A Fővárosi Közgyűlés múlt heti ülésén már előkerült a buszvásárlás, az ellenzék erősen kifogásolta a tervezett üzletet. Itt beszélt részletesen Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes arról, hogy 70 darab 6 éves, alacsony padlós használt buszt vesz a főváros. A járműveket áprilisra, májusra állítanák forgalomba. A tenderre négy cég jelentkezett, de mivel hárman visszaléptek, végül is csak az Alfa Busz Kft. maradt versenyben.
Többen is szóvá tették már korábban, hogy a pályázat tulajdonképpen egy cégre és egy busztípusra van kiírva. Ezekből a buszokból – a Volvo 7000-sekről van szó – már fut néhány a fővárosban nagyon magas meghibásodási százalékkal. A BKV-val szerződéses viszonyban lévő Nógrád Volán és a már említett Alfa Kft. közösen üzemeltet ilyeneket a 47-es és a 49-es villamosok pótlására. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitézi Dávid mondta el az MNO-nak, hogy nagyon magas ezeknek a járműveknek a meghibásodási aránya, ezért február elsejétől 18 éves Ikaruszokkal kellett leváltani néhányat belőlük.
Regőczi Miklós, a BKV kommunikációért felelős vezérigazgató-helyettese szerint nincs baj a buszokkal, a tízből csak kettőt kellett lecserélni. Regőczi arra kérte lapunkat, hogy a meghibásodások részleteiről a Nógrád Volánnál érdeklődjünk. Az ügyben nyilatkozni tudó Bata Zsolt, a cég műszaki igazgatója viszont tartósan elérhetetlennek bizonyult.
Vitézy Dávid szerint a meghibásodási adatok a BKV-nál is megvannak, csak a jövendő nagy üzlet miatt nem hozzák ezeket nyilvánosságra. A VEKE szóvivője szerint a nyilvánosságra került 48 millió forintos vételár is rendkívül magas. Ezt egyébként a fővárosi ellenzék is sokallta legutóbb. A buszok Vitézy információi szerint nem felelnek meg az Euro 4-es feltételeknek sem, ezért át kell alakítani azokat, ami további költségekkel járhat.
Vitézy arra is felhívta a figyelmet, hogy az uniós nagyvárosokban általában 5-6 évet futnak az ilyen buszok, még a velünk együtt csatlakozott Prágában is öt évet vannak a forgalomban. Budapesten átlagban 15 éves buszokat üzemeltet a BKV.
Eleve motorcsere?
A Magyar Hírlap városházi forrásokból származó információi szerint sem környezetkímélő, Euro 4-es motor hajtja azokat a használt buszokat, amelyeket a BKV megvenne, a várhatóan Genfből érkező hatéves járművek beszerzési árára így feltehetően rárakódik majd a motorcsere költsége és a közvetítő jutaléka is.
A tender kiírásában ugyanis a BKV nem támasztotta követelményként a járművek Euro 4-es motorral való felszereltségét, és a várhatóan Genfből érkező hatéves buszok nem is rendelkeznek a környezetkímélő motorral – márpedig enélkül január óta nem helyezhető üzembe autóbusz a fővárosban.
Családi üzlet?
A BKV vezérének fia havi fizetést kap attól az Alfa Busz Kft.-től, amelyre több milliárd forintos csuklósbusz-tendert írt ki a közlekedési vállalat – derül ki a Heti Válasz holnapi, február 7-én megjelenő számából.
A múlt csütörtöki tenderbontás után a BKV vezérigazgatója, Antal Attila egy szóval sem jelezte érintettségét az őt megbízó Fővárosi Közgyűlésnek – és azt sem, hogy élete már a Nógrád Volán vezérigazgatójaként, 2004-től összefonódott a Alfa Busszal: a két vállalat például korábban együtt indult a főváros közbeszerzési eljárásain – tudta meg a hetilap.
A BKV közleménye szerint viszont a BKV Zrt. vezérigazgatójának fia soha nem állt az Alfa Busz Kft. alkalmazásában, s jelenleg sincs semmiféle jogviszonyban az Alfa Busz Kft.-vel. A közlekedési cég közölte: megteszi a jogi lépéseket a hetilap ellen. A Heti Válasz viszonközleményében arra hivatkozik: Antal Zsolt (a BKV vezérigazgatójának fia) január 26-i iwiw-adatlapján azt állítja magáról, hogy az Alfa Busz Kft.-nél dolgozik. Az érintett először törölte a „munkahely” sort az adatlapjáról, majd mostanra megszüntette iwiw-es regisztrációját. A Heti Válasz ezt a lépést beismerésnek tekinti. Ha a BKV beváltja perfenyegetését, a bíróság előtt felsorakoztatják tanúikat, akik igazolják Antal Zsolt Alfa buszos kapcsolatát.