– Mennyiben tekinthető áttörésnek az Országgyűlés által nemrégiben elfogadott, 2030-ig szóló Nemzeti Energiastratégia?
– A korábbi energiapolitikai célrendszertől eltérően az elfogadott Nemzeti Energiastratégia elsődleges célja az energiaellátás biztonságának a szavatolása. Öt nagyon fontos törekvést fogalmaztunk meg ennek elérése érdekében: energiatakarékosság, az energiahatékonyság fokozása; a megújuló energiák részarányának növelése; a közép-európai vezetékhálózat integrálása és az ehhez szükséges határkeresztező kapacitások kiépítése; az atomenergia jelenlegi kapacitásainak megőrzése; valamint a hazai szén- és lignitvagyon környezetbarát módon való felhasználása a villamosenergia-termelésben.
A stratégia öt sarokpontja az ország biztonságos energiaellátását hivatott szavatolni az európai uniós energetikai keretrendszerbe illeszkedve. A korábbi energiapolitikai koncepcióhoz képest az új stratégiában a hazai érdekeket markánsan megjelenítjük. Ez nemcsak az állam szabályozó erejének a helyreállításában, hanem az állam által tulajdonolt energetikai társaságok megerősítésében is megmutatkozik.
– Az energiastratégia megalkotásával egy időben került sor a Kötelező Áramátvételi (KÁT-) rendszer átalakításáról szóló vitára. Miért van szükség ennek a felülvizsgálatára, és az eddig megismert METÁR-rendszer mennyiben biztosít kiszámíthatóbb környezetet a termelők számára?
– A KÁT-rendszert tíz évvel ezelőtt azért hozták létre, hogy a megújuló energiaforrások előállítását biztosító technológiák versenyképességét szolgálja. A megújuló energia előállítása a hagyományos fosszilis energiahordozókkal szemben még ma is támogatásra szorul. Az előző átvételi rendszerbe néhány év elteltével beengedték a földgázalapú kapcsolt energiatermelőket, így biztosították mesterségesen a piaci részesedésük megnövelését. Ennek következtében a KÁT-rendszerben lévő pénzügyi források kétharmadát ezek a termelők vitték el.
Ez társadalmilag nem optimális és nem a legigazságosabb felhasználása a megemelt átvételi áraknak, ezért született az a kormányzati döntés, hogy a földgázalapú energiatermelőket fokozatosan ki kell vezetni a rendszerből. Az átvételi rendszert úgy kell átalakítani, hogy a korábbiakhoz képest, amikor csak a villamosenergia-átvételt támogatta, a továbbiakban a kapcsolt hőtermelést is elismerje. A befektetőnek csak akkor érje meg megújuló alapon kapcsolt energiatermelő beruházást létrehozni, ha stabil hőpiaccal is rendelkezik, mivel a támogatás társadalmilag csak így tud hasznosulni.
–Az új METÁR-rendszerben sikeres lehet-e az a törekvés, miszerint csak a kisebb egységeket kívánják támogatni?
– Az elmúlt egy évtizedben megvalósított beruházásokat a minél nagyobb mértékű villamosenergia-termelésre, és annak támogatott átvételi piacon történő értékesítésére optimalizálták. Jórészt azért, mert a szabályozás is erre ösztönzött, ezért azt szükséges megváltoztatni. Valójában a hőpiaci igények kielégítésére optimalizált energiatermelő berendezések telepítésében vagyunk érdekeltek. Egyértelmű, hogy egy kisebb hőpiac, kisebb hő- és villamosenergia teljesítőképességű berendezést igényel. Ebbe az irányba kell hatnia tehát a jogszabályi környezetnek is.
Az előző átvételi rendszer rossz irányvonalként kifejezetten arra bátorított, hogy egy magántulajdonban lévő elfekvő telken, közösségi forrásból származó támogatások felhasználásával, csak a megemelt villamosenergia-átvételi rendszer előnyeinek a kihasználására létesítsenek kapacitásokat. Ezek a fejlesztések semmilyen közösségi érdeket nem szolgáltak.
A cél az, hogy megfordítsuk a rendszert. Legyen elsődleges a meglévő hőpiaci igények kielégítése olyan technológiával, amely lehetőséget biztosít arra, hogy az elsődleges megújuló energiaforrást minél hatékonyabban alakítsa át, beleértve a villamosenergia-termelés lehetőségét is.
Illegális migráció: Sötét összefüggések rajzolódnak ki a legújabb adatokból















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!