Hiller a megnyitón úgy fogalmazott: a tanácskozás résztvevői előtt sem részletezni, sem bizonygatni nem kell az egész életen át tartó tanulás, a felnőttképzés jelentőségét. A gazdasági és pénzügyi világválságra utalva kiemelte: időben kell felkészülni a megoldásra és a válság után következő időszakra. Az oktatás, a kultúra és az innováció együttesen mutathat kiutat a válságból – mondta, megjegyezve: a krízis után semmi sem megy majd úgy, mint az előtt, új utakat kell keresni és javasolni. Hiller hangsúlyozta: „a történelem nem szakácskönyv, nem egy receptgyűjtemény, nem arról szól, hogy nézzünk meg korábbi válságokat, tárjuk fel a megoldást, és máris tudjuk, hogy mi lesz a világunkban két év múlva”. Kiemelte, hogy hinnünk kell az emberi kreativitásban, szorgalomban és tehetségben, a humán erőforrás lényegében. Hiller István szólt arról is, hogy Magyarországon most zajlik az oktatás egészének korszerűsítése és teljes átalakítása, és ez „konfliktusokkal súlyosan terhelt folyamat”.
Zarko Obradovic szerb oktatásügyi miniszter a megnyitón a Szerbiában zajló oktatási reformokról beszélt. Elmondta, hogy a többi közt modernizálták a tankönyvkiadási rendszert, iskolákat építettek, s a reformok fontos része a diszkrimináció csökkentése az oktatásban. Hozzátette, hogy a roma kisebbség van a leginkább hátrányos helyzetben, hiszen mindössze húsz százalékuk fejezte be az általános iskolát. Kitért arra, hogy a gazdasági és pénzügyi világválság már Szerbiában is érezhető, de az oktatási reformokat folytatják. A szerb oktatásügyi miniszter szólt arról is, hogy Szerbiában igen magas az írástudatlan emberek száma.
Troy Justesen, az Amerikai Egyesült Államok szakképzési és felnőttoktatási miniszterhelyettese azt emelte ki, hogy a világválságot csak akkor lehet megoldani, ha a felnőttoktatás és a munkavállalás közötti kapcsolatot megteremtik. Utalt arra, hogy az Egyesült Államokban a diákok egyharmada a középiskola elvégzésével abbahagyja a tanulmányait. Hozzátette: a bevándorlás hatására 2030-ra rengeteg olyan ember lesz az országban, akinek nincs felsőfokú végzettsége, és nem tud jól angolul.
Ana Luiza Machado, az UNESCO oktatási főigazgató-helyettese azt hangsúlyozta: mindenhol a világon az oktatás a legfontosabb a leghátrányosabb lakosság számára. Kiemelte, hogy a felnőttoktatás a világon mindenhol nagyon fontos szerepet játszik a demokrácia, az igazság, a nemek közötti egyenlőség elősegítésében. Nem lesz sikeres egyik olyan, gazdaságot fellendítő kormányzati program sem, amelyik nem veszi figyelembe az oktatást és a felnőttoktatást – mondta.
(MTI)