Hiller úgy látja: A történelem nem egy receptgyűjtemény

Az egész életen át tartó tanulás, a felnőttképzés fontosságára hívta fel a figyelmet Hiller István oktatási és kulturális miniszter szerdán Budapesten, a Hatodik nemzetközi felnőttoktatási konferencia (CONFINTEA VI.) páneurópai előkészítő tanácskozásának megnyitó ünnepségén. Hozzátette: a válságot követő időszakra időben fel kell készülni. Szólt arról is, hogy „konfliktusokkal súlyosan terhelt folyamat” az oktatás egészének korszerűsítése és teljes átalakítása, amely épp most zajlik Magyarországon. • Hiller közel ötmillió eurót ígér

MNO
2008. 12. 03. 11:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiller a megnyitón úgy fogalmazott: a tanácskozás résztvevői előtt sem részletezni, sem bizonygatni nem kell az egész életen át tartó tanulás, a felnőttképzés jelentőségét. A gazdasági és pénzügyi világválságra utalva kiemelte: időben kell felkészülni a megoldásra és a válság után következő időszakra. Az oktatás, a kultúra és az innováció együttesen mutathat kiutat a válságból – mondta, megjegyezve: a krízis után semmi sem megy majd úgy, mint az előtt, új utakat kell keresni és javasolni. Hiller hangsúlyozta: „a történelem nem szakácskönyv, nem egy receptgyűjtemény, nem arról szól, hogy nézzünk meg korábbi válságokat, tárjuk fel a megoldást, és máris tudjuk, hogy mi lesz a világunkban két év múlva”. Kiemelte, hogy hinnünk kell az emberi kreativitásban, szorgalomban és tehetségben, a humán erőforrás lényegében. Hiller István szólt arról is, hogy Magyarországon most zajlik az oktatás egészének korszerűsítése és teljes átalakítása, és ez „konfliktusokkal súlyosan terhelt folyamat”.

Zarko Obradovic szerb oktatásügyi miniszter a megnyitón a Szerbiában zajló oktatási reformokról beszélt. Elmondta, hogy a többi közt modernizálták a tankönyvkiadási rendszert, iskolákat építettek, s a reformok fontos része a diszkrimináció csökkentése az oktatásban. Hozzátette, hogy a roma kisebbség van a leginkább hátrányos helyzetben, hiszen mindössze húsz százalékuk fejezte be az általános iskolát. Kitért arra, hogy a gazdasági és pénzügyi világválság már Szerbiában is érezhető, de az oktatási reformokat folytatják. A szerb oktatásügyi miniszter szólt arról is, hogy Szerbiában igen magas az írástudatlan emberek száma.

Troy Justesen, az Amerikai Egyesült Államok szakképzési és felnőttoktatási miniszterhelyettese azt emelte ki, hogy a világválságot csak akkor lehet megoldani, ha a felnőttoktatás és a munkavállalás közötti kapcsolatot megteremtik. Utalt arra, hogy az Egyesült Államokban a diákok egyharmada a középiskola elvégzésével abbahagyja a tanulmányait. Hozzátette: a bevándorlás hatására 2030-ra rengeteg olyan ember lesz az országban, akinek nincs felsőfokú végzettsége, és nem tud jól angolul.

Ana Luiza Machado, az UNESCO oktatási főigazgató-helyettese azt hangsúlyozta: mindenhol a világon az oktatás a legfontosabb a leghátrányosabb lakosság számára. Kiemelte, hogy a felnőttoktatás a világon mindenhol nagyon fontos szerepet játszik a demokrácia, az igazság, a nemek közötti egyenlőség elősegítésében. Nem lesz sikeres egyik olyan, gazdaságot fellendítő kormányzati program sem, amelyik nem veszi figyelembe az oktatást és a felnőttoktatást – mondta.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.