A kötött pályás szakszervezetek január 14-én kezdeményezték a kollektív munkaügyi egyeztetést a BKV vezérigazgatójánál, Kocsis Istvánnál a HÉV tervezett kiszervezése kapcsán. „Kérésüknek megfelelően a munkáltató hétfőn délutánra ki is jelölte a tárgyalások megkezdésének időpontját, mely időponttól kezdve a felek – megegyezés hiányában – minimum hét napig kötelesek egyeztetni” – tudatta közleményében szombaton a BKV. Hozzátették: a tárgyalások megkezdésének időpontjától kezdve a szakszervezetek bármikor kétórás figyelmeztető sztrájkot tarthatnak, illetve a hét nap leteltét követően – ha a tárgyalások eredménytelenek lesznek – általános sztrájkot kezdeményezhetnek. Gulyás Attila, a BKV-nál működő legnagyobb létszámú szakszervezeti szövetség elnökhelyettese, a metródolgozók szakszervezetének elnöke pénteken elmondta: az egyeztetés eredménytelensége vagy elmaradása esetén a munkavállalók érdekeinek megvédésére készek sztrájkot is hirdetni. Az érdekképviseletek szerint a HÉV üzletági kiszervezése kapcsán nincs garancia arra, hogy a HÉV kiválásától pozitívvá válik a BKV közép- és hosszú távú gazdálkodása.
Az viszont bizonyos, hogy egy ilyen lépés mind a BKV, mind a HÉV dolgozóinak gazdasági érdekeit jelentősen sértheti. Érdekesnek tartják azt, hogy egy olyan, számozás nélküli kormányhatározatra hivatkozva készíti elő a BKV vezetése a HÉV kiszervezését, amely a kormánydöntésként megjelölt napon, december 17-én meg sem jelent a Magyar Közlönyben. Az a 30 milliárd forint pedig, amit ez a kormányhatározat kilátásba helyezett a HÉV többségi tulajdonának megszerzése ellenében, aligha oldja meg a BKV gondjait. Gulyás Attila felhívta a figyelmet arra is: ez a kormányhatározat semmilyen rendelkezést nem tartalmaz arról, hogy a BKV vezetésének felhatalmazása lenne a HÉV-ágazat kiszervezésének előkészítésére. E koncepció feltételezi azt is, hogy a BKV továbbra is résztulajdonosa marad a HÉV-nek, „de a vezérigazgató úr állításával szemben” ez csak kisebbségi részesedés lehet.
Az érdekképviseletek úgy vélik, hogy egy ilyen kiszervezés után is garantálni kell a HÉV-ágazatban jelenleg dolgozók továbbfoglalkoztatását. Garanciákat azonban erre még nem kaptak. A szakszervezetek részére a héten átadott igazgatósági előterjesztés-tervezet azt viszont tartalmazza, hogy az új társaságnál egy év után megszűnne a kollektív szerződés. Így nincs garancia arra, hogy a HÉV-dolgozók továbbra is olyan jogokat, védettséget kapnának, mint a BKV munkavállalói. Az érdekképviseletek úgy vélik, attól, hogy holdinggá alakulna a BKV, még nem feltétlenül lesz eredményes a gazdálkodása, viszont sokak állása kerülhet veszélybe. Ezért hatástanulmányokat, illetve az eredményes gazdálkodáshoz szükséges foglalkoztatás fenntartását kérik. Elvárják azt is, hogy a cégvezetés a tavaly december közepén vállalt feladatot teljesítse, mielőbb eljuttassa hozzájuk a BKV közép- és hosszú távú finanszírozását rendező koncepciót – mondta még pénteken Gulyás Attila.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.