Botrány: kohóban végezték a MÁV futóképes tehervagonjai

Magyarországi és külföldi vaskohászati cégek vásárolták meg a MÁV leselejtezett tehervagonjait; belföldön főleg a diósgyőri kohászat volt vevő az alapanyagra - értesült a távirati iroda szerdán. A kétezer, működőképes tehervagon 2002-2003-as eladása miatt a rendőrség hűtlen kezeléssel gyanúsítja a MÁV Cargo vezetőjét és két társát. • Milliárdos kár: hűtlen kezelés gyanúja a MÁV Cargónál

MNO
2008. 09. 03. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügy előzménye, hogy mintegy kétezer, még futásképes vasúti kocsit, fémhulladékként, igen alacsony áron értékesített az ügy három gyanúsítottja, közöttük a MÁV Cargo Zrt. vezetője is.

A vagonok jelentős része hulladékvassá feldarabolva érkezett a diósgyőri kohászatba. Az emberek fellélegeztek amikor megérkezett az alapanyag, mert ismét tudtak dolgozni – mondta el Ágothai József, a vasasszakszervezet helyi vezetője az MTI-nek. A 2000-es évek elején a cég a túlélésért küzdött, több felszámolási eljárás indult ellene, olasz és szlovák tulajdonosok váltották egymást. A termeléshez elengedhetetlen volt az ócskavas, ezért jószerivel nem nézték, hogy az honnan érkezett – tette hozzá Ágothai József. Az alapanyag-beszállítóval az ócskavas-kereskedők álltak közvetlen kapcsolatban.

Váltót kaptak a kocsikért?

A kilencvenes évek elején a miskolci Eurofém Hungary Kft., majd a hasonló tulajdonú É-D Vascentrum Kft. – a diósgyőri cég egyik legnagyobb beszállítója – sok száz leselejtezett vasúti vagonhoz jutott, amelyeket a diósgyőri kohászatnak adott el. Az MTI tudomása szerint az akkor felszámolás alatt álló kohászati társaság felszámolója – készpénz híján – váltót állított ki a vételárról. Kohászati szakemberek szerint a leselejtezett, feldarabolt vasúti vagonok jó pénz hoztak a kereskedőknek. Egy 20-22 tonnás vagont 200-300 ezer forintért vagy még kevesebbért meg lehetett venni, miközben az alapanyaghiánnyal küzdő magyar és külföldi kohászati társaságok az ócskavas kilójáért ennél lényegesen többet fizettek.

Vasúti szakemberek azt mondták: nehéz megállapítani, hogy melyik vagont érdemes még felújítani, melyiket kell kohóba küldeni. Az 1980-as évek közepe óta legalább húszezer vagy még annál is több vagont selejtezett le a vasúttársaság, amelynek a korábbi 46-48 ezerről mintegy 20 ezerre olvadt a kocsiparkja. Az MTI által megkérdezett szakemberek szerint még ez is sok.

Megkezdődött a nyomozás

A kétezer leselejtezett vasúti kocsi ügyében azután indított nyomozást a rendőrség, hogy Szép Béla szocialista országgyűlési képviselő feljelentést tett a Legfőbb Ügyészségen. A politikus figyelmét az keltette fel, hogy a MÁV Cargo árufuvarozási korlátozást vezetett be Záhony térségére 2007. március 1-jétől. Hozzátette: kíváncsi volt a rendelkezés okára, és ekkor derült ki, hogy nincs elég kocsi, ugyanis a vállalat korábban kétezer vasúti kocsi selejtezéséről döntött. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) kedden közleményben tudatta, hogy különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés ügyében nyomoz. A rendőrök gyanúsítottként hallgattak ki egy 44 és egy 57 éves budapesti, valamint egy 63 éves szolnoki férfit, valamint kezdeményezték előzetes letartóztatásukat.

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke az MTI-vel közölte, hogy az egyik érintett jelenleg a MÁV Cargo Zrt. vezetője. A Magyar Rádió úgy tudja, hogy Kovács Imréről, a MÁV Cargo vezérigazgatójáról van szó. Mándoki Zoltán MÁV-vezérigazgató 2003-ban belső vizsgálatot rendelt el az ügyben.

(MTI, MNO)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.