Több diákot is megizzasztott az idei történelem érettségi

Megoszlottak a vélemények a szerdai történelem írásbeli nehézségéről, a diákok egy része szerint nem volt annyira nehéz a vizsga, míg mások nem egészen ilyen kérdésekre számítottak – derült ki a távirati iroda megyei körképéből. • Történelem érettségik: bombafenyegetés, nyomdai hibás feladatlap

MNO
2009. 05. 06. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annyira nem volt nehéz a történelem érettségi, aki kicsit is készült rá, az meg tudta oldani a feladatokat – mondta el a vizsgát követően a szegedi Deák Ferenc Gimnázium diákja, Szereda György. Szerinte nem voltak különösen nehéz és meglepő kérdések, bár az angol parlamentarizmus kialakulása kissé „megizzasztotta” – vallotta be. Tóth Tímea sem tartotta nehéznek a vizsgát. Az eleje a rövid kérdésekkel gondolkodtató volt – mondta –, de az esszék, ahol lehetett választani, nagyon könnyűnek bizonyultak, hisz a forrás, az ábra és a képek sokat segítettek. Ő a Rákóczi-szabadságharcot és a második ipari forradalmat választotta. A Rákóczi-szabadságharcra egyébként készültek, biztosak voltak abban, hogy idén megjelenik, miután a korábbi vizsgákban ezt nem kérdezték. Olyan része nem volt az érettséginek, amire nem számítottak – mondta Tóth Tímea.

A győri Révai Miklós Gimnáziumban nagyrészt kihasználták a rendelkezésre álló időt a diákok, mivel az összeállított kérdéssort nehéznek találták. Erdős László, a gimnázium igazgatóhelyettese azt mondta: talán kissé sok társadalmi kérdés szerepelt a tételek között. A kérdések többségét csak tárgyi tudással nem lehetett megoldani, kellettek azok a készségek, amelyeket az órákon lehetett elsajátítani. Az esszékérdések között Erdős László némileg szokatlannak, bár a követelmények közé tartozónak nevezte az ókori Kelet vallásaival kapcsolatosakat. A megkérdezett révais diákok többsége nehéznek tartotta a tételeket. Elsősorban az olyan kérdések okoztak gondot, amelyeknél csak egy ábrát adtak meg, s jelentős saját tudást igényelt a megoldás. Ezek közé tartozott például, hogy egy ábra alapján kellett meghatározni, mely földterületek tartoznak a földesúrhoz, melyek a jobbágyhoz, s melyek közösek. De a reformkori társadalmi rétegekről szóló kérdést is nehéznek mondták. Ugyanakkor voltak olyan kérdések az érettségizők szerint, amelyekre lehetett számítani, mint a rendszerváltással kapcsolatosak. Többen meglepőnek tartották ugyanakkor a nők választójogával kapcsolatos kérdést.

Szabó Miklós, a soproni Széchenyi István Gimnázium igazgatója szerint a diákok nem egészen ilyen kérdésekre számítottak. A könnyebb magyar és matek érettségi után a történelem nehezebbnek tűnt számukra, de mindegyik feladat megoldható volt. Sok válasz kiolvasható volt a megadott forrásokból és térképekből. A magyar történelemből a legtöbben a polgári átalakulásról írtak szívesen, így Sopronban is a ’48-as áprilisi törvények utáni polgári Magyarország átalakulása volt a kedvenc téma. A kiskérdések közül sokan választották a tatárjárást vagy az ókori keleti vallásokat. A soproni gimnáziumban 102 diák érettségizett történelemből, közülük nyolcan emelt szinten. Nehezebb tételekre számítottak az érettségizők történelemből Miskolcon, ugyanakkor mégsem volt egyszerű a vizsgasor – lényegében így lehet summázni a diákok véleményét.

A pedagógusok hasonló tételsorokat vártak, és erre készítették fel a diákokat – mondta Szeppelfeld Erzsébet, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese, történelemtanár. Az érettségiről távozók többsége elégedetten, felszabadultan hagyta el a termeket. Többen úgy fogalmaztak: a történelmi érettségi végezetül nemcsak a rég történéseiről, hanem a közelmúltról is szólt, arról az időszakról, amelybe ők is beleszülettek, és amelyről nekik is lehetett és van is véleményük. A hajdúszoboszlói Hőgyes Endre Gimnázium igazgatóhelyettese, Rácz Miklós a szerdai történelem írásbeli vizsga után arról tájékoztatott, hogy a „folyosói szóbeszéd” alapján az intézményben érettségizett 115 diák többsége nehéznek találta a feladatsort.

A pécsi Leőwey Klára Gimnáziumban 190 diák magyar nyelven, harmincan franciául és mintegy hetvenen német nyelven tették le szerdán történelemből a középszintű érettségit. Szolcsányi Jánosné igazgató azt mondta: a diákok felkészültek, de nehéznek ítélték a feladatokat. Hozzátette: az esszéket tekintve kevesen választották a Rákóczi-szabadságharcot, annál többen döntöttek azonban a második ipari forradalom és a rendszerváltás mellett.

Rossprim Dániel, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának végzős tanulója elmondta: a rövidebb feladatok között volt néhány nehezebb, összességében azonban nem okoztak meglepetést. Hozzátette: az esszék közül a tatárjárás és a második ipari forradalom feladat kidolgozására vállalkozott.

Nehezebbek voltak idén a történelem érettségi tesztkérdései, mint az elmúlt években, de a diákok ismerték a feladattípusokat, sokat gyakorolták azokat, ezért nem okozott nehézséget a megoldásuk – mondták el a történelem érettségi megírása után a zalai diákok. Gyimesi Mártonnak, a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium történelemtanárának az érettségizők arról számoltak be, hogy nem volt olyan feladat, ami váratlanul érte őket, de nehezebbek voltak a középszintű történelem érettségi szöveges feladatai, mint az elmúlt évben. Az emelt szintű vizsgánál – ugyancsak a rövid, szöveges feladatoknál – váratlanul érte a diákokat, hogy sok konkrét évszámot kellett tudni, ami a korábbi években nem volt megszokott. Nem számított környezetvédelmi kérdésekre a történelem érettségin Tájcsnek Éva Diána, az Apáczai Csere János ÁMK végzős tanulója, mint fogalmazott, az érettségi nem volt könnyű, de azért meg lehetett írni.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.