Kártérítést fizet a Budapest Airport

A Budapest Airport (BA) saját költségén kijavíttatja annak a rákoshegyi háznak a tetőszerkezetét, amelyet egy repülőgép keltette légörvény rongált meg még hétfőre virradóra – közölte a cég közleményben az MTI-vel. A cég kártalanítási alap létrehozását is javasolta a hasonló esetekre.

MNO
2009. 03. 31. 12:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XVII. kerületi Berzsenyi Dániel utcában egy teherárut szállító repülőgép okozott kárt; az épületről a tulajdonos közlése szerint több négyzetméternyi területen leperegtek a cserepek, és megrongálódott az ereszcsatorna. Szollár Domokos, a BA kommunikációs vezetője az esettel kapcsolatban kedden azt közölte, hogy bár a jogi felelősség minden esetben a kár okozóját, tehát ez esetben a légitársaságot terheli, a BA mégis úgy döntött, hogy saját költségén, „önkéntes alapon” kártalanítja az ingatlan tulajdonosát.

A repülőgép a magyar légiforgalmi szolgálat, a HungaroControl tájékoztatása szerint a repülési szabályoknak megfelelően közlekedett és betartotta mind a repülési magasságra, mind az repülési útvonalra vonatkozó szabályokat – írta a BA. A BA egyúttal egy, a kerülettel közösen létrehozandó pénzügyi alapra is javaslatot tett a jövőben esetlegesen előforduló légörvény okozta károk megtérítésére. Az elképzelés szerint a kártalanítás költségeit a BA állná, míg az ügyintézést az önkormányzat bonyolítaná. Utaltak arra, hogy hasonló pénzügyi alap már működik Vecsésen.

Szollár Domokos kitért arra is, hogy az elmúlt évben a forgalom 2,7 százaléka, 1567 repülőgép szállt le a városrész felett. Közlése szerint a most megnövekedett forgalmat a Ferihegyi repülőtér egyik futópályájának felújítási munkái indokolják; a gépek ezért jelenleg kizárólag a kettes számú futópályát használhatják. Mint írta, a futópályákat repülésbiztonsági okokból kell felújítani, mert az 1980-as évek végén kiépült fényrendszer mára elavult. E munkák miatt március 9-e és április 29-e között Ferihegy teljes forgalma a kettes számú pályán történik. Szollár Domokos közölte, a repülőtér erre az időre kéri az érintett körzetben lakók türelmét és megértését.

A közlemény emlékeztet arra is, hogy 2008-ban nyolc panasz érkezett a BA-hoz, ebből három Rákoshegyről. A hétfői esetet követően a XVII. kerület polgármestere, Riz Levente az MTI-nek azt mondta: a gépek leszállásakor keletkező légörvények rendszeresen megrongálják az épületeket, és az így keletkezett károkat, dokumentálva, folyamatosan jelzik a repteret üzemeltető Budapest Airportnak és a HungaroControlnak, ám eddig, a jegyzőkönyv felvételén kívül, nem történt semmi. A polgármester szerint a kettes kifutópályát 1982-ben törvénytelenül építették, ugyanis a jogszabályok szerint a védőtávolságnak 5 kilométerre kellene lennie, de a 100 éve lakott területtől a kifutópálya mindössze másfél kilométerre van. Hozzáfűzte, lakossági tiltakozásra 1984 és 1997 között betiltották a Rákoshegy felőli vég használatát, de nemzetgazdasági érdekre való hivatkozással 1997-től újra megnyitották, és a repülőgépek le- és felszálláskor 150-200 méter magasságban húznak el a lakóházak felett.

Rákosmente vezetője azt szeretné elérni, hogy zárják be a kifutópályát, és azt csak rendkívüli esetben lehessen használni, hogy megelőzzék a súlyos baleseteket, nem beszélve arról, hogy a kerületnek ezen a részén a házak is elértéktelenednek a repülőgépek okozta zaj miatt.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.