Az önkormányzatok fölött nem volt törvényes ellenőrzés

A kormányhivatalok, kormányablakok működésének tapasztalatairól, az ügyfeleket szolgáló államigazgatás kialakításának eddigi lépéseiről és a jövőbeli tervekről kérdezte többek között a Fidesz.hu Szabó Erikát. A területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkár ezenkívül beszélt a jövőben kialakítandó járásokról, az újfajta ügyintézés fogadtatásáról, és beszámolt arról is, hogy milyen tapasztalatokat szereztek a Területi Kormányhivatalok Európai Szervezetének hazánkba látogató tagjai.

MNO
2011. 05. 21. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2010-ben a kormányváltáskor egy széttagolt, az ügyfeleket nem szolgáló, bürokráciával terhelt közigazgatást örököltünk. Amikor átvettük a kormányzást, még regionális államigazgatási hivatalok voltak, melyek alkotmánysértő módon működtek; ugyanis 2007-ben erőltette át – kétharmados helyett – egyszerű többségű törvénnyel a szocialista kormány az erre vonatkozó döntését – fogalmazott Szabó Erika, majd hozzátette: emiatt a regionális államigazgatási hivatalok nem tudták végezni azt a rendkívül fontos munkájukat, mely a törvényességi ellenőrzést jelenti az önkormányzatok felett. „A kormányprogram célul tűzte ki, hogy rendet tesz a közigazgatásban, és az összes lépésünk – ahova most eljutottunk egy év után – mind ezt a célt szolgálta.”

Az államtitkár elmondta, hogy a terv az volt, hogy a széttagolt, átláthatatlan rendszerben, területi szinten működő hatósági ügyintézést folytató szakigazgatási szerveket egy szervezetbe integrálják. Tavaly ősszel el is végezték ezt a munkát, megalkották a kormányhivatalokról szóló törvényt, és január elsejével meg is kezdték a munkájukat a kormányhivatalok. Első lépésben a 33-ból 14 területi államigazgatási szervet integráltak a kormányhivatalok.

Egy jó állam megjelenítése volt a cél

„Nagy horderejű lépés volt január elsejétől egyszerre 29 helyszínen megnyitni a kormányablakokat, melyekkel megyeszékhelyeken, megyei jogú városokban és Budapesten négy helyszínen találkozhat az ügyeit intézni kívánó állampolgár. Ez az ügyfelek szempontjából a legfontosabb lépésünk. A cél az, hogy a polgárokat szolgálatkészen, egy jó állam megjelenítésével úgy tudjuk kiszolgálni, hogy minden ügyüket egy helyen tudják majd intézni” – hangsúlyozta Szabó Erika, de hozzáfűzte, 2013 végére fogják teljes mértékben elérni, hogy minden, az állammal kapcsolatos hatósági ügyet a kormányablaknál intézzenek majd a polgárok.

Kiemelte, hogy az okmányirodákban elintézhető államigazgatási, hatósági ügyek nagy része is bekerül majd a kormányablakba, és az összes olyan ügy is, amelyeket most már a megfelelő szakigazgatási szervek ügyfélszolgálatai látnak el. Ilyen a földhivatal, a munkaügyi központ, a nyugdíjfolyósító igazgatóság vagy az egészségbiztosítási pénztár.

A Területi Kormányhivatalok Európai Szervezetének (EASTR) hazánkba tett látogatásával kapcsolatosan megjegyezte, hogy nagy örömmel fogadták, hogy elvitték őket a kormányhivatalba, és megismerhették az új rendszerünket. „Ami teljesen meglepte a külföldi vendégeinket, az az, hogy nálunk a kormányhivatal szervezeti integráció eredményeként jött létre. Tehát a területen működő szakigazgatási szervek állománya – a kormánytisztviselők is – bekerültek a kormányhivatalba.”

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.