A fiatalkorúakat és az egészséget védenék az új reklámtörvénnyel

Az új reklámtörvény-javaslatról tárgyaltak kedden a honatyák a Parlamentben. A törvény azért szorul módosításra, mert új uniós irányelvek születtek a tárgykörben. Az új javaslat középpontjában a fiatalkorúak és az egészség védelme áll.

MNO
2008. 04. 22. 10:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fiatalkorúak, az egészség és a közrend védelme áll a reklámtörvény módosításának középpontjában – mondta a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló előterjesztés általános vitájában, kedden a parlamentben. Expozéjában Dióssy Gábor kiemelte: a javaslat, amely összefügg a fogyasztóvédelmi törvénnyel, felsorolja, hogy mely termékek nem reklámozhatók. Ebbe a körbe tartozik egyebek mellett a fegyver, a lőszer és a dohányáru. Utóbbi reklámozásának tilalmánál azonban kivételeket fogalmaz meg a törvényjavaslat – mondta az államtitkár.

A javaslat megengedi a dohánytermékek forgalmazóinak szóló szakmai célú reklámot, továbbá az Európai Gazdasági Térségben előállított sajtótermékben szereplő reklámot, amennyiben a terméket a térségen kívül terjesztik. Szintén kihelyezhető dohányreklám a dohány-szaküzletekben, ha azt csak a bent lévők láthatják – erre a reklámra nincs sem tartalmi, sem méretbeli korlátozás. Más üzletekben csak a dohányáru megnevezését, fotóját, a gyártó nevét lehet kihelyezni az elkülönített forgalmazási helyen. A reklám mérete nem lehet nagyobb az elkülönített hely felületének 20 százalékánál, és ugyanekkora arányban egészségügyi információt kell tartalmaznia.

Mint elhangzott, a dohánytermékek reklámjának teljes tilalma helyett két ok miatt döntöttek a korlátozott reklám mellett: az uniós szabályok megengedik a szűk körű reklámot, ha azt a nemzeti szabályok lehetővé teszik, az Alkotmánybíróság pedig megállapította, hogy a magyar alkotmányból nem vezethető le a teljes tilalom. Dióssy Gábor kiemelte, hogy tilos a reklámozás az óvodákban, valamint az általános- és középiskolákban, kivéve, ha az egészség- vagy a környezet védelmét szolgálja. Korlátok közé kerül a direkt marketing: magánszemélyeket reklámmal megkeresni – történjen az bármilyen eszközzel – csak akkor lehet, ha az illetők ehhez előzetesen kifejezetten hozzájárultak.

A szabályok megszegéséért a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevője együttesen, míg az okozott kár megtérítésért hárman egyetemlegesen felelősek – emelte ki az államtitkár. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a jogosult bármelyiküktől behajthatja a kártérítés teljes összegét. Kitért arra is Dióssy Gábor, hogy szabályszegéskor főszabályként a fogyasztóvédelmi hatóság jár el. Megtévesztő reklám esetén a Gazdasági Versenyhivatal, az összehasonlító reklámozás kapcsán keletkezett vitában pedig a bíróság jár el a javaslat szerint. Az államtitkári expozé után a frakciók vezérszónokai mondtak véleményt a törvényjavaslatról.

Szanyi Tibor (MSZP) úgy vélte, a reklám kisebb részben ösztönözzön a fogyasztásra, nagyobb részt segítse hozzá a fogyasztót ahhoz, hogy helyesen járjon el. A kormánypárti képviselő elismerte, hogy a dohányzás káros az egészségre, ezért a dohányáruk reklámozását korlátozni kell. Ugyanakkor felhívta a figyelmét arra, hogy sok élelmiszer tartalmaz egészségre ártalmas összetevőket, ezeket mégis korlátozás nélkül lehet reklámozni. A jogalkotónak gondolnia kell arra, hogy egyszer ezek reklámozását is korlátozni kell – jegyezte meg. Szanyi Tibor végül arról beszélt, hogy a javaslat direkt marketingre vonatkozó részét finomítani kell.

Domokos László, a Fidesz vezérszónoka többször feltette a kérdést, hogy a GKM élén történő változás mennyiben módosítja a törvényjavaslatot? Összeszámolta, hogy 13 törvény függ össze a reklámmal – a versenytörvénytől az elektronikus kereskedelmi jogszabályon és a reklámtörvényen át a temetkezési szabályokig terjed a skála -, ezért jobb lett volna ezeket együtt tárgyalni. Különösen azért – tette hozzá -, mivel a reklám szabályozásával az állam mélyen „bele hatol az értékesítési csatornákba”. A Fidesz vezérszónoka nem értett egyet azzal, hogy az új törvényben a fogyasztó helyére a reklám címzettje került. A cél ugyanis csak a fogyasztó védelme lehet. A direkt marketing korlátozása pedig azt a problémát veti fel, hogy mi lesz azzal a szektorral, amely erre specializálta magát – fejtegette Domokos László.

Lakos Imre (SZDSZ) kiemelte: a dohánytermékek reklámozásának módosítása csak jövő év március 1-től lép hatályba, így lesz idő arra, hogy az érintettek felkészüljenek az alkalmazására.

Latorcai János (KDNP) is kitért arra, hogy több reklámprobléma a speciális törvényekben került megfogalmazásra. Ennek kapcsán nem értett egyet azzal, hogy a gyógyszer reklámozásának szabályai kikerülnek a reklámtörvényből. Egyetértett viszont a direkt marketing új szabályozásával, ugyanakkor javasolta, hogy kerüljön be a javaslatba a hozzájárulás visszavonásának módja. A dohányreklám teljes tilalmának feloldása kapcsán az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatait idézte: jelenleg évente 5,4 millió ember hal meg dohányzási ártalom miatt, és ha semmi nem történik a dohányzás visszaszorítására, akkor 2030-ra ez a szám 8 millióra emelkedik.

Herényi Károly (MDF) arra hívta fel az államtitkár figyelmét, hogy a jelenlegi reklámtörvény és az új törvény felelősségi szabályai is hatályban lesznek 2009. március 1-ig, és ez a gyakorlatban problémát okozhat. A direkt marketing kapcsán ő is hiányolta a javaslatból a hozzájárulás visszavonásának technikai feltételeit. Az ellenzéki vezérszónokok üdvözölték a szocialista frakciónak az általános vita szüneteltetésére tett javaslatát. A beterjesztő gazdasági tárca élén a kormánykoalíció várható felbomlása miatt bekövetkező miniszterváltás miatt lesz idő a módosító javaslatok kidolgozására. Az elnöklő Mandur László az általános vitát elnapolta, a folytatásra várhatóan a következő ülésen kerül sor.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.