Kártérítést fizet a Budapest Airport

A Budapest Airport (BA) saját költségén kijavíttatja annak a rákoshegyi háznak a tetőszerkezetét, amelyet egy repülőgép keltette légörvény rongált meg még hétfőre virradóra – közölte a cég közleményben az MTI-vel. A cég kártalanítási alap létrehozását is javasolta a hasonló esetekre.

MNO
2009. 03. 31. 12:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XVII. kerületi Berzsenyi Dániel utcában egy teherárut szállító repülőgép okozott kárt; az épületről a tulajdonos közlése szerint több négyzetméternyi területen leperegtek a cserepek, és megrongálódott az ereszcsatorna. Szollár Domokos, a BA kommunikációs vezetője az esettel kapcsolatban kedden azt közölte, hogy bár a jogi felelősség minden esetben a kár okozóját, tehát ez esetben a légitársaságot terheli, a BA mégis úgy döntött, hogy saját költségén, „önkéntes alapon” kártalanítja az ingatlan tulajdonosát.

A repülőgép a magyar légiforgalmi szolgálat, a HungaroControl tájékoztatása szerint a repülési szabályoknak megfelelően közlekedett és betartotta mind a repülési magasságra, mind az repülési útvonalra vonatkozó szabályokat – írta a BA. A BA egyúttal egy, a kerülettel közösen létrehozandó pénzügyi alapra is javaslatot tett a jövőben esetlegesen előforduló légörvény okozta károk megtérítésére. Az elképzelés szerint a kártalanítás költségeit a BA állná, míg az ügyintézést az önkormányzat bonyolítaná. Utaltak arra, hogy hasonló pénzügyi alap már működik Vecsésen.

Szollár Domokos kitért arra is, hogy az elmúlt évben a forgalom 2,7 százaléka, 1567 repülőgép szállt le a városrész felett. Közlése szerint a most megnövekedett forgalmat a Ferihegyi repülőtér egyik futópályájának felújítási munkái indokolják; a gépek ezért jelenleg kizárólag a kettes számú futópályát használhatják. Mint írta, a futópályákat repülésbiztonsági okokból kell felújítani, mert az 1980-as évek végén kiépült fényrendszer mára elavult. E munkák miatt március 9-e és április 29-e között Ferihegy teljes forgalma a kettes számú pályán történik. Szollár Domokos közölte, a repülőtér erre az időre kéri az érintett körzetben lakók türelmét és megértését.

A közlemény emlékeztet arra is, hogy 2008-ban nyolc panasz érkezett a BA-hoz, ebből három Rákoshegyről. A hétfői esetet követően a XVII. kerület polgármestere, Riz Levente az MTI-nek azt mondta: a gépek leszállásakor keletkező légörvények rendszeresen megrongálják az épületeket, és az így keletkezett károkat, dokumentálva, folyamatosan jelzik a repteret üzemeltető Budapest Airportnak és a HungaroControlnak, ám eddig, a jegyzőkönyv felvételén kívül, nem történt semmi. A polgármester szerint a kettes kifutópályát 1982-ben törvénytelenül építették, ugyanis a jogszabályok szerint a védőtávolságnak 5 kilométerre kellene lennie, de a 100 éve lakott területtől a kifutópálya mindössze másfél kilométerre van. Hozzáfűzte, lakossági tiltakozásra 1984 és 1997 között betiltották a Rákoshegy felőli vég használatát, de nemzetgazdasági érdekre való hivatkozással 1997-től újra megnyitották, és a repülőgépek le- és felszálláskor 150-200 méter magasságban húznak el a lakóházak felett.

Rákosmente vezetője azt szeretné elérni, hogy zárják be a kifutópályát, és azt csak rendkívüli esetben lehessen használni, hogy megelőzzék a súlyos baleseteket, nem beszélve arról, hogy a kerületnek ezen a részén a házak is elértéktelenednek a repülőgépek okozta zaj miatt.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.