Február 1-jén indul a „6-os metró”

44 millió forintból, két hónap alatt elkészült a „6-os metró”, február elsején állítják forgalomba a Nagykörúton.

2012. 01. 19. 12:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa legkorszerűbb alacsony padlós villamosa februártól nagyjából egy metró színvonalán fogja szállítani napi csaknem félmillió utasát, hiszen az eddigi 2,5-3 perces követés csúcsidőben 2 percesre csökken, de ami még ennél is fontosabb, 32 percről 29-re csökken a menetideje azzal, hogy a megállóból az utascsere után azonnal továbbindulhat, a többi lámpát pedig alapvetően a Combinók közlekedésére állítják rá.

– A BKK létrejöttét követően bejelentettük, hogy több helyszínen előnyben részesítési programot valósítunk meg, hogy kiemeljük a forgalomból a tömegközlekedési eszközöket. A nagykörúti projektet most fejeztük be, de a nyáron átadott zuglói Szentmihályi úti buszsávnak köszönhetően a trolik menetideje is 4 perccel csökkent – így eggyel kevesebb trolibuszra van szükség –, ezzel pedig egy-két metróval korábbit is el lehet érni – büszkélkedett az újítás kezdeti eredményeivel csütörtökön a nagykörúti Stexben Vitézy Dávid. Szerinte az indokolja a városi közlekedés egységes átalakítását, mert évtizedekkel ezelőtt, amikor autókra optimalizálták a forgalmat, még nem számoltak azzal, hogy gyakorlatilag mindenkinek autója lesz. – Nyugaton már régen elkezdték felismerni, ami Budapesten mára tarthatatlan. Nem jut mindenkire 4-5 négyzetméter!

Kétpercenként, leállás nélkül

A Budapesti Közlekedési Központ vezetője az MNO kérdéseire is válaszolt.

Nem csak a Nagykörút létezik. A 7-es buszcsalád közlekedését nem lassítja a villamos zöldhulláma?
- Nem csökken a Rákóczi út keresztezőideje, csak jobban lesz összerakva a két „fogaskerék”, a buszoknál tulajdonképpen semmilyen változás nem lesz érzékelhető.
Mennyi ideig zajlott a projekt, és mennyibe került?
– A kivitelezés szeptembertől novemberig lezajlott, a 44 milliós költségből 40 millió forintnyi volt uniós támogatás.
Egész nap üzemelni fog a rendszer?
– Nonstop. És amihez még hozzányúltunk, az az, hogy a hatos villamos éjszakai üzeme óta nem voltak az éjszakai lámpák felülvizsgálva, és az a furcsa helyzet állt elő, hogy éjszaka lassabban ment a villamos, mint nappal. Az éjszakai forgalom full az autókra volt hangolva, így a 6-os éjszakai buszra, de az ugye már nincs. Most ki fogjuk sárgavillogózni az egész Nagykörutat éjszakánként.
Az 1-es villamos vonalán alapvetőbb megoldanivalók is vannak…
– Az ottani előnyben részesítési projekt esetében első lépésben nyárra lesz kivitelezőnk, de a nagyobb munkák csak 2013-ban indulhatnak; előbb az 1-es vonalán lévő sürgős gondokat kell orvosoljuk.

A nagykörúti zöldhullám programban a villamos 52 lámpáját optimalizálták a két hónapos kivitelezés alatt, ezzel gyakorlatilag óránként 28 helyett 30 villamossal találkozhatunk egy irányban egy adott ponton. A november óta eltelt hétvégéken már folytattak „próbafutamokat” a vonalon, de éles üzemben azért nem tudták eddig tesztelni, mert a Széll Kálmán téren nagyon összetorlódtak volna a járművek. Adódik a kérdés: nem lesz-e az autósokkal így nagyon kiszúrva?

– Többször kell megállniuk, de rövidebb időre, ezért összességében a várakozási idő nem fog megnövekedni. Eddig a villamosnak kellett többször kevés időre megállnia, most majd az autósoknak kell. De a Nagykörúton a villamosforgalom az uralkodó – vélekedik a fiatal szakember, aki ígéri, bővített ügyeleti rendszerben „finomhangolják” majd a rendszert. Az előnyben részesítési projekteknek ezzel a csúcsára ért a BKK, de ha eljön az idő, az 1-es és a 3-as villamos vonalán is megvalósul, ott jelenleg a kiviteli tervezés szakaszában tartanak.

16 radarral kémlelik

A kivitelező Siemens már 25 éve vesz részt Budapest közlekedésének fejlesztésében. Közbeszerzési eljárásban ők nyerték el a projekt megvalósítását. A cég ágazati igazgatója, Üveges Péter Zoltán a dolgok szakmai hátteréről beszélt.

– A főváros magas megrendelői igényeit kellett kielégítenünk, de a meglévő referenciáinkkal bizonyítani tudtuk, hogy képesek vagyunk a feladat elvégzésére. A fő kihívást a szoros határidő és a komplett technológiai beavatkozás jelentette; a főváros jelzőlámpás csomópontjainak 10 százalékát kellett átalakítani, ez mintegy 100 elemet jelent, ebből van 52 a Nagykörúton. A forgalmat közben 16 radardetektor követi, és a végállomásokról való indulást is összhangba hozzuk a lámpás rendszerrel – sorolta Üveges.

A „6-os metró” tehát február elsején indul, 29 perc alatt ér egyik végállomásától a másikig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.