Homályos az üvegzseb – minisztériumok lemaradásban

Bár a 2003-as üvegzsebtörvény immár több mint négy éve érvényben van, a hatálya alá tartozó tárcákról mégsem mondható el, hogy a benne foglalt kötelezettségeiknek minden esetben maradéktalanul eleget tennének. A törvény szerint a minisztériumoknak – csakúgy, mint minden a köztulajdon használatával kapcsolatban álló vagy a közpénzeket felhasználó intézménynek – kötelezettséget kell vállalniuk a közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalára.

MNO
2008. 02. 26. 7:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági ügyekkel foglalkozó tárcák közül a Pénzügyminisztérium csak a legfrissebb információkat jeleníti meg, így 2006-os adatként csak a mobiltelefon-használat költségei elérhetők. A többi adatból, melyekre vonatkozóan a 2007-es összegzés már megtörtént, kiderül: a PM minden tétel esetében nagyságrendekkel kevesebbet költ, mint a GKM, igaz, bizonyos adatok hiányoznak a listából. A tárca leggyengébb pontja a szerződések közzététele, pozitív ugyanakkor, hogy az információk folyamatosan frissülnek mindkét gazdasági profilú minisztériumnál. A legjellemzőbb a GKM-nél a tanácsadó cégekkel, így többek között a KPMG Hungária Zrt.-vel, az AAM Vezetői Tanácsadóval és az IFUA Horváth & Partnersszel kötött szerződések magas száma. Ez utóbbi a PM-től is kapott megbízást.

A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) feladatai között nem szerepel az egyes minisztériumok működésének részletekbe menő ellenőrzése – válaszolta a Napi Gazdaság érdeklődésére a Kormányszóvivői Iroda. Ennek megfelelően – bár a MeH-nek ilyesmiről nincs is tudomása – az egyes hiányosságokat nem szankcionálhatják. Így az adatok közzétételéért kizárólag az egyes minisztériumok vezetői felelnek. Őket számos bírálat éri a nyilvánosság kapcsán, tekintettel arra, hogy a közvélemény elől rejtve maradnak olyan információk, melyek az üvegzsebtörvény értelmében nyilvánosak lennének. E precedensértékű esetek egyik állandó szereplője a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) és a GKM.

A TASZ 2006 nyarán az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumtól, illetve a GKM-től a Microsofttal 2005-ben kötött szerződés nyilvánosságra hozatalát kérte, ám a minisztériumok ezt elutasították. Ekkor a TASZ az adatvédelmi biztoshoz fordult, aki állásfoglalásában aggályosnak nevezte, hogy a közérdekű adatokhoz való hozzáférés alkotmányos jogát ily módon korlátozzák. Végül másfél év elteltével a szerződéseket nyilvánosságra hozták. Majd 2007-ben újra a TASZ segítette az index.hu-t a GKM ellen folytatott perben. A keresetet a minisztérium és a Hankook Tire között kötött egyedi kormányzati szerződés nyilvánosságra hozataláért indították, a megállapodás 15 milliárd forint állami támogatás juttatását is tartalmazta.

A közpénzek elköltésével kapcsolatos szerződések esetében az üzleti titok fogalma a KI szerint is jóval szűkebb, mint az üzleti életben – gyakorlatilag csak a műszaki megoldásokra, gyártási folyamatokra, know-how-ra terjed ki. Ezzel együtt a dunaújvárosi beruházás tipikus eset abból a szempontból, hogyan lehet kihasználni az üvegzsebtörvény azon passzusát, mely szerint a közzétételtől el lehet tekinteni, ha ez a vállalat üzleti titoknak minősülő adatait is tartalmazza.

(napi.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.