Meg kellene állapodni a román–magyar autópálya-átkelőkről

Mielőbb meg kell születnie a megállapodásnak Románia és Magyarország között az autópálya-határátkelők helyéről, hiszen tarthatatlan, hogy Magyarországnak a szomszédai közül most már szinte csak Romániával nincs autópálya-határmetszése – állapította meg pénteken az MTI érdeklődésére Bukarestben Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdasági államtitkára.

MNO
2010. 10. 15. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen a napon ugyanis ebben a városban tartották a Magyar–Román Kormányközi Gazdasági Együttműködési Vegyes Bizottság ötödik ülését, amelyen az államtitkár a bizottság társelnökeként vett részt. Ez a tanácskozás jó alkalmat teremtett arra, hogy a két ország – amely Becsey szerint 2008 októberében hasonló helyzetben volt, egyaránt „pórázra és mentőövre” kényszerült – összehasonlítsa, a válságkezelésnek milyen útját választotta.

A tisztségviselő az MTI-nek elmondta: a román fél alapvetően a Nemzetközi Valutaalapra (IMF) támaszkodó, erőteljesen megszorító válságkezelést folytat, az ülésen azonban kifejezte reményét, hogy 2011-től az ország már növekedési szakaszba léphet. Magyarország viszont egy gazdasági kitörési stratégiával lép fel a válság ellen, nem a lakossági megszorításokat tekinti megoldásnak, inkább a reálgazdasági befektetések ösztönzésével próbálkozik, a monopoliparágak, a pénzügyi szféra területén igyekszik megteremteni ennek a háttérfedezetét egy ideiglenes válságadórendszerrel – fejtette ki Becsey Zsolt.

A két ország az európai uniós magyar elnökség közeledtével egyeztetni fog az EU gazdaságpolitikai koordinációs tevékenységét illetően, akárcsak a tízéves nemzeti gazdasági fejlődési stratégiák kérdésében – mondta az államtitkár. „Sok kérdésben már most tematikailag egyetértünk” – mondta a vegyes bizottság magyar társelnöke, aki szükségesnek látta, hogy Európa a jövőben nagyobb betekintést nyerhessen a tagállamok költségvetési politikájába és fegyelmébe, a beterjesztett számadatok realitásába. Fel fogjuk hívni a figyelmet az Európai Unióban arra, hogy közép-európai specialitásokat is vegyenek figyelembe, ne csak a GDP-mutatókat nézzék – fűzte hozzá.

Az államtitkár a külkereskedelmi és gazdasági kapcsolatok alakulása szempontjából hasonlította össze a multinacionális, illetve a nemzeti tulajdonú vállalatokat. A pénteki ülésen felvetette: fontos lenne statisztikailag elemezni, hogy milyen szerepet töltenek be a nemzeti vállalatok a kétoldalú kereskedelemben vagy a befektetésekben. Hiszen azon lehet lemérni a gazdaságpolitika szerepét, az igazi nemzeti gazdaságok erejét és versenyképességét – mondta. A felek egyébként megállapították: mind a tőkemozgás, mind a kereskedelmi mozgás tekintetében erőteljes a magyar fölény, nem kiegyensúlyozott a helyzet. Növekszik ugyan a kereskedelem, és bár nagyon fontos partnerei vagyunk egymásnak, még nagy tartalékok vannak kihasználatlanul – állapította meg az államtitkár.

A bukaresti ülésen az energia- és közlekedéspolitika, valamint a határ menti együttműködés témája nagy hangsúlyt kapott. Magyar részről szorgalmazták, hogy politikai döntés révén indítsák el a határátkelő-fejlesztést a két ország között. Mint Becsey Zsolt fogalmazott, „az országhatárt megyehatárrá kell degradálni”. Tarthatatlannak nevezte, hogy Magyarországnak a szomszédai közül most már szinte csak Romániával nincs autópálya-határmetszése. „Nincs adminisztratív megegyezés a végleges határmetszéspontokban, ezért megegyeztünk: politikai döntéssel ezt a kérdést nagyon gyorsan rendezni kell” – mondta a külgazdasági államtitkár.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.