Az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere szerint a napokban megjelent sajtóhírekből kiderült, hogy az MSZP-csomag megszorításai között a MÁV finanszírozását 50-80 milliárdos elvonás érintheti. Úgy vélte, hogy ha ezt a megszorítást végrehajtják, az a jelenlegi menetrendet a felére csökkenti, ez pedig azt jelentené, hogy a dolgozók létszáma is jelentős mértékben, legalább a felével csökkenne. Mivel jelenleg 40 ezer ember dolgozik a vasútnál, ez a lépés 20 ezer vasúti dolgozó munkahelyét érintené közvetlenül – tette hozzá.
Fónagy János szerint emellett azonban a megszorítás további 150-200 ezer vasúttal munkába járó ember állását is veszélybe sodorja, hiszen az emberek nem tudnak majd eljutni a munkahelyükre, vagy csak olyan költséggel, amit nem tudnak vállalni. Így szerinte a vasutat érintő megszorítás nemcsak alapvetően veszélyezteti a személyszállítás működését, de munkahelyellenes intézkedés is. Fónagy János azt mondta: bízik abban, hogy a szocialista kormány is felfogja, a vasútnak nincs hova hátrálnia, a működéshez szükséges alapvető feltételeket biztosítani kell. Mint mondta, az MSZP megszorítási csomagja hibás logikát követ, amikor mindent a hiány kezelésének vet alá, hiszen ettől még nem lesz több vitalitás a gazdaságban. Szerinte a megszorító intézkedések miatt a fogyasztás visszaesése drámai méreteket ölt majd, és ez a vasutat is érinteni fogja, az utazási kedvezmény megszüntetése pedig szintén tovább csökkenti majd a fogyasztást.
Arra a kérdésre, mit szólnak ahhoz, hogy a kormány csak a rászorulóknak biztosítaná a vasúti kedvezményeket, Fónagy János azt mondta: a jelenlegi magyar társadalmi viszonyok között rászorulónak számít, aki vasúttal jár, hiszen aki nem szorul rá, az ma sem vonattal közlekedik. A fideszes politikus szerint a magyar lakosság mai gazdasági helyzetében a szociális költségtérítések radikális csökkentése ellehetetleníti a társadalmat, és rendkívül hátrányosan érinti a vidéken élőket, a nagycsaládosokat és a vasúttal munkába járó ingázókat. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az utazási kedvezmények közül van olyan, amely 50-60 vagy akár 100 éves múltra tekint vissza, így ezek újragondolása vagy leépítése széles körű társadalmi egyeztetést igényel, ezt nem lehet erőszakosan szabályozni.
(MTI)
Elrontották a magyar többségi tulajdonú klub népünnepélyét, Szegeden kéne fordítani
