Az új stratégia nyomán az egész város területe teherforgalmi korlátozás alá esik, az átmenő teherforgalomnak az M0-ás körgyűrűt kell használnia. A teherautók csak kijelölt útvonalakon közelíthetik meg azokat az iparterületeket és logisztikai központokat, amelyeket kiszolgálnak – közölte. A fő cél, hogy jelentősen csökkenjen Budapesten a légszennyezés – tette hozzá Demszky Gábor.
A főpolgármester beszélt arról is, hogy az M0-ás körgyűrű tehermentesítő funkciója már most is jelentős, sokkal kevesebb nehéz tehergépkocsi közlekedik a Hungária gyűrűn belül, ezáltal jelentősen javult a levegő minősége és sokkal átjárhatóbbá vált a város.
Az új stratégiai elképzelések szerint a város területét koncentrikus körök mentén övezetekre osztják, így a nagyobb súlyú gépjárművek bizonyos területekre nem hajthatnak be. A belső kerületekre a nap folyamán például csak a 3,5 tonna, valamint a 7,5 tonna összsúlyú teherautók mehetnek be. Ugyanakkor annak érdekében, hogy a korlátozás miatt a budapestiek ne szenvedjenek hátrányt például költözéskor, tüzelőanyag vagy építőanyag szállításakor, meghatároztak „nyitott időszakokat” is. Ennek alapján reggel öt és hét óra, valamint este 18 és 22 óra között a 12 tonna össztömegig a teherautók behajthatnak a belső területekre. A város többi részén 12 tonnás korlátozás lesz érvényben a fővárosi utak, illetve az itt élők védelmére.
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes arról számolt be, hogy a felszíni parkolást hosszabb távon szabályozni kell. A tavasz végére szeretnének egy koncepciót letenni a Fővárosi Közgyűlés asztalára, mert a jelenlegi rendszer tovább nem tartható. Példaként említette, hogy jelenleg a belvárosban a felszíni parkolóhelyek 17 százalékát mozgáskorlátozott igazolvánnyal ingyenesen veszik igénybe. Jelezte, hogy a Fővárosi Közgyűlés várhatóan a kormányhoz fordul, hogy ezt a tarthatatlan állapotot jogi úton rendezzék, természetesen úgy, hogy a ténylegesen rászorulók semmi hátrányt ne szenvedjenek.
Hagyó Miklós beszélt arról is, hogy változtatni fognak a parkolási díjak rendszerén, ezeket úgy alakítják ki, hogy a BKV-díjakat veszik alapul, bizonyos szorzószámok szerint. Azt tervezik, hogy két kiemelt övezet lesz a városban és négy egyéb övezet, ezeket a belvárosból kiindulva a külső kerületek felé fogják kialakítani. A díjbevételek növekedéséből származó bevételeket a főváros 100 százalékban be fogja fizetni a közös közlekedési alapba, a kerületektől pedig azt kérik, hogy a rájuk eső növekményrésznek a 80 százalékát szintén fizessék be ide. A közlekedési alapból elsősorban a BKV finanszírozását, a járműpark felújítását biztosítanák, valamint azt, hogy további P+R parkolókat hozzanak létre. Ezekről a stratégiai elképzelésekről várhatóan december 18-án dönt a Fővárosi Közgyűlés.
(MTI)