Az önkormányzatok fölött nem volt törvényes ellenőrzés

A kormányhivatalok, kormányablakok működésének tapasztalatairól, az ügyfeleket szolgáló államigazgatás kialakításának eddigi lépéseiről és a jövőbeli tervekről kérdezte többek között a Fidesz.hu Szabó Erikát. A területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkár ezenkívül beszélt a jövőben kialakítandó járásokról, az újfajta ügyintézés fogadtatásáról, és beszámolt arról is, hogy milyen tapasztalatokat szereztek a Területi Kormányhivatalok Európai Szervezetének hazánkba látogató tagjai.

MNO
2011. 05. 21. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2010-ben a kormányváltáskor egy széttagolt, az ügyfeleket nem szolgáló, bürokráciával terhelt közigazgatást örököltünk. Amikor átvettük a kormányzást, még regionális államigazgatási hivatalok voltak, melyek alkotmánysértő módon működtek; ugyanis 2007-ben erőltette át – kétharmados helyett – egyszerű többségű törvénnyel a szocialista kormány az erre vonatkozó döntését – fogalmazott Szabó Erika, majd hozzátette: emiatt a regionális államigazgatási hivatalok nem tudták végezni azt a rendkívül fontos munkájukat, mely a törvényességi ellenőrzést jelenti az önkormányzatok felett. „A kormányprogram célul tűzte ki, hogy rendet tesz a közigazgatásban, és az összes lépésünk – ahova most eljutottunk egy év után – mind ezt a célt szolgálta.”

Az államtitkár elmondta, hogy a terv az volt, hogy a széttagolt, átláthatatlan rendszerben, területi szinten működő hatósági ügyintézést folytató szakigazgatási szerveket egy szervezetbe integrálják. Tavaly ősszel el is végezték ezt a munkát, megalkották a kormányhivatalokról szóló törvényt, és január elsejével meg is kezdték a munkájukat a kormányhivatalok. Első lépésben a 33-ból 14 területi államigazgatási szervet integráltak a kormányhivatalok.

Egy jó állam megjelenítése volt a cél

„Nagy horderejű lépés volt január elsejétől egyszerre 29 helyszínen megnyitni a kormányablakokat, melyekkel megyeszékhelyeken, megyei jogú városokban és Budapesten négy helyszínen találkozhat az ügyeit intézni kívánó állampolgár. Ez az ügyfelek szempontjából a legfontosabb lépésünk. A cél az, hogy a polgárokat szolgálatkészen, egy jó állam megjelenítésével úgy tudjuk kiszolgálni, hogy minden ügyüket egy helyen tudják majd intézni” – hangsúlyozta Szabó Erika, de hozzáfűzte, 2013 végére fogják teljes mértékben elérni, hogy minden, az állammal kapcsolatos hatósági ügyet a kormányablaknál intézzenek majd a polgárok.

Kiemelte, hogy az okmányirodákban elintézhető államigazgatási, hatósági ügyek nagy része is bekerül majd a kormányablakba, és az összes olyan ügy is, amelyeket most már a megfelelő szakigazgatási szervek ügyfélszolgálatai látnak el. Ilyen a földhivatal, a munkaügyi központ, a nyugdíjfolyósító igazgatóság vagy az egészségbiztosítási pénztár.

A Területi Kormányhivatalok Európai Szervezetének (EASTR) hazánkba tett látogatásával kapcsolatosan megjegyezte, hogy nagy örömmel fogadták, hogy elvitték őket a kormányhivatalba, és megismerhették az új rendszerünket. „Ami teljesen meglepte a külföldi vendégeinket, az az, hogy nálunk a kormányhivatal szervezeti integráció eredményeként jött létre. Tehát a területen működő szakigazgatási szervek állománya – a kormánytisztviselők is – bekerültek a kormányhivatalba.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.