosan nem nyilatkoztak az MTI kérdésére, de az tapasztalható volt, hogy a vasutasok is bizonytalanok, csatlakozzanak-e a munkabeszüntetéshez. A korábbi sztrájkok idején tapasztaltakhoz képest jóval többen szerettek volna utazni.
Csongrád megyében a szakszervezeti tagok 98 százaléka sem az éjszakai, sem a nappali műszakban nem vette fel a munkát, így a szegedi állomás nem indít és nem fogad vonatot – mondta Veréb Olga, a VDSZSZ helyi ügyvivője. A pályaudvaron a szokásosnál jóval kevesebben voltak, többségük korábban megvásárolt jegyet próbált visszaváltani. A Tisza Volán a menetrend szerinti járatok mellett fél hétkor egy mentesítő buszt indított Budapestre és további járművekkel is készenlétben áll – közölte Mező István, a cég személyszállítási igazgatója. Békéscsaba vasútállomásán állt a forgalom, az utazni szándékozóknak az információ nem tudta megmondani, mikor indulnak a vonatok. Nem indult el a Körös Intercity sem háromnegyed hétkor, amellyel egy idősebb nő akart a fővárosba utazni. Mint mondta, még vár, s ha később sem megy a járat, akkor busszal megy Budapestre. Egy kétegyházi diáklány inkább bejött Békéscsabára hamarabb busszal, s a várócsarnokban melegedett a tanítás kezdetéig. „Ez a halálunk, csak egy fuvarom volt hajnal óta, azóta itt állok és várok” – mondta az MTI érdeklődésére egy taxis az állomás előtti parkolóban. Kecskeméten is kihalt volt a pályaudvar, a büfék és az újságárus is zárva volt, még a restiben sem volt vendég.
Az egri vasútállomásról mindössze két vonat indult el pénteken reggel, az egyik Füzesabonyba, a másik Szilvásváradra. Ugyanakkor még ez a két járat sem volt jelezve a teljesen üres utastájékoztató táblán. Nem is volt kit tájékoztatni, mert néhány tébláboló hajléktalanon kívül senki nem volt a vasútállomáson, az egyetlen nyitva tartó pénztárnál is csak hosszas kopogtatás után lehetett információhoz jutni.
Sztrájk! – ez az egyetlen szó volt látható Miskolc központi pályaudvara, a Tiszai információs tábláján. A hangosbemondó időnként elismételte annak a néhány utasnak, aki a csarnokban téblábolt, hogy a vonatok nem járnak, késnek vagy rövidebb útvonalon közlekednek, és elnézést, megértést kér. Utas alig volt, aki kijött a pályaudvarra, azt mondja: bízott benne, sikerült az egyezség. Kovács Ferenc, a VDSZSZ miskolci területi ügyvivője úgy fogalmazott: jószerivel teljes a munkabeszüntetés. Nem járnak a szerelvények, nem adnak el jegyeket, nincs kocsivizsgálat, az információ működik. „Kaptam a telefonomra néhány keresetlen mondatot, de olyat is, ami kitartásra biztatta a vasutasokat” – mondta. Kovács Ferenc, a VDSZSZ miskolci területi ügyvivője megerősítette az MTI értesülését, miszerint a szakszervezet megfontolja, hogy a Munkaügyi és Munkavédelmi Felügyelőséghez forduljon egy szabálytalanság miatt. „Értesüléseink szerint a Miskolc-Ózd vonalon műszaki vonatvizsgálat nélkül indult vissza egy hajnalban érkezett szerelvény Ózdra a miskolci Gömöri pályaudvarról, ez pedig szabálytalan” – tette hozzá.
A szombathelyi vasútállomásról reggel hét óra körül közel egyórás késéssel elindult Budapestre egy intercity szerelvény, addig azonban egyetlen vonat sem közlekedett. „Számításaink szerint a reggeli váltás után a vonatok 90 százaléka nem indul el” – tájékoztatott Fábián Kálmán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) területi vezetője. Véleménye szerint sztrájkjuk sikeres, a vonatközlekedés csaknem teljesen leállt, bár a sztrájkba lépő kollégáikat a vezetők igyekeznek leváltani és helyükre más, nem sztrájkoló dolgozókat állítani.
Az utasok reménykedtek az indulásban
A szinte teljesen üres szombathelyi vasútállomáson csak néhányan várakoztak, de ők sem a vonatra, hanem arra, hogy személygépkocsival értük jöjjön valaki. „Tudtam a sztrájkról, de reméltem, hogy lesz vonat. Telefonáltam egy kollégámnak, aki autóval jár be dolgozni, őt várom” – mondta egy középkorú férfi, aki Jákra szeretett volna eljutni. Ő nem ért egyet a sztrájkolókkal, szerinte tárgyalásos úton kellene érvényesíteniük követeléseiket. Mások viszont az MTI kérdésére úgy válaszoltak: egyetértenek a sztrájkolókkal. „Egyetértek a sztrájkolókkal, egyáltalán nem vagyok mérges, meg tudom oldani a munkába jutást” – mondta például egy középkorú hölgy.
Tatabányán a VDSZSZ tagjai teljes létszámban csatlakoztak a sztrájkhoz – mondta el az MTI-nek a szakszervezet helyi ügyvivője. Csupán azok a szerelvények mennek át az állomáson, melyeket győri személyzet visz – tette hozzá. A tatabányai forgalmi iroda előtt a sztrájk miatt egy rendőrautó posztol, eddig beavatkozásra nem volt szükség. Komáromban pénteken senki nem kezdett sztrájkolni, mert a reggeli műszakban nem volt VDSZSZ-es vasutas.
Székesfehérvárott az állomás várócsarnokában a kora reggeli órákban a szokottnál kevesebb volt a várakozó utas. Az MTI érdeklődésére néhányan azt mondták, azért indultak útnak, mert abban bíztak, hogy megszületik a megegyezés, s elmarad a sztrájk, de volt, aki csak az állomáson értesült arról, hogy „ismét sztrájk van”. A hangosbemondó rendszeres időközökben bemondta, hogy a sztrájk miatt bizonytalan a vonatok érkezése, indulása, a konkrét időpontok iránt érdeklődők pedig azt a választ kapták, hogy az érkezés, indulás attól függ, a vonat személyzete csatlakozik-e a munkabeszüntetőkhöz. A nyíregyházi vasútállomásról egyetlen vonat sem indult és nem is érkezett, pénteken reggel alig ötven utas várakozott a pályaudvaron, hátha mégis lesz lehetősége elérni úti célját. Sokan nem tudták, hogy munkabeszüntetés lesz, mások abban bíztak, hogy a tervezett Volán-sztrájkhoz hasonlóan végül az utolsó pillanatban mégiscsak megegyeznek a MÁV és a szakszervezet vezetői.
„Aki a vagyont feléli, s nem teremt újat, koldusbotra jut”
Az MTI munkatársa által megkérdezett várakozók szinte mindegyike „kétarcúan” ítélte meg a sztrájkot, egyetértettek azzal, hogy „most már tényleg kell valamit tenni a munkavállalók kiszolgáltatottságának megszüntetéséért, a minimálbérért, a bejelentés nélküli vagy az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatásért”, ami szerintük általános méretű az országban. A továbbiakban viszont szidták a MÁV és a vasutas-szakszervezet vezetőit egyaránt. Az előbbieket a rossz menetrendért, a koszos vonatokért, a lepusztult létesítményekért, az utóbbiakat pedig azért, mert – mint fogalmazott egy idős néni – „aki a vagyont feléli, s nem teremt újat, koldusbotra jut”. A várakozók közül többen a régió központjába, Debrecenbe utaztak volna ügyet intézni, s ők szidták a közigazgatás átszervezését is, mások éjszakai munkából akartak hazatérni, vagy több diák betegsége miatt a kollégiumból. Az utasok kis számban ugyan, de folyamatosan érkeztek a nyíregyházi állomásra péntek reggel, majd indultak tovább a szomszédos Volán-pályaudvarra buszközlekedési lehetőség után nézni.
A pécsi vasútállomáson várakozó utasok többsége bosszús volt a MÁV-dolgozók sztrájkja miatt, mivel arról nem szerzett időben tudomást. Imre Lászlóné, a MÁV dél-dunántúli kommunikációs munkatársa azt mondta: az utasok többségét felkészületlenül érhette a munkabeszüntetés, mivel arról viszonylag későn, csütörtök este született döntés. Beszámolt arról, hogy a pécsi állomásról mindössze két vonat indult el, az egyik Szombathely, a másik Budapest felé, s egy érkezett Sárbogárd irányából.
A budapesti pályaudvarokon a megszokottnál kevesebben várakoztak pénteken reggel, az utastájékoztató tábla szerint csupán egy-egy vonat indult a Déliből és a Nyugatiból is. A Nyugati pályaudvaron egy főiskolás fiatal hölgy az MTI-nek úgy nyilatkozott, hogy ugyan korábban rokonszenvezett a sztrájkoló vasutasokkal, ám jelenlegi követeléseiket már túlzottnak tartja, ezért most nem ért velük egyet. Elpanaszolta, hogy a vonatbérleten felül nincsen pénze buszjegyet is vásárolni, ezért mindenképpen meg kell várnia az első induló vonatot Vácra. Egy Záhonyba tartó édesapa fiával a peronon türelmesen várakozva a sztrájkot úgy értékelte az MTI kérdésére, hogy megértik a vasutasokat, és drukkolnak nekik érdekeik érvényesítésében. A Déli pályaudvaron is hasonló volt a helyzet, a várakozó utasok többsége büfében, sörözőben igyekszik átvészelni az időt az első vonatok elindulásáig.
(mti)