A köztársasági elnök kiemelte: a tehetséggondozás nem függetleníthető attól a közegtől, ahol a tehetség terem, különösen nem az oktatásügy általános állapotától, az életpályákat illető esélyegyenlőtlenségtől vagy akár a kistérségek leszakadásától, a kis iskolák ellehetetlenülésétől. Ezek össznemzeti ügyek – fogalmazott. Úgy vélte, a tehetségek a támogatással jobb társadalmat alkothatnak, a tehetségeket segítő hálózat pedig a teljes Kárpát-medencei magyarságot átfoghatja. Az államfő azt mondta, a tehetségsegítő hálózatban ismeretlen a politikai megosztottság.
Sólyom kitért arra, hogy Brüsszeltől a legkisebb falu polgármesteréig vagy iskolaigazgatójáig ma már mindenki használja a tudásalapú társadalom és az innováció jelszavát, majdnem úgy, mint az ökológiát vagy a fenntartható fejlődést. A köztársasági elnök előrevetítette, hogy a kulturális katasztrófa éppúgy el fog érni bennünket, ahogy a környezet pusztulása és annak hatásai már fenyegetik életünket. Utalt a legutóbbi PISA-felmérés eredményeire, amely a magyar diákok olvasási-szövegértési teljesítményének romlását állapította meg, és szólt arról is, hogy a felnőtt lakosság nyolcvan százaléka gyengén vagy rosszul olvas.
Magyarország változatlanul azon országok közé tartozik, amelyekben a legmagasabbak a szociálökonómiai háttér okozta teljesítménykülönbségek, azaz a diák otthoni környezetéből adódó hátrányokat az iskola képtelen kompenzálni – szögezte le. Az államfő szerint minden területen és szinten szükség van átlag feletti teljesítményekre. Mint mondta, óriási jelentősége és haszna van, ha egy-egy iskolában általános tehetségfejlesztés folyik a motivált diákok körében, és óriási szükség lenne tehetséges szakmunkásokra. Ugyanakkor – fejtette ki – ezek a célok semmiképpen nem szoríthatják háttérbe a tehetséges kutatók kiválasztódását. A piramis alapja a megbízható minőségű általános iskola, a jól képzett, megbecsült és megfizetett általános iskolai tanító és tanár.
Az államfő méltatta a középiskolákban és az egyetemeken folyó tehetséggondozást. Hangsúlyozta: óriási az egyetemek felelőssége, rajtuk múlik, beérik-e a tehetség.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.