Még kisebb döccenőt sem okozott a rendszámbizniszben utazó vállalkozások üzletmenetében a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának tavaly nyári nekibuzdulása, mikor a szlovák rendszámmal Magyarországon használt autók szigorú ellenőrzését ígérte. A Népszabadság által megkérdezett, kifejezetten a magyar adójogszabályok kijátszására alakult cégek szerint nemhogy csökkent volna az érdeklődés a Szlovákiában forgalomba helyezett gépjárművek iránt, hanem éppen ellenkezőleg, az elmúlt egy évben még nőtt is a forgalmuk.
A hatályos jogszabályok szerint a külföldről behozott járművet a tulajdonosnak vagy az üzemben tartónak a behozatalt követő 30 napon belül itthon is forgalomba kell helyeznie, ez az előírás azonban nem vonatkozik a szlovák cégen keresztül tulajdonolt autókra. Márpedig a hazai utakon futó, becslések szerint mintegy tízezer szlovák rendszámú jármű döntő részét vállalkozáson keresztül vásárolták és használják, vagyis ezekre az autókra a magyar előírások nem vonatkoznak. Sok félnivalója azonban annak sincs, aki saját nevére vette a járművet, hiszen ha állítása szerint életvitelszerűen tartózkodik Szlovákiában, vagyis 183 napnál többet tölt a határ másik oldalán, akkor autóját nem kell Magyarországon forgalomba helyeznie.
Miután 2008-tól nincs határellenőrzés a két ország között, így a hatóság az állítást nem tudja ellenőrizni, a rendszámüzletben utazó vállalkozások pedig szívesen segítenek a szlovák lakcím és tartózkodási engedély megszerzésében is. Az üzembe helyezés elmulasztása egyébként szabálysértésnek számít, ám legfeljebb 30 ezer forintos pénzbírsággal lehet büntetni, ami nem biztos, hogy kellő visszatartó erőt jelent, hiszen még egy kisebb, 1400 köbcentis autó esetében is 200-250 ezer forintos megtakarítást jelent a szlovák rendszám. Luxuskategóriában az több millió forintot is jelenthet.
(nol.hu)