Botrány: kohóban végezték a MÁV futóképes tehervagonjai

Magyarországi és külföldi vaskohászati cégek vásárolták meg a MÁV leselejtezett tehervagonjait; belföldön főleg a diósgyőri kohászat volt vevő az alapanyagra - értesült a távirati iroda szerdán. A kétezer, működőképes tehervagon 2002-2003-as eladása miatt a rendőrség hűtlen kezeléssel gyanúsítja a MÁV Cargo vezetőjét és két társát. • Milliárdos kár: hűtlen kezelés gyanúja a MÁV Cargónál

MNO
2008. 09. 03. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügy előzménye, hogy mintegy kétezer, még futásképes vasúti kocsit, fémhulladékként, igen alacsony áron értékesített az ügy három gyanúsítottja, közöttük a MÁV Cargo Zrt. vezetője is.

A vagonok jelentős része hulladékvassá feldarabolva érkezett a diósgyőri kohászatba. Az emberek fellélegeztek amikor megérkezett az alapanyag, mert ismét tudtak dolgozni – mondta el Ágothai József, a vasasszakszervezet helyi vezetője az MTI-nek. A 2000-es évek elején a cég a túlélésért küzdött, több felszámolási eljárás indult ellene, olasz és szlovák tulajdonosok váltották egymást. A termeléshez elengedhetetlen volt az ócskavas, ezért jószerivel nem nézték, hogy az honnan érkezett – tette hozzá Ágothai József. Az alapanyag-beszállítóval az ócskavas-kereskedők álltak közvetlen kapcsolatban.

Váltót kaptak a kocsikért?

A kilencvenes évek elején a miskolci Eurofém Hungary Kft., majd a hasonló tulajdonú É-D Vascentrum Kft. – a diósgyőri cég egyik legnagyobb beszállítója – sok száz leselejtezett vasúti vagonhoz jutott, amelyeket a diósgyőri kohászatnak adott el. Az MTI tudomása szerint az akkor felszámolás alatt álló kohászati társaság felszámolója – készpénz híján – váltót állított ki a vételárról. Kohászati szakemberek szerint a leselejtezett, feldarabolt vasúti vagonok jó pénz hoztak a kereskedőknek. Egy 20-22 tonnás vagont 200-300 ezer forintért vagy még kevesebbért meg lehetett venni, miközben az alapanyaghiánnyal küzdő magyar és külföldi kohászati társaságok az ócskavas kilójáért ennél lényegesen többet fizettek.

Vasúti szakemberek azt mondták: nehéz megállapítani, hogy melyik vagont érdemes még felújítani, melyiket kell kohóba küldeni. Az 1980-as évek közepe óta legalább húszezer vagy még annál is több vagont selejtezett le a vasúttársaság, amelynek a korábbi 46-48 ezerről mintegy 20 ezerre olvadt a kocsiparkja. Az MTI által megkérdezett szakemberek szerint még ez is sok.

Megkezdődött a nyomozás

A kétezer leselejtezett vasúti kocsi ügyében azután indított nyomozást a rendőrség, hogy Szép Béla szocialista országgyűlési képviselő feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen. A politikus figyelmét az keltette fel, hogy a MÁV Cargo árufuvarozási korlátozást vezetett be Záhony térségére 2007. március 1-jétől. Hozzátette: kíváncsi volt a rendelkezés okára, és ekkor derült ki, hogy nincs elég kocsi, ugyanis a vállalat korábban kétezer vasúti kocsi selejtezéséről döntött. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) kedden közleményben tudatta, hogy különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés ügyében nyomoz. A rendőrök gyanúsítottként hallgattak ki egy 44 és egy 57 éves budapesti, valamint egy 63 éves szolnoki férfit, valamint kezdeményezték előzetes letartóztatásukat.

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke az MTI-vel közölte, hogy az egyik érintett jelenleg a MÁV Cargo Zrt. vezetője. A Magyar Rádió úgy tudja, hogy Kovács Imréről, a MÁV Cargo vezérigazgatójáról van szó. Mándoki Zoltán MÁV-vezérigazgató 2003-ban belső vizsgálatot rendelt el az ügyben.

(MTI, MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.