Kell-e pénzes borítékot adni, hogy átengedjenek a vizsgán?

A forgalmi vizsgán elsőre átmenni – ez a tanuló vezetők legfőbb vágya. Mi mindent tesznek meg ezért a diákok? Vajon kell-e pénzes borítékot adni, hogy átengedjenek a vizsgán? Egy volt és egy jelenlegi oktató az MNO-nak elmondta azt is, mi a különbség a vidéki és a fővárosi sofőrök között, és mi lehet az oka annak, hogy az idén már hétszer hajtottak a forgalommal szemben.

Durkó Anett
2011. 08. 18. 11:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MNO által megkérdezett szakértők elmondása szerint átlagban 10-20 ezer forintot tesznek a borítékba azok a vezetni tanuló diákok, akik ezzel akarják bebiztosítani a vizsga sikerességét. „A nővéremet háromszor buktatták meg, mint kiderült azért, mert nem akart kenőpénzt fizetni. Ahogy fizetett, rögtön átengedték” – olvasható az egyik internetes blogbejegyzésben. Nem ez az egyetlen ilyen vélemény. Azonban mégis többen vannak azok a tanulók, akik csupán a tudásukra szeretnének támaszkodni, így fel sem merül bennük a lefizetés gondolata. Az MNO-nak nyilatkozó két szakember – egy volt és egy jelenlegi oktató – mindenkinek azt ajánlja, hogy a borítékba szánt összeget inkább a gyakorlásra fordítsa. Tízezer forintból – iskolától függően – 3-4 órát is lehet gyakorolni.

Náday Csaba hét és fél éve gépjárművezető-oktató Budapesten. Szerinte nem szabad feladni akkor sem, ha valaki másodjára sem ment át, hiszen a vizsgákból sokat lehet okulni. Nem szabad elfelejteni, hogy miért ült valaki az autóba, és miért kezdett el vezetni tanulni – tette hozzá az oktató.

Sok a „vagány” sofőr

Baksai József volt gépjárművezető-oktató 13 éven át Szekszárdon tanított. Mint leszögezte, vidéken nyugodtabbak az emberek, és az utak sem olyan zsúfoltak, mint Budapesten. Bár úgy fogalmazott, mindenhol ugyanazokat a szabályokat tanítják meg a tanuló vezetőknek, mégis érezhető különbség van Budapest és az ország egyéb részein közlekedő autósok vezetési stílusa között. A volt oktató nem szeret Budapesten vezetni. Elmondása szerint itt sok a „vagány” sofőr, mindenki siet valahova. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a legtöbb autó oldala meg van nyomva – tette hozzá.

A társadalommal és a neveltetéssel is összefügg, hogy a vezetők nem tanultak meg tolerálni – véli Náday Csaba. „Rohanó világban élünk, amiben gyakran mondogatják azt, hogy pénzért mindent meg lehet vásárolni, és azt gondolják az emberek, hogy befizetnek bizonyos összeget, és nekik jár a jogosítvány. Ez nem egy szolgáltatás. Itt meg kell tanulni megfelelően gondolkozni, és a különböző stratégiák elsajátításán keresztül az autó technikai kezelését is, majd ezt mind összhangba kell hozni” – szögezte le a budapesti oktató.

Figyelmetlenség lehet az oka annak, hogy az idén eddig hét esetben is a forgalommal szemben hajtottak autósok. Nemcsak a KRESZ-táblák, az útburkolati jelek szabályozzák a forgalmat, hanem a járdaszigetek és a felhajtók is úgy vannak kialakítva, hogy elég furcsán és extrém módon kell kanyarodni ahhoz, hogy valaki a forgalommal szemben találja magát – nyilatkozta Náday Csaba.

12 óránként hal meg valaki emiatt

A statisztika alapján a világon 6 másodpercenként, Magyarországon 12 óránként hal meg valaki közúti balesetben. Ezzel mi – a KSH adatai szerint – európai szinten a középmezőnybe tartozunk.

Rendőrségi adatok szerint az év eddig eltelt hét hónapjában 8613 személysérüléses közúti baleset történt, ami 3,12 százalékkal kevesebb, mint 2010 azonos időszakában. Az utakon tavaly 393-an, az idén 323-an haltak meg az első hét hónapban. A közúti balesetek oka változatlan, továbbra is a gyorshajtás vezet, aminek következtében 2347 baleset történt. Ezt követi az elsőbbségi jog megsértése miatt történt 1998 szerencsétlenség, majd a kanyarodási szabályok megszegése következtében bekövetkezett 1375 baleset. Magyarországon 2008 óta egyre kevesebb szerencsétlenség történik az utakon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.