Hajnalban ismét leállnak a vonatok

Hétfőn hajnali három órától folytatódik a vasutassztrájk - jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke vasárnap. A szakszervezet elnöksége azért döntött ismét a munkabeszüntetés mellett, mert a VDSZSZ előzőleg eredménytelen egyeztetést folytatott az érdekképviselet bérköveteléséről a MÁV Zrt.-vel és a MÁV-START Zrt.-vel • Vasutassztrájk: eredménytelenek voltak a tárgyalások

MNO
2008. 02. 04. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A VDSZSZ a MÁV Zrt.-vel hétfőn 11 órakor, a személyszállító céggel pedig 16 órakor folytatja a tárgyalást. A sztrájk folytatását a hétvégi megbeszélésektől tette függővé, amelyek eredménytelenül zárultak.

A VDSZSZ pénteken hajnal 3 órakor meghatározatlan idejű sztrájkot kezdett a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-Start Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél a MÁV-dolgozók bérköveteléseinek kikényszerítése érdekében, majd délben ezt felfüggesztette.

Gaskó kiemelte: azt javasolták, hogy állapodjanak meg a minimális vasúti szolgáltatásban, ami azt jelentette volna, hogy reggel 8 és 10 óra, valamint 17 és 19 óra között 360-450 vonat közlekedett volna naponta. A MÁV vezetése azonban ragaszkodott ahhoz, hogy a nemzetközi vonatok is közlekedjenek, ami naponta mintegy 2.000 vonat közlekedését jelentette volna, ám ez a VDSZSZ számára elfogadhatatlan volt.

A kialakult helyzetet a munkaadók idézték elő, ezért a felelősség is őket terheli – jelentette ki Gaskó István. Bertók Judit, a VDSZSZ vezető jogtanácsosa cáfolta a MÁV jogi szakértőjének azt a közlését, miszerint a társaságoknál van érvényes kollektív szerződés és bérmegállapodás 2008-ra. Bertók Judit véleménye szerint a 2007. december 28-án aláírt kollektív szerződés jogszerűtlen, mert azt a VDSZSZ nem írta alá. Álláspontja szerint a kollektív szerződés csak akkor lenne jogszerű, ha azt minden reprezentatív szakszervezet aláírta volna.

A VDSZSZ vezető jogtanácsosa a MÁV jogi szakértőjének azzal az állításával sem értett egyet, miszerint jogszerűtlen a sztrájk, mivel a még elégséges szolgáltatásról nem állapodtak meg a felek. Gaskó István cáfolta a munkáltatók vezetőinek azon kijelentését, miszerint "a VDSZSZ azért tárgyalt velük rövid ideig, és jelentett be vasárnap délután 14 órára sajtótájékoztatót, mert nem is akart megállapodni". Hangsúlyozta: a VDSZSZ akár a tárgyalások alatt is tarthatott volna sajtótájékoztatót, mint ahogy ezt a múltban többször tette.

A munkabeszüntetés és a felfüggesztés váltakozva alkalmazott technikájával jobb tárgyalási pozíciót és gyorsabb megegyezést remél a szakszervezet. A VDSZSZ a sztrájkban érintett három társaság munkavállalói részére munkavállalónként nettó 250 ezer forint kifizetését követeli a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Ezen felül a 2008. január 1-jén az önálló társaságba vitt MÁV Gépészeti Zrt. és a 2007. július 1-jén kiszervezett MÁV-Start Zrt. munkavállalói részére 10 százalékos alapbérfejlesztést követel.

Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint irreálisak és nem jogosak a VDSZSZ követelései. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke pénteken sajtótájékoztatón közölte: bár felfüggesztették a sztrájkot, a munkáltatókkal folytatott tárgyalások eredményétől függően szombaton, vasárnap és hétfőn is folytatódhat a határozatlan idejű vasúti sztrájk.

A vasút közölte: ha valaki a várható vonatkésés miatt az utazás megkezdése előtt lemond az utazásról, a fizetett menetdíjat, IC/IP pótjegy árát kezelési költség levonása nélkül visszatérítik neki. A sztrájk miatt elmaradó IC, IP vonatokra megváltott helyjegyek, pótjegyek árát kezelési költség levonása nélkül térítik vissza.

(MTI, Lánchíd Rádió)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.