Drágán veszi a BKV a lestrapált genfi Volvo buszokat?

Több kérdőjel is felmerült a BKV által tervezett buszvásárlás körül. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint drágán vesszük a magas meghibásodási százalékkal működő, lestrapált járműveket. Sajtóhírek pedig arról szólnak, hogy a Genfből érkező járművek már eleve motorcserére szorulnak. Nem mellékes az a kapcsolat sem, amit a Heti Válasz derített ki az üzletet nyélbe ütő cég és a BKV vezérigazgatójának fia között. Igaz, ez utóbbit a BKV közleményben igyekezett cáfolni.

Pálffy Lajos
2008. 02. 06. 14:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés múlt heti ülésén már előkerült a buszvásárlás, az ellenzék erősen kifogásolta a tervezett üzletet. Itt beszélt részletesen Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes arról, hogy 70 darab 6 éves, alacsony padlós használt buszt vesz a főváros. A járműveket áprilisra, májusra állítanák forgalomba. A tenderre négy cég jelentkezett, de mivel hárman visszaléptek, végül is csak az Alfa Busz Kft. maradt versenyben.

Többen is szóvá tették már korábban, hogy a pályázat tulajdonképpen egy cégre és egy busztípusra van kiírva. Ezekből a buszokból – a Volvo 7000-sekről van szó – már fut néhány a fővárosban nagyon magas meghibásodási százalékkal. A BKV-val szerződéses viszonyban lévő Nógrád Volán és a már említett Alfa Kft. közösen üzemeltet ilyeneket a 47-es és a 49-es villamosok pótlására. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, Vitézi Dávid mondta el az MNO-nak, hogy nagyon magas ezeknek a járműveknek a meghibásodási aránya, ezért február elsejétől 18 éves Ikaruszokkal kellett leváltani néhányat belőlük.

Regőczi Miklós, a BKV kommunikációért felelős vezérigazgató-helyettese szerint nincs baj a buszokkal, a tízből csak kettőt kellett lecserélni. Regőczi arra kérte lapunkat, hogy a meghibásodások részleteiről a Nógrád Volánnál érdeklődjünk. Az ügyben nyilatkozni tudó Bata Zsolt, a cég műszaki igazgatója viszont tartósan elérhetetlennek bizonyult.

Vitézy Dávid szerint a meghibásodási adatok a BKV-nál is megvannak, csak a jövendő nagy üzlet miatt nem hozzák ezeket nyilvánosságra. A VEKE szóvivője szerint a nyilvánosságra került 48 millió forintos vételár is rendkívül magas. Ezt egyébként a fővárosi ellenzék is sokallta legutóbb. A buszok Vitézy információi szerint nem felelnek meg az Euro 4-es feltételeknek sem, ezért át kell alakítani azokat, ami további költségekkel járhat.

Vitézy arra is felhívta a figyelmet, hogy az uniós nagyvárosokban általában 5-6 évet futnak az ilyen buszok, még a velünk együtt csatlakozott Prágában is öt évet vannak a forgalomban. Budapesten átlagban 15 éves buszokat üzemeltet a BKV.

Eleve motorcsere?

A Magyar Hírlap városházi forrásokból származó információi szerint sem környezetkímélő, Euro 4-es motor hajtja azokat a használt buszokat, amelyeket a BKV megvenne, a várhatóan Genfből érkező hatéves járművek beszerzési árára így feltehetően rárakódik majd a motorcsere költsége és a közvetítő jutaléka is.

A tender kiírásában ugyanis a BKV nem támasztotta követelményként a járművek Euro 4-es motorral való felszereltségét, és a várhatóan Genfből érkező hatéves buszok nem is rendelkeznek a környezetkímélő motorral – márpedig enélkül január óta nem helyezhető üzembe autóbusz a fővárosban.

Családi üzlet?

A BKV vezérének fia havi fizetést kap attól az Alfa Busz Kft.-től, amelyre több milliárd forintos csuklósbusz-tendert írt ki a közlekedési vállalat – derül ki a Heti Válasz holnapi, február 7-én megjelenő számából.

A múlt csütörtöki tenderbontás után a BKV vezérigazgatója, Antal Attila egy szóval sem jelezte érintettségét az őt megbízó Fővárosi Közgyűlésnek – és azt sem, hogy élete már a Nógrád Volán vezérigazgatójaként, 2004-től összefonódott a Alfa Busszal: a két vállalat például korábban együtt indult a főváros közbeszerzési eljárásain – tudta meg a hetilap.

A BKV közleménye szerint viszont a BKV Zrt. vezérigazgatójának fia soha nem állt az Alfa Busz Kft. alkalmazásában, s jelenleg sincs semmiféle jogviszonyban az Alfa Busz Kft.-vel. A közlekedési cég közölte: megteszi a jogi lépéseket a hetilap ellen. A Heti Válasz viszonközleményében arra hivatkozik: Antal Zsolt (a BKV vezérigazgatójának fia) január 26-i iwiw-adatlapján azt állítja magáról, hogy az Alfa Busz Kft.-nél dolgozik. Az érintett először törölte a „munkahely” sort az adatlapjáról, majd mostanra megszüntette iwiw-es regisztrációját. A Heti Válasz ezt a lépést beismerésnek tekinti. Ha a BKV beváltja perfenyegetését, a bíróság előtt felsorakoztatják tanúikat, akik igazolják Antal Zsolt Alfa buszos kapcsolatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.