Európa legkorszerűbb alacsony padlós villamosa februártól nagyjából egy metró színvonalán fogja szállítani napi csaknem félmillió utasát, hiszen az eddigi 2,5-3 perces követés csúcsidőben 2 percesre csökken, de ami még ennél is fontosabb, 32 percről 29-re csökken a menetideje azzal, hogy a megállóból az utascsere után azonnal továbbindulhat, a többi lámpát pedig alapvetően a Combinók közlekedésére állítják rá.
– A BKK létrejöttét követően bejelentettük, hogy több helyszínen előnyben részesítési programot valósítunk meg, hogy kiemeljük a forgalomból a tömegközlekedési eszközöket. A nagykörúti projektet most fejeztük be, de a nyáron átadott zuglói Szentmihályi úti buszsávnak köszönhetően a trolik menetideje is 4 perccel csökkent – így eggyel kevesebb trolibuszra van szükség –, ezzel pedig egy-két metróval korábbit is el lehet érni – büszkélkedett az újítás kezdeti eredményeivel csütörtökön a nagykörúti Stexben Vitézy Dávid. Szerinte az indokolja a városi közlekedés egységes átalakítását, mert évtizedekkel ezelőtt, amikor autókra optimalizálták a forgalmat, még nem számoltak azzal, hogy gyakorlatilag mindenkinek autója lesz. – Nyugaton már régen elkezdték felismerni, ami Budapesten mára tarthatatlan. Nem jut mindenkire 4-5 négyzetméter!
Kétpercenként, leállás nélkül
A Budapesti Közlekedési Központ vezetője az MNO kérdéseire is válaszolt.
– Nem csak a Nagykörút létezik. A 7-es buszcsalád közlekedését nem lassítja a villamos zöldhulláma?
- Nem csökken a Rákóczi út keresztezőideje, csak jobban lesz összerakva a két „fogaskerék”, a buszoknál tulajdonképpen semmilyen változás nem lesz érzékelhető.
– Mennyi ideig zajlott a projekt, és mennyibe került?
– A kivitelezés szeptembertől novemberig lezajlott, a 44 milliós költségből 40 millió forintnyi volt uniós támogatás.
– Egész nap üzemelni fog a rendszer?
– Nonstop. És amihez még hozzányúltunk, az az, hogy a hatos villamos éjszakai üzeme óta nem voltak az éjszakai lámpák felülvizsgálva, és az a furcsa helyzet állt elő, hogy éjszaka lassabban ment a villamos, mint nappal. Az éjszakai forgalom full az autókra volt hangolva, így a 6-os éjszakai buszra, de az ugye már nincs. Most ki fogjuk sárgavillogózni az egész Nagykörutat éjszakánként.
– Az 1-es villamos vonalán alapvetőbb megoldanivalók is vannak…
– Az ottani előnyben részesítési projekt esetében első lépésben nyárra lesz kivitelezőnk, de a nagyobb munkák csak 2013-ban indulhatnak; előbb az 1-es vonalán lévő sürgős gondokat kell orvosoljuk.
A nagykörúti zöldhullám programban a villamos 52 lámpáját optimalizálták a két hónapos kivitelezés alatt, ezzel gyakorlatilag óránként 28 helyett 30 villamossal találkozhatunk egy irányban egy adott ponton. A november óta eltelt hétvégéken már folytattak „próbafutamokat” a vonalon, de éles üzemben azért nem tudták eddig tesztelni, mert a Széll Kálmán téren nagyon összetorlódtak volna a járművek. Adódik a kérdés: nem lesz-e az autósokkal így nagyon kiszúrva?
– Többször kell megállniuk, de rövidebb időre, ezért összességében a várakozási idő nem fog megnövekedni. Eddig a villamosnak kellett többször kevés időre megállnia, most majd az autósoknak kell. De a Nagykörúton a villamosforgalom az uralkodó – vélekedik a fiatal szakember, aki ígéri, bővített ügyeleti rendszerben „finomhangolják” majd a rendszert. Az előnyben részesítési projekteknek ezzel a csúcsára ért a BKK, de ha eljön az idő, az 1-es és a 3-as villamos vonalán is megvalósul, ott jelenleg a kiviteli tervezés szakaszában tartanak.
16 radarral kémlelik
A kivitelező Siemens már 25 éve vesz részt Budapest közlekedésének fejlesztésében. Közbeszerzési eljárásban ők nyerték el a projekt megvalósítását. A cég ágazati igazgatója, Üveges Péter Zoltán a dolgok szakmai hátteréről beszélt.
– A főváros magas megrendelői igényeit kellett kielégítenünk, de a meglévő referenciáinkkal bizonyítani tudtuk, hogy képesek vagyunk a feladat elvégzésére. A fő kihívást a szoros határidő és a komplett technológiai beavatkozás jelentette; a főváros jelzőlámpás csomópontjainak 10 százalékát kellett átalakítani, ez mintegy 100 elemet jelent, ebből van 52 a Nagykörúton. A forgalmat közben 16 radardetektor követi, és a végállomásokról való indulást is összhangba hozzuk a lámpás rendszerrel – sorolta Üveges.
A „6-os metró” tehát február elsején indul, 29 perc alatt ér egyik végállomásától a másikig.