Meddig emelkedhet az áramár?

Erősödik az állam szabályozó és tulajdonosi szerepe az energiapolitikában.

Kovács András
2011. 10. 30. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mennyiben tekinthető áttörésnek az Országgyűlés által nemrégiben elfogadott, 2030-ig szóló Nemzeti Energiastratégia?
– A korábbi energiapolitikai célrendszertől eltérően az elfogadott Nemzeti Energiastratégia elsődleges célja az energiaellátás biztonságának a szavatolása. Öt nagyon fontos törekvést fogalmaztunk meg ennek elérése érdekében: energiatakarékosság, az energiahatékonyság fokozása; a megújuló energiák részarányának növelése; a közép-európai vezetékhálózat integrálása és az ehhez szükséges határkeresztező kapacitások kiépítése; az atomenergia jelenlegi kapacitásainak megőrzése; valamint a hazai szén- és lignitvagyon környezetbarát módon való felhasználása a villamosenergia-termelésben.

A stratégia öt sarokpontja az ország biztonságos energiaellátását hivatott szavatolni az európai uniós energetikai keretrendszerbe illeszkedve. A korábbi energiapolitikai koncepcióhoz képest az új stratégiában a hazai érdekeket markánsan megjelenítjük. Ez nemcsak az állam szabályozó erejének a helyreállításában, hanem az állam által tulajdonolt energetikai társaságok megerősítésében is megmutatkozik.

– Az energiastratégia megalkotásával egy időben került sor a Kötelező Áramátvételi (KÁT-) rendszer átalakításáról szóló vitára. Miért van szükség ennek a felülvizsgálatára, és az eddig megismert METÁR-rendszer mennyiben biztosít kiszámíthatóbb környezetet a termelők számára?
– A KÁT-rendszert tíz évvel ezelőtt azért hozták létre, hogy a megújuló energiaforrások előállítását biztosító technológiák versenyképességét szolgálja. A megújuló energia előállítása a hagyományos fosszilis energiahordozókkal szemben még ma is támogatásra szorul. Az előző átvételi rendszerbe néhány év elteltével beengedték a földgázalapú kapcsolt energiatermelőket, így biztosították mesterségesen a piaci részesedésük megnövelését. Ennek következtében a KÁT-rendszerben lévő pénzügyi források kétharmadát ezek a termelők vitték el.

Ez társadalmilag nem optimális és nem a legigazságosabb felhasználása a megemelt átvételi áraknak, ezért született az a kormányzati döntés, hogy a földgázalapú energiatermelőket fokozatosan ki kell vezetni a rendszerből. Az átvételi rendszert úgy kell átalakítani, hogy a korábbiakhoz képest, amikor csak a villamosenergia-átvételt támogatta, a továbbiakban a kapcsolt hőtermelést is elismerje. A befektetőnek csak akkor érje meg megújuló alapon kapcsolt energiatermelő beruházást létrehozni, ha stabil hőpiaccal is rendelkezik, mivel a támogatás társadalmilag csak így tud hasznosulni.

–Az új METÁR-rendszerben sikeres lehet-e az a törekvés, miszerint csak a kisebb egységeket kívánják támogatni?
– Az elmúlt egy évtizedben megvalósított beruházásokat a minél nagyobb mértékű villamosenergia-termelésre, és annak támogatott átvételi piacon történő értékesítésére optimalizálták. Jórészt azért, mert a szabályozás is erre ösztönzött, ezért azt szükséges megváltoztatni. Valójában a hőpiaci igények kielégítésére optimalizált energiatermelő berendezések telepítésében vagyunk érdekeltek. Egyértelmű, hogy egy kisebb hőpiac, kisebb hő- és villamosenergia teljesítőképességű berendezést igényel. Ebbe az irányba kell hatnia tehát a jogszabályi környezetnek is.

Az előző átvételi rendszer rossz irányvonalként kifejezetten arra bátorított, hogy egy magántulajdonban lévő elfekvő telken, közösségi forrásból származó támogatások felhasználásával, csak a megemelt villamosenergia-átvételi rendszer előnyeinek a kihasználására létesítsenek kapacitásokat. Ezek a fejlesztések semmilyen közösségi érdeket nem szolgáltak.

A cél az, hogy megfordítsuk a rendszert. Legyen elsődleges a meglévő hőpiaci igények kielégítése olyan technológiával, amely lehetőséget biztosít arra, hogy az elsődleges megújuló energiaforrást minél hatékonyabban alakítsa át, beleértve a villamosenergia-termelés lehetőségét is.

---- Erre is figyelniük kell a vállalkozóknak ----

Az új átvételi rendszer fosszilis energiahordozóra épült technológia kiváltása esetén 30 megawatt (MW) névleges villamos energia teljesítményű erőmű megépítését teszi lehetővé. Egy 30 MW-os erőmű közel dupla akkora hőteljesítményt tud kiadni. 60 MW hőteljesítménnyel a mai magyarországi hőpiacok túlnyomó többsége teljes mértékben ellátható. Egy vidéki, kevesebb lakóteleppel rendelkező nagyváros számára egy ilyen teljesítményű, megújuló energiára épülő kapcsolt energiatermelő berendezés tökéletesen megfelel. Ha a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe vesszük, márpedig figyelembe kell venni minden megújuló energiatermelőnél, akkor főként a biomassza erőműveknél az elsődleges fűtőanyag beszerzésének reális lehetőségeivel is számot kell vetni, mivel nem engedhető meg az, hogy több száz kilométerről szállítsák be az alapanyagot.

Egyszerűen tudomásul kell venniük a nagybefektetőknek, hogy a beruházásaikat nemcsak a saját piaci érdekeik figyelembevételével, hanem úgy kell megtervezniük, hogy a fejlesztéseket a helyi igények kielégítésére is optimalizálják. Ha egy 200 MW teljesítményű biomassza erőművet építenek, akkor kis túlzással Szentgotthárdtól Záhonyig az összes mezőgazdasági mellékterméket oda fogják beszállítani a fuvarozók, akik számára ez biztos megrendelést jelent ugyan, de környezetvédelmi szempontból fenntarthatatlan és indokolhatatlan.

– Az új támogatási rendszer milyen hatást gyakorolhat a lakossági árakra?
– Az Európai Bizottság a napokban értékeli ki az általa megrendelt tanulmányt, amely fölrajzolja az unió által meghatározott dekarbonizációs útiterv következtében létrejövő megújuló energiakapacitások várható hatását a fogyasztói árra. Ebben a dokumentumban az szerepel, hogy 2030-ig akár negyven százalékkal, 2050-ig akár száz százalékkal is növekedhet az energia ára Európában. Magyarországon már középtávon sem képzelhető el, hogy akár a gazdasági szereplőkre, akár a lakosságra ilyen mértékű tarifaemelés háruljon. Az EU által a megújuló energiákra előírt magyar kötelezettségek teljesítésénél figyelembe kell vennünk az ország lakosságának és vállalkozásaink teherbíró-képességét is.

A teljesítés ütemezése a fogyasztók teherbíró-képességével és a rendelkezésre álló energiatermelő technológiák optimális felhasználási lehetőségeivel számolva tervezhető. Ez azt jelenti, hogy az átvételi rendszernek differenciálnia kell a technológiák és az elérhető energiaátalakítási hatásfok tekintetében is. Lesznek olyan energiaforrások és technológiák, amelyek hasznosítását jobban ösztönözzük, mivel a fenntarthatóság, a klímavédelem és a megfizethetőség szempontjait egyszerre teljesítik.

Lesznek olyan megújulóenergia-technológiák is, amelyeknek a túlzott mértékű megjelenése az átvételi rendszerben jelentős árfelhajtó hatással bírna, ezért ezeket csak kisebb mennyiségben engedjük be a rendszerbe. Ezt a társadalmi szempontból megkerülhetetlen politikai döntést az energetikai kormányzatnak a szakmai szervezetekkel együttműködve meg kell hoznia, és ezzel a szabályozási lehetőséggel élni is fogunk.

– A jövő évi költségvetés alapján mely területen lehet újabb pályázatokra számítani, és hol maradhat el tenderek kiírása?
– Magyarország pénzügyi és költségvetési helyzete nem teszi lehetővé új pályázati rendszerek tömeges felállítását. Tudomásul kell venni, hogy amikor egész Európa a pénzügyi stabilitás megteremtésében érdekelt, akkor nem az államadósság növelése, hanem annak csökkentése az elsődleges feladat. Mindez nem jelenti azt, hogy az energiatakarékosság, az energiahatékonyság és a megújuló energia használata feltételeinek javítása érdekében nem állnának rendelkezésre szabályozási eszközök és források.

A következő esztendőben bevezetjük az új megújulóenergia-átvételi rendszert, míg a másik oldalon európai uniós források átcsoportosítását kezdeményeztük, amely az állami és önkormányzati tulajdonban lévő épületállomány energiafelhasználásának a jelentős csökkenéséhez vezethet. Mindez a hazai építőipar számára biztosíthat jelentős megrendelési állományt. Az ország tulajdonában lévő üvegházhatású gáz kibocsátásával kapcsolatos jogok és értékesítésük lehetősége további forrásokat biztosíthat a lakosságot is érintő épületenergetikai programok finanszírozásához. Ebben az esetben arra is tekintettel kell lennünk, hogy az előző kormány által elindított lakossági programok finanszírozásához szükséges fedezetet nem biztosította. Így most a legfontosabb feladatunk az, hogy a félbehagyott projektek konszolidálása és a jogos igények kielégítése megtörténjen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.