Hiller úgy látja: A történelem nem egy receptgyűjtemény

Az egész életen át tartó tanulás, a felnőttképzés fontosságára hívta fel a figyelmet Hiller István oktatási és kulturális miniszter szerdán Budapesten, a Hatodik nemzetközi felnőttoktatási konferencia (CONFINTEA VI.) páneurópai előkészítő tanácskozásának megnyitó ünnepségén. Hozzátette: a válságot követő időszakra időben fel kell készülni. Szólt arról is, hogy „konfliktusokkal súlyosan terhelt folyamat” az oktatás egészének korszerűsítése és teljes átalakítása, amely épp most zajlik Magyarországon. • Hiller közel ötmillió eurót ígér

MNO
2008. 12. 03. 11:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiller a megnyitón úgy fogalmazott: a tanácskozás résztvevői előtt sem részletezni, sem bizonygatni nem kell az egész életen át tartó tanulás, a felnőttképzés jelentőségét. A gazdasági és pénzügyi világválságra utalva kiemelte: időben kell felkészülni a megoldásra és a válság után következő időszakra. Az oktatás, a kultúra és az innováció együttesen mutathat kiutat a válságból – mondta, megjegyezve: a krízis után semmi sem megy majd úgy, mint az előtt, új utakat kell keresni és javasolni. Hiller hangsúlyozta: „a történelem nem szakácskönyv, nem egy receptgyűjtemény, nem arról szól, hogy nézzünk meg korábbi válságokat, tárjuk fel a megoldást, és máris tudjuk, hogy mi lesz a világunkban két év múlva”. Kiemelte, hogy hinnünk kell az emberi kreativitásban, szorgalomban és tehetségben, a humán erőforrás lényegében. Hiller István szólt arról is, hogy Magyarországon most zajlik az oktatás egészének korszerűsítése és teljes átalakítása, és ez „konfliktusokkal súlyosan terhelt folyamat”.

Zarko Obradovic szerb oktatásügyi miniszter a megnyitón a Szerbiában zajló oktatási reformokról beszélt. Elmondta, hogy a többi közt modernizálták a tankönyvkiadási rendszert, iskolákat építettek, s a reformok fontos része a diszkrimináció csökkentése az oktatásban. Hozzátette, hogy a roma kisebbség van a leginkább hátrányos helyzetben, hiszen mindössze húsz százalékuk fejezte be az általános iskolát. Kitért arra, hogy a gazdasági és pénzügyi világválság már Szerbiában is érezhető, de az oktatási reformokat folytatják. A szerb oktatásügyi miniszter szólt arról is, hogy Szerbiában igen magas az írástudatlan emberek száma.

Troy Justesen, az Amerikai Egyesült Államok szakképzési és felnőttoktatási miniszterhelyettese azt emelte ki, hogy a világválságot csak akkor lehet megoldani, ha a felnőttoktatás és a munkavállalás közötti kapcsolatot megteremtik. Utalt arra, hogy az Egyesült Államokban a diákok egyharmada a középiskola elvégzésével abbahagyja a tanulmányait. Hozzátette: a bevándorlás hatására 2030-ra rengeteg olyan ember lesz az országban, akinek nincs felsőfokú végzettsége, és nem tud jól angolul.

Ana Luiza Machado, az UNESCO oktatási főigazgató-helyettese azt hangsúlyozta: mindenhol a világon az oktatás a legfontosabb a leghátrányosabb lakosság számára. Kiemelte, hogy a felnőttoktatás a világon mindenhol nagyon fontos szerepet játszik a demokrácia, az igazság, a nemek közötti egyenlőség elősegítésében. Nem lesz sikeres egyik olyan, gazdaságot fellendítő kormányzati program sem, amelyik nem veszi figyelembe az oktatást és a felnőttoktatást – mondta.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.